נפט | ניתוח

תחזית: מפיקות הנפט הגדולות ימחקו השנה מיליארדי דולרים משווי נכסיהן

מחיקות הערך הגדולות ב-2019 של ענקיות הנפט שברון, רפסול ורויאל דאץ'-של, נראות כמו איתות לעתיד לבוא • החדשות האחרונות מהמזרח התיכון הופכות את מחירי הנפט העתידיים לפחות ניתנים לחיזוי

חיפוש נפט וגז / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
חיפוש נפט וגז / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

המשקיעים בחברות הנפט הגדולות (קבוצת החברות המכונה "Big Oil") לא צריכים לדאוג כל-כך מהכותרות המפחידות מהמזרח התיכון. חיסולו של הגנרל האיראני קאסם סולימאני שיגר את מחירי הנפט לעלייה, כפי שעשתה גם התקפת התגמול האיראנית נגד בסיסי הצבא האמריקאי בעיראק בשבוע שעבר. ואולם, המתחים הגיאו-פוליטיים לא עלו כנראה גבוה מספיק כדי לשנות את הציפיות למחיר הנפט בטווח הארוך. על פי התחזיות, מפיקות הנפט הגדולות צפויות עדיין למחוק מיליארדי דולרים מערכיהם של נכסי הנפט והגז שלהן השנה.

חמש מפיקות הנפט המשולבות הגדולות בעולם - BP, שברון, אקסון מוביל, רויאל דאץ'-של וטוטאל - עסוקות בהכנת הדוחות הכספיים לשנת 2019. חלק גדול מהתהליך הזה הוא הערכה של היקף יתרות הנפט שבהן החברות מחזיקות וכמה הנכסים האלה שווים. בסוף 2018, במאזנים של חמש החברות הענקיות היו 708 מיליארד דולר בנכסי נפט וגז.

ציפיות לירידה במחירי הסחורות יכולות להוביל את החברות למחוק את ערכי הנכסים האלה, שמשקפים בדרך כלל עשרות שנים של הפקת נפט. יש לכך שתי סיבות: יש יתרות שכבר אינן כדאיות להפקה מבחינה כלכלית, והמכירות מהיתרות שעדיין כדאי להפיק - יניבו תזרימי מזומנים נמוכים יותר. החברות מגבשות תחזיות משלהן למחירי הסחורות, בהתבסס גם על תחזיות חיצוניות וגם על אומדני ההנהלות. התחזיות האלה משקפות בעיקר מגמות ארוכות טווח, אם כי לעתים שינויים קצרי טווח עשויים לשנות את המספרים. כמו מודלים פיננסיים מסובכים אחרים, זוהי תערובת של מדע ואמנות.

תחזיות רבות מתבססות על טווח מחיר צפוי של 75-90 דולר לחבית בעשור הקרוב, לפי ברקליס. חלפו כבר יותר מ-5 שנים מאז שמחירו של נפט מסוג ברנט היה בטווח הזה בעקביות.

כמה שווים נכסי ענקיות הנפט
 כמה שווים נכסי ענקיות הנפט

המצב במזרח התיכון עלול להסלים

ההיסטוריה אמנם אינה מנבאת את העתיד, אבל בסוף 2019 גברה התחושה שתחזית המחיר אופטימית מדי - מה שמוביל לציפיות שהמפיקות יצטרכו למחוק מיליארדי דולרים משווי הנכסים. המחיקות הגדולות של השנה שעברה - של שברון (כ-10 מיליארד דולר), הענקית הספרדית רפסול (5 מיליארד דולר) ורויאל דאץ'-של (2 מיליארד דולר) - נראות כמו איתות לעתיד לבוא.

החדשות האחרונות מהמזרח התיכון הופכות את מחירי הנפט העתידיים לפחות ניתנים לחיזוי. אנחנו לא יודעים איך ארה"ב תגיב למתקפת הטילים האיראנית, ולא מה תהיה התוצאה של ההצבעה בפרלמנט העיראקי על גירוש חיילי ארה"ב מהמדינה. המצב עלול עדיין להסלים. כיום, תחושת הבטן של הסוחרים היא להעלות את המחירים. 

תנודתיות משמעותית במחיר הנפט עשויה לפתוח אפשרות למפיקות הנפט לטעון כי מחיקות ערך גדולות אינן מחויבות המציאות השנה - אבל זאת תהיה טעות. מחירי הנפט מושפעים פחות מהגיאו-פוליטיקה מכפי שהיו בעבר. זינוק המחירים אחרי התקפת המל"טים על מתקן ההפקה הסעודי הגדול בספטמבר דעכה במהירות. הפוטנציאל לקפיצת מחירים מתמשכת נשחק בשל שפע יתרות פצלי השמן בארה"ב - תחום שבו המפיקות יכולות להגיב במהירות לשינויי מחירים על ידי הגדלת היצע או מניעתו.

בהתחשב בכך שהשוק כבר צופה מחיקות ערך גדולות, לחברות הנפט הגדולות יש הזדמנות לנקות את השולחן - ומוטב להן לאמץ אותה.