הסכסוך נגמר: הסכם קיבוצי חדש בפועלים ותוכנית פרישה מרצון של 900 משרות

ועד העובדים והנהלת בנק הפועלים הגיעו להבנות על הסכם קיבוצי חדש, שנתיים לאחר שפג ההסכם הקודם • במסגרת ההבנות יפרשו בשלוש השנים הקרובות כ-10% מעובדי הבנק

לאחר חודשים של מגעים, שלרגע נראה היה שיעלו על שירטון, יש הסכם עבודה קיבוצי חדש לעובדי בנק הפועלים . ל"גלובס" נודע כי הנהלת בנק הפועלים, שבניהולו של דב קוטלר, והוועד של עובדי הבנק הגיעו להבנות והם צפויים לחתום בקרוב על חתימה על הסכם קיבוצי עדכני. בנוסף, הבנק יוצא בתוכנית פרישה מרצון ל-900 משרות, המהוות כ-10% מכ-9,000 עובדי הבנק בארץ במונחי משרות.

ההסכם שהתקבל בין הנהלת הבנק לבין הוועד ושאושר בדירקטוריון הבנק כולל 2 משכורות לכל עובד כמענק חתימה, כש-1.5 משכורות תשולמנה מיידית עם החתימה על ההסכם ו-0.5 משכורות שכבר שולמה. מענק החתימה הוא עבור שנתיים - 2018-2019, שבמהלכן לא היה לעובדים הסכם קיבוצי עדכני.

כמו כן ההסכם כולל תוספת שכר חודשית לכל העובדים בגובה של עד 650 שקל לחודש - 7,800 שקל לשנה מכאן והלאה.

מדובר בתוספת שכר בסיסית של 550 שקל לעובד בחודש, שתיפרס על פני שלוש שנות ההסכם - 2020-2022 (כאשר בשנה הראשונה תינתן העלאה בשיעור 40%, ובכל אחת מהשנים שלאחר מכן יינתנו עוד 30% מדי שנה) , ושתוגדל בכפוף למנגנון שתלוי בתוצאות הבנק - אם הן יהיו מעל רף מסוים שנקבע בין הצדדים. במקרה זה, אם התשואה להון של הבנק תעמוד על 9% אז תוספת השכר תוגדל ל-600 שקל לחודש ואם היא תעמוד על 9.5% ומעלה היא תועלה ל-650 שקל לחודש כאמור. ההסכם הקיבוצי משנה את האופציות לעובדים, ומבטל את מנגנון האופציות פנטום.

בבנק מציינים כי עלות המענק החד-פעמי לעובדים בגין החתימה על ההסכם הקיבוצי תעמוד על 210 מיליון שקל, שירשמו כהוצאה יד פעמית בדוחות הקרובים. בנוסף, ההון של הבנק יקטן בכ-80 מיליון שקל כשהוצאות השכר של הבנק יגדלו בכ-60 מיליון שקל מדי שנה.

כמו כן, כאמור, בנק הפועלים הודיע על תוכנית התייעלות במסגרתה יפרשו במסגרת תוכנית פרישה מרצון בהיקף של 900 משרות בבנק, שעלותה החד-פעמית תוכר בדוחות לשנת 2019 ותעמוד על סך של 352 מיליון שקל לאחר מס. הפרישה מרצון תתפרס על פני השנים 2020-2022. תוכנית זו מצטרפת לתוכנית פרישה מרצון שהמנכ"ל הקודם סיכם, ושבמסגרתה נותרו לפריה מרצון עוד כ-90-100 משרות, שהתוכנית החדשה מתווספת להן. 

בבנק מציינים הערב כי המהלכים הללו נעשים במקביל להבנות עם הוועד שלפיהן "כחלק מהיערכות הבנק לשינויים המתרחשים בעולם הבנקאות, הוסכם על המשך במדיניות לקליטת עובדים בחוזה אישי בעלי הכשרה ספציפית בפרט בתחומי הטכנולוגיה והחדשנות הדרושים לבנק וכן על השקת תוכנית להכשרת עובדים קיימים למקצועות העתיד".

ועד עובדי הפועלים, שבראשות היו"ר רוני גרפונקל, הכריז בשלהי 2019 על סכסוך עבודה, אך הוא לא נדרש לנקוט בעיצומים. בנק הפועלים מסיר בכך את אחת מהסוגיות הפתוחות שנותרו למנכ"ל קוטלר עוד מימי קודמו אריק פינטו, לצד ההתנהלות מול הממשל האמריקאי על פרשת הסיוע ללקוחות אמריקאים להעלמות מסים.

מטעם יו"ר ארגון העובדים בבנק הפועלים, רוני גרפונקל, נמסר כי ההסכם החדש "שם במרכז באופן מלא את הצרכים העכשוויים והעתידיים של כולנו. ההסכם הינו חסר תקדים אשר מציב את תנאי עובדי הבנק הפועלים בצמרת ענף הבנקאות, כשלצד ההצלחה במניעת הוויתורים - הכלכליים והארגוניים אשר נדרשנו אליהם, הצלחנו להביא לשדרוג משמעותי בתנאי השכר והתנאים הסוציאליים. חשוב להדגיש, כי ההסכם הינו תוצר של ימים ולילות ארוכים של מו"מ", תוך שאמר כי מדובר ב"הסכם אשר מבטיח את איתנות הבנק".