כמה שווה עקירת טראמפ מהנשיאות? למייקל בלומברג – מיליארד דולר

המיליארדר שמתמודד על המועמדות הדמוקרטית לנשיאות יוסיף להוציא מכיסו סכומים גדולים במרוץ לנשיאות גם אם לא יזכה במועמדות • יש לו חילוקי דעות עמוקים עם ברני סנדרס או אליזבת וורן, אך אם אחד מהם יהיה המועמד, הוא יתמוך בו או בה נגד טראמפ

מייקל בלומברג / צילום: Brian Snyder, רויטרס
מייקל בלומברג / צילום: Brian Snyder, רויטרס

מבחינת המיליארדר מייקל בלומברג, שמתמודד על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות, המטרה מקדשת את האמצעים - כל האמצעים, או, יותר במדויק, הרבה מאוד אמצעים. כמה שווה עקירת דונלד טראמפ מהבית הלבן? לבלומברג היא שווה מיליארד דולד.

בראיון ל"ניו יורק טיימס" בסאן-מרקוס, טקסס, אחת מהתחנות במסעו המתמשך להציג את עצמו לפני הבוחרים, לא הוציא בלומברג מכלל אפשרות שהוא יוציא מיליארד דולר כדי להביס את טראמפ בבחירות לנשיאות ב-2020. בניגוד לרוב המתמודדים הדמוקרטים, בלומברג אינו מלקט תרומות מתומכים אלא שואב את כל הוצאות הקמפיין מהונו האישי, שנאמד ב-58 מיליארד דולר. 

בלומברג לא התייחס בקלות ראש לנכונותו להוציא מיליארד דולר כדי להביס את טראמפ. "את יודעת כמה כסף זה מיליארד דולר"? - הוא שאל את המראיינת, ליסה לרר. "מבחינתי, זה המון כסף. זה המון כסף לכל אחד". אך הוא מיהר לציין, שאשתקד הוא תרם 2.8 מיליארד דולר למטרות צדקה. (רוב הסכום ניתן לאוניברסיטת ג'ונס הופקינס, שבה למד).

מדברי בלומברג עולה, שהקמפיין שלו נגד טראמפ רחוק מלהיות מכשיר לקידום אישי. הוא אמר בראיון, כי הוא יישאר במרוץ גם אם יתברר שהוא לא נבחר להיות המועמד הדמוקרטי. הוא יוסיף לתרום כספים למאמץ הדמוקרטי ולמועמד המפלגה לנשיאות גם המועמד יהיה ברני סנדרס או אליזבת וורן, שעימם יש לבלומברג חילוקי דעות רעיוניים עמוקים מאוד.

"אני ממש לא מסכים עימם (עם וורן ועם סנדרס)", אמר בלומברג. "אבל אני אתמוך בהם, כן. כשמשווים אותם לדונלד טראמפ, זו החלטה קלה מאוד".

במילים אחרות: בלומברג מתכנן להקים מעין מטה צללים להזנקת המועמד הדמוקרטי, יהיה זה מי שיהיה. מדובר במטה שיפעל במקביל למנגנון הדמוקרטי הקיים, ויהיה מבוסס על עבודתם של מאות פעילים ומארגנים במדינות המפתח בבחירות, וכן מטה דיגיטלי חזק. שניהם יעמדו לרשות המועמד הדמוקרטי העתידי, אך ימומנו בכספי בלומברג.

הקריטריון היחיד של בלומברג למתן הסיוע למועמד הדמוקרטי העתידי יהיה האם אותו מועמד/ת אכן זקוק לכסף שלו. "אם אותו מועמד מצליח, הוא יהיה זקוק לפחות עזרה; אם הוא פחות מצליח, הוא יהיה זקוק ליותר".

עד עתה הוציא בלומברג יותר מ-200 מיליון דולר למימון תשדירי בחירות. כל צופה טלוויזיה בארה"ב נחשף בימים אלה, במידה הולכת וגוברת, לתשדירים האלה, שמשודרים ברשתות הארציות - ולא בתחנות המקומיות במדינות שבהן צפויים להיערך הסבבים הבאים בחירות המקדימות. אם החמצתם תשדיר שלו בשידור חי של תחרות NFL, תראו אותו ב-Jeopardy ואם לא שם - אז בחדשות הערב של NBC. אם תרצו או לא תרצו, הוא ימצא אתכם עם סרטונים מקצועיים, מלוטשים, שמגדירים אותו כ"יוצר מקומות עבודה, מנהיג ופותר בעיות". את דונלד טראמפ מראים בהם לשנייה או שתיים (בשחור לבן, כמובן), יחד עם המגדל שקרוי על שמו בשדרה החמישית, בצירוף הכרזה חגיגית: בממשל בלומברג, העשירים ישלמו יותר.

בשבוע שעבר עשה בלומברג כותרות (גם ב"בגלובס") עם הידיעה שמטה הבחירות שלו רכש זמן שידור של 60 שניות בשידור הסופרבול - אליפות ליגת הפוטבול - ב-2 בפברואר, בעלות של כ-10 מיליון דולר. בלומברג החליט לעשות זאת לאחר שנודע כי מטה הבחירות של דונלד טראמפ רכש זמן שידור בסופרבול.

אם ימשיך בלומברג בקצב הזה, בסוף מרץ הוא יגיע לרמת הוצאות הבחירות של ברק אובמה בכל שנת 2012.

מלכתחילה צלל בלומברג לקמפיין לא רק בגלל עומק התיעוב שלו לטראמפ אלא גם בגלל תחושה של אי-נוחות מההיצע הנוכחי של המתמודדים על מועמדות המפלגה לנשיאות. לתחושת אי-הנוחות שותפים גם התורמים הגדולים של המפלגה, שמשקפים את עמדת וול סטריט.

בלומברג סבר (וסובר) שוורן וסנדרס נתפסים כשמאלניים מדי, כבעלי עמדות קיצוניות מדי. לדוגמה, הם מצדדים בביטוח רפואי אוניברסלי בעלות של טריליונים שיחייב העלאות מיסים משמעותיות. הוא חושש שהם ירחיקו מצביעים עצמאים, שסולדים מטראמפ אך חוששים מה"סוציאליזם" של השניים. העובדה שבלומברג יהיה מוכן להשתתף במימון המרוץ הפוטנציאלי של אחד משני ה"סוציאליסטים" האלה לבית הלבן, אם הוא עצמו לא יזכה במועמדות, מעידה על שאט הנפש שלו מטראמפ.