השבוע בשווקים: חתימה על הסכם סחר והתקררות במזה"ת; מחיר הנפט במוקד

אם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון, סין וארה"ב צפויות לחתום השבוע על השלב הראשון של הסכם הסחר ב-15 בינואר • מחאות באיראן לאחר שממשל האייטולות הודה בטעות של הפלת המטוס האוקראיני • ביום שישי הקרוב יפורסמו נתוני הצמיחה של סין, הכלכלה השנייה בגודלה בעולם • התחזית השבועית של "גלובס"

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ונשיא סין שי גינפינג / צילום: רויטרס  kevin lamarque
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ונשיא סין שי גינפינג / צילום: רויטרס kevin lamarque

שבוע המסחר מעבר לים צפוי להיפתח בסימן החתימה על השלב הראשון בהסכם הסחר, ובהתקררות המתיחות במזה"ת. בסוף השבוע האחרון המדדים בוול סטריט נסוגו מהשיא ברקע לנתוני תעסוקה שהיו נמוכים מהמצופה לחודש דצמבר (תוספת של 145 אלף משרות לעומת צפי ל-160 אלף), אם כי בשורה התחתונה, שנת 2019 תיזכר לטובה מבחינת שוק העבודה האמריקאי, כאשר תוספת המשרות הממוצעת במהלך השנה עומדת על 176 אלף.

בסוף השבוע האחרון הדאו ג'ונס איבד 0.46%, הנאס"ק השיל 0.27% מערכו, ומדד S&P 500 ירד בשיעור זהה.

אלו האירועים שיירכזו עניין בשבוע הקרוב:

1. הסכם סחר, החתימה

אם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון, סין וארה"ב צפויות לחתום השבוע על השלב הראשון של הסכם הסחר ב-15 בינואר. לדברי אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות: "בעוד שהשווקים מרוצים מאוד מהשקט שהושג בגזרת מלחמת הסחר, סביר להניח שהחתימה על ההסכם לא תשפוך אור על המשך הדרך בניסיון להגיע להסכם כולל. עד כמה שהדברים ידועים כיום, ההסכם שיחתם השבוע כולל אי העלאה הדדית של המכסים שתוכננו לדצמבר, הצהרה של סין להגדיל את היקף היבוא שלהם מארה"ב (בעיקר מוצרי חקלאות) והפחתה של המכס האחרון שהאמריקאים העלו בחצי.

"בנוסף, עד כמה שידוע, השלב הראשון של ההסכם לא כולל שום דבר שנוגע לסוגיות הליבה של מלחמת הסחר כמו שמירה על קניין רוחני אמריקאי, שחרור שער החליפין ופתיחה של שוק ההון הסיני. לכן, עצם החתימה על ההסכם פחות מעניין מההפתעות שיכולות להיות בו. אם יתברר השבוע שההסכם אכן כולל התחייבויות כלשהן של הסינים בנוגע לסוגיות הליבה, מדובר בהחלט בחדשות טובות (לשווקים, פחות לסינים) שעשויות להפוך אירוע שכולם מצפים לו לכזה שעדיין מרגש במידה מסוימת את המשקיעים. מצד שני, אם יתברר שאין שום אזכור לנושאים אלו הרי שמדובר למעשה בהבטחה לכך שמלחמת הסחר עוד תחזור לככב בכותרות, כנראה בעיקר לקראת הבחירות. ההימור שלנו הוא שמדובר על שאלה שאת התשובה עליה לא נדע בכל מקרה ושהפרטים של ההסכם שייחתם השבוע לא יתפרסמו בכלל כדי לשמור על עמימות שמשרתת כרגע את שני הצדדים", אמר גרינפלד.

2. מחאה באיראן

ברחובות טהרן נראים בימים האחרונים מחאות חריפות כנגד המשטר, ולפי הדיווחים המחאה מתפשטת לערים נוספות, כמו איספהאן, וזאת לאחר שממשל האייטולות הודה בטעות עם הפלת המטוס האוקראיני. נראה כי הפאניקה שאחזה בקרב האיראנים לאחר האיומים של הנשיא האמריקאי עשתה את שלה, כאשר אש נגד מטוסים כוונה בטעות למטוס ממחשבה כי מדובר בתקיפה אמריקאית. הנשיא טראמפ הזהיר היום את האיראנים כי העולם "מסתכל מקרוב" במה שקורה ברחובותיה של איראן. מחיר הנפט נתון לתנודתיות לצד הסנקציות שהטילה ארה"ב.

כלכלני פועלים כותבים כי "השווקים לא הגיבו בחומרה גם בעת שהתמונה הייתה פחות בהירה, וטרם נודע שמתקפת הנגד לא באמת נועדה לפגוע. מחיר הנפט, שהיה אולי המשתנה היחידי שכן הגיב, שב לרדת ל-65 דולר לחבית. המשקיעים ממוקדים בריביות המאוד נמוכות, תאבון הסיכון הוא גבוה, וכל עוד הצמיחה היא סבירה מחירי הנכסים הפיננסיים ממשיכים לטפס. עלייה של האינפלציה הייתה יכולה לצנן מעט את האופטימיות של המשקיעים, אבל לעת עתה, גם אם האינפלציה באירופה עלתה מעט, היא עדיין לא מספיק גבוהה בכדי שהבנק המרכזי האירופאי יעלה ריבית".

3. מאקרו

ביום שישי הקרוב יפורסמו נתוני הצמיחה של סין, הכלכלה השנייה בגודלה בעולם. התחזיות הן לצמיחה של 6% בשנת 2019. בנוסף יפורסמו נתוני הייצור התעשייתי של סין כאשר לפי התחזיות הצפי הוא לצמיחה של 5.9%.

נמשך הגידול הנאה במספר המועסקים בחודשים האחרונים בארה"ב, כפי שדווח בסוף השבוע האחרון. תוספת המשרות החודשית הממוצעת בחצי השנה האחרונה עומדת על 189 אלף משרות. בחודש דצמבר נוספו 145 אלף משרות, כ-15 אלף פחות מקונצנזוס התחזיות. שיעור האבטלה נותר ללא שינוי ברמה נמוכה של 3.5%. השכר לשעת עבודה עלה בשיעור נמוך מהצפוי, וקצב הגידול בו האט ל-2.9% ברמה שנתית לעומת רמה של 3.4% בתחילת 2019. סך הנתונים לשוק העבודה מציגים תמונה חיובית ואנו מעריכים שדוח התעסוקה האחרון לא צפוי לשנות את מדיניות הפד בחודשים הקרובים.

4. דוחות כספיים - הבנקים בארה"ב במוקד

ג'י.פי מוגן, סיטי בנק וולס פארגו ידווחו על תוצאותיהן הכספיות ביום שלישי הקרוב. גולדמן זאקס ובנק אוף אמריקה יפרסמו דוחות ביום רביעי. מורגן סטנלי יפרסם דוחות בחמישי.

5. בנק ישראל ימשיך להתערב?

על רקע התחזקות השקל בנק ישראל שוב התערב בשוק המט"ח ורכש בשישי האחרון דולרים בשוק. לצד הודעת הריבית, הנגיד אמיר ירון רמז כי חלק מהייסוף של השקל נובע מהתערבות של גופים ספקולנטים. כלכלני בנק פועלים מעריכים כי אותם גורמים פיננסיים הם הגופים המוסדיים.