טסלה הפכה לחברת הרכב האמריקאית בעלת שווי השוק הגדול ביותר מאז ומעולם

החברה עדיין משתרכת מאחורי המתחרות העולמיות טויוטה ופולקסווגן • האג"ח של יצרנית המכוניות החשמליות נסחרות שוב בערכן הנקוב לראשונה מאז הנפקת ב-2017 • טסלה, שטרם הציגה רווח שנתי, החלה בייצור דגם Y שלה - דגם SUV קומפקטי במפעל הראשון שלה מחוץ לארה"ב, ג'יגה-פקטורי שנחאי

מייסד טסלה אלון מאסק / צילום: רויטרס
מייסד טסלה אלון מאסק / צילום: רויטרס

מניית טסלה  פתחה את שנת 2020 בעלייה שאיפשרה ליצרנית המכוניות החשמליות להפוך ליצרנית הרכב האמריקאית "השווה" ביותר בהיסטוריה. החברה סגרה את יום שני שעבר עם שווי שוק של 81.39 מיליארד דולר, ועקפה את השווי של פורד מוטור ב-1999, שהיה 80.91 מיליארד דולר. את השבוע סיימה מניית טסלה במחיר של 478.15 דולר ושווי שוק של 86.2 מיליארד דולר.

טסלה כבר הייתה שווה יותר מג'נרל מוטורס בשיאה, לפני פשיטת הרגל, ומהשווי של דיימלר קרייזלר או פיאט קרייזלר היום, לפי נתוני השוק של דאו ג'ונס. אך השווי הזה עדין מפגר בהרבה אחרי זה של טויוטה ופולקסווגן, שהיו 231.76 מיליארד דולר ו-98.05 מיליארד דולר בהתאמה בסגירת יום שלישי, כשהשווי של טסלה בנעילת יום שלישי היה 84.55 מיליארד דולר.

אבן-הדרך הזו של טסלה מציינת עוד שלב באבולוציה של תעשיית הרכב. החברה - שמשקיעים רבים רואים במנכ"ל שלה, אלון מאסק, מנהל עם חזון - הודיעה ביום שישי, 3 בדצמבר, שהיא עמדה ביעד של מאסק למסירת לפחות 360 אלף כלי רכב חשמליים ב-2019. "אנחנו מאמינים שעוד רבעון סולידי של מסירות יכול להמשיך לשכך את חששות משקיעים מפני התרככות בביקוש למוצרי טסלה", כתב עמנואל רוזנר, אנליסט הרכב של דויטשה בנק.

עם זאת, החברה עדיין ניצבת בפני מכשולים: היא עדיין לא הציגה רווח שנתי, וגורלה ייקבע במידה רבה על ידי המכירות מחוץ לארה"ב, בייחוד בסין. כמו כן, מניות טסלה היו תנודתיות, הן איבדו מחצית מערכן בין 13 בדצמבר 2018 ו-3 ביוני 2019, אך הוכפלו ויותר מאז. הקשיים שהעיקו על החברה בשנה שעברה כללו בעיות באספקת כלי הרכב וחקירה של רשות ניירות ערך לגבי השימוש שמאסק עשה בטוויטר.

החברה מסרה ביום שלישי שהיא מתחילה בעבודה שקשורה לייצור דגם Y שלה, דגם SUV קומפקטי במפעל הראשון שלה מחוץ לארה"ב, ג'יגה-פקטורי שנחאי.

האג"ח של טסלה מרגישות 100%

איגרות החוב של טסלה, בסך 1.8 מיליארד דולר, המוגדרות כאג"ח בתשואה גבוהה, נסחרות כעת בערך הנקוב המלא שלהן, בפעם הראשונה מאז שהונפקו ב-2017. חציית הרף של 100 סנט לדולר היא ניצחון סמלי לטסלה, מפני שהאג"ח שלה נסחרה ברמה עלובה במשך שנים, וירדה לשפל של 81 סנט לדולר במאי 2019, לפי נתוני MarketAxess.

העלייה במחיר האג"ח הגיעה בזמן שמניית טסלה והאג"ח שלה להמרה עלו לשיאים חדשים, מה שלפי כמה אנליסטים מעניק למנכ"ל אלון מאסק מגוון של אופציות מימון אטרקטיביות אם ירצה לגייס הון נוסף. "השורה התחתונה היא שהכול פתוח בשבילו", אמר אלי פארס, מנהל משותף לאג"ח להמרה בחברת קלאמוס השקעות, שמחזיקה אג"ח להמרה של טסלה. "ברוב השנים האחרונות החברה הייתה מתקשה להנפיק עוד אג"ח בתשואה גבוהה".

האג"ח בתשואה גבוהה של טסלה נסחרה בכ-100 סנט לדולר ביום רביעי, עם תשואה לפדיון של כ-5.3%, ירידה מרמה של 9.5% בערך, בעת שהאג"ח רשמה מחיר שפל בסוף מאי. תשואות האג"ח יורדות כשהמחירים עולים, והמשקיעים דורשים פרמיית סיכון כדי להחזיק את האג"ח.

העלייה של האג"ח עוקבת אחרי העלייה במניות החברה, שמונעת מכך שטסלה עמדה ביעדי מסירת כלי רכב חדשים והתרחבה לשווקים באסיה ובאירופה. המניה עלתה בכ-5% ביום רביעי שעבר ל-492.14 דולר, וסוחרי האופציות הימרו כי תמשיך לעלות. אופציות עם מחיר מימוש של 620 דולר למניית טסלה ביוני צוברות פופולריות בזירות הנגזרים.

משקיעי האג"ח מתעודדים מהעלייה החדה בשווי השוק של טסלה. רוב אג"ח הזבל בדירוג CCC, כמו האג"ח של טסלה, ירדו במחצית השנייה של 2019 על רקע חששות מפני גאות בפשיטות רגל, אבל האג"ח של טסלה עלו יחד עם העלייה הרחבה במניות בארה"ב.

טסלה צופה שהיא תייצר מספיק מזומנים מפעילותה כדי לכסות את הוצאות ההון ותשלומי החוב שלה, אך היא עשויה להנפיק מניות חדשות, אג"ח להמרה או אג"ח רגילות, כפי שמסרה החברה בדוח הכספי שלה באוקטובר.

מכירת מניות חדשות תדלל בעלי מניות קיימים אבל לא תעיק על המאזן של יצרנית הרכב, בעוד שהנפקת אג"ח חדשות תגדיל את הוצאות הריבית השנתית. הנפקת אג"ח להמרה חדשות עשויה לקלוע למקום טוב באמצע, אמר פארס.

האג"ח להמרה שטסלה מכרה בריבית של 2% במאי עלתה מאז בכ-60% והא נסחרת כעת ב-173 סנט לדולר. דבר זה מאותת שטסלה תוכל להנפיק אג"ח להמרה חדשות בריבית הקרובה יותר ל-1%.