גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"כמעט בכל בניין אני מגלה כשל במערכות השאיבה של החניון"

ההצפות בשבועות האחרונים אומנם התרחשו בעקבות מזג אוויר לא רגיל, אך לדברי יועץ התחזוקה אמיר רוזנבלום, האסונות שהגיעו בעקבותיהן יכלו להימנע אם רמת התחזוקה בבניינים הייתה טובה יותר

יועץ התחזוקה אמיר רוזנבלום / צילום: חברת עידן שני
יועץ התחזוקה אמיר רוזנבלום / צילום: חברת עידן שני

האסון שבו נהרגו סתיו הררי ודין שושני ז"ל, במעלית שהוצפה ברחוב נדב בתל אביב, לא נותן מנוח לאמיר רוזנבלום, יועץ ניהול ותחזוקת מבנים ובעלי חברת ניהול המבנים עידן ש.נ.י. הוא גם חושש שזה בהחלט אינו האסון האחרון. "בעיני מה שקרה הוא רק סממן לכל מה שקורה בתחום.

"אני חושב שלא דיברנו מספיק על הדברים החשובים. הדיון הוא לא רק אם עיריית תל אביב נערכה כראוי או אם רשות הכבאות הייתה צריכה עוד טלפנים - דרוש דיון עמוק יותר על תחזוקת מבני מגורים.

"האירוע הטרגי שראינו בתל אביב, כמו סרט אימה, יכול היה להימנע. הסיפור מתחיל עוד בשלב התכנון, עם עירייה שבוחנת את הדברים. מי שיודע שהבניין הזה נבנה בנקודה הנמוכה ביותר ברחוב, היה צריך למצוא פתרונות מראש, כמו בורות ספיגה או חלחול.

"בשלב השני, כשמעבירים בנייני מגורים חדשים מהקבלן לדיירים או לחברת הניהול, צריך לעשות זאת בצורה מקצועית ומסודרת כמו שצריך, ולוודא שכל המערכות נבדקות. במקרים רבים זה לא נעשה.

"למשל בחניון תת קרקעי יש משאבות טבולות, שתפקידן להוציא מים מהחניון במקרה של הצפה. יש גם בניינים רבים שיש בהם חיישן לזיהוי מים במעלית, למקרה של הצפה. השאלה היא אם החיישן עובד ואם המשאבה עובדת - ואם הם בכלל יכולים לעבוד.

הצפה בחניון של בניין / צילום: חברת עידן שני

"אני יכול לספר על מקרה של בניין בתל אביב שהמשאבה עבדה אבל העירייה חסמה את נקודת הוצאת המים וכל המים חזרו פנימה.

"ברחוב הירקון בתל אביב יש בניין שהחניון שלו הוצף לפני שבוע במלואו, 20 מכוניות הלכו 'טוטאל לוס'. הכי חמור זה נזק בנפש, אבל גם לא היה צריך להיגרם גם נזק ברכוש.

"אני רואה כשל כמעט בכל בניין"

"כמעט בכל בניין אני מגלה כשל במערכות השאיבה של החניון - למשל לא ניקו כמו שצריך עם שואבים אלא שוטפים את כל הלכלוך וחומרי הבנייה לביוב עם שני פועלים, וברגע האמת המשאבה תהיה סתומה ולא תוכל לשאוב את המים החוצה. למה כל כך הרבה חניונים הוצפו? כי המשאבות לא היו תקינות".

הייתה גם כמות חריגה של גשם. המים כנראה עלו מהר.

"כשנכנסו מים לפיר של המעלית, החיישן היה מצפצף והיו מבינים שאסור להיכנס או שהמעלית הייתה עולה אוטומטית לגג.

"חוץ מזה, לא צריך אירוע גשם של פעם ב-50 שנה. יכולה להיות תקלה בספרינקלר ולמלא חניון במים. זה נזק במאות אלפי שקלים, ועלול גם להיגרם אסון בגלל טיפול לא זהיר במים וחשמל יחד".

הצפות אינן האיום היחיד, אומר רוזנבלום. לדבריו, "יש בניינים שמשביתים מערכות גילוי אש ועשן כי הן מצפצפות, או שסוגרים מפוחים להוצאת עשן בחניונים כי הם מרעישים. יש בניינים שחדרי המדרגות מפוצצים ברכוש של הדיירים ואי אפשר יהיה להתפנות במקרה חירום".

רוזנבלום מלין על כך שכל נושא חברות הניהול והתחזוקה אינו מוסדר בחוק. "יש כאן טכנולוגיות בנייה, אבל התפעול לא ברמה מספיק גבוהה. היישום בשטח ביום שאחרי קבלת טופס 4 הוא גרוע. כל בניין מגורים, בטח חדש, חייב חברת ניהול מקצועית, שעושה גם תחזוקה מונעת ולא מסתפקת רק בניקיון ובריחנים בלובי. אבל אין רגולציה בתחום הזה, ויש חברות שמקבלות את הבניין מהקבלן בלי הדרכה מקצועית.

איפה אתה רואה את עיקר הבעיה?

"הסבירות היא נמוכה כשמדובר בבעלים יחיד כמו בבנייני משרדים. עיקר הבעיה היא בפרויקטים למגורים, שבהם יש הרבה בעלים, וחלקם לא גרים שם בכלל.

"הפצצה באה בשנה השנייה"

"קמים מגדלים בפתח תקווה, ראש העין, נתניה, עם מערכות מאוד מורכבות. דמי הניהול גבוהים מאוד ואנשים מנסים להוזיל אותם, ויש חברות ניהול שנכנסות במחירי הפסד מלכתחילה. הפצצה באה בדרך כלל בשנה השנייה - אחרי שנגמרת האחריות של הקבלן.

"אני חושב שנכון לדיירים לקחת יועץ תחזוקה שיבדוק את התפקוד פעם בכמה חודשים - ככה גם חברת הניהול תדע שבודקים אותה.

"אני חושב שבכל רשות מקומית יהיה ממונה בטיחות. הרשויות מטבע הדברים מתנגדות, אבל עוד מעט יהיו כאן מגדלים של מאות משרדים, וחייבת להיות הלימה בין הקפיצה בבנייה לקפיצה בתחזוקה.
"כך או כך, כל תהליך העברת השרביט בין היזם לניהול צריך להיעשות בצורה מסודרת". 

איפה הטכנולוגיה? את אסון המוות במעלית היה אפשר למנוע בעלות של כמה אלפי שקלים | אורי ברקוביץ'

כמה אלפי שקלים, זו העלות של מערכת אתראה מפני הצפות שייתכן שהייתה יכולה למנוע את האסון שבו נהרגו בשבת שעברה דין שושני וסתיו הררי ז"ל. מערכות ההתראה פועלות כך שברגע שמנוטרת לחות או רטיבות מינימלית, הן משגרות פקודה למחשב המעלית לשגר אותה מעלה אל אמצע הבניין או אל חלקו העליון, לפתוח את דלתות המעלית בכדי לאפשר את חילוץ הנוסעים, ולהשבית את המעלית עד סיום האירוע.
אף על פי שמערכות אתראה יכולות למנוע נזק בנפש וברכוש, גורמים בענף אומרים כי "בכל מה שקשור להתמודדות עם שיטפונות, אין בארץ שום התייחסות רשמית ברמת התקן והרגולציה". גורמים אחרים טענו כי "עד שלא קורה אסון עם הרוגים, אין מה לדבר על תקינה בתחום".

אחת החברות שמפתחות ומתקינות מערכות התראה מפני הצפות היא "ליק לוק" מהרצליה. לדברי סמנכ"ל התפעול בחברה, אור טראובה, המערכות שמתקינה החברה, בעלות של בין 5,000 ל-7,000 שקל, "נועדו כדי לצמצם את הכמויות במקרה של הצפה, וכאשר מדובר בהצפה ממי גשמים, לתת אתראה בטרם יגיעו לאזור רגיש".

"החיישן שלנו יודע לזהות הימצאות מים ובמקרה שכזה להעביר פקודות למערכות חיצוניות", מסביר טראובה, "במקרה של מעלית, אפשר להתקין צופר שיצפצף, או צ'קלקה, או לשלוח מסרון שיגיע ליחידה שלנו. חלק מהפעולות הן אקטיביות כמו הרמת המעלית לגובה או ניתוק זרם המים במקרה של פיצוץ בצינור. את סוג הפתרון אנו מתאמים עם חברת המעליות".

המערכת, מדגיש טראובה, לא נועדה רק למניעת אסונות נדירים כמו זה שאירע בסוף השבוע שעבר, אלא למניעת נזקים מגורמים נוספים. "בכל בניין חדש יש בחניון מערכות תשתית כמו משאבות, מאגרי מים, חדר חשמל ראשי או מעליות רכב, והצפה יכולה לגרום לנזק אדיר שיכול לגרום להשבתת הנכס כך שלא ניתן יהיה לגור בו אפילו למשך שבועיים-שלושה", אומר טראובה.

איגור וינוקורוב, מנכ"ל לדיקו ליפט, הנציגה של מעליות יונדאי בישראל, מסביר כיצד פועלות מערכות ההתראה הקיימות כיום בשוק, ועד כמה הן פשוטות ולא יקרות. "מעלית זו מערכת מאוד פשוטה: יש מחשב שנותן פקודות להגיע לקומה, לסגור ולפתוח דלתות. מערכות ההתראה כוללות חיישן מים שנמצא במקום הכי רגיש בפיר המעלית, תלוי במבנה. לפעמים זה בתחתית הבור, בחלק הכי תחתון, אבל לפעמים זה דווקא למעלה, בחלק העליון. ברגע שהחיישן חש בטיפת לחות הוא נותן פקודה להביא את המעלית לאמצע הפיר או לחלקו העליון, וזאת כי לפעמים הלובי עצמו מוצף. זה פתרון פשוט וקטן שאפשר להתקין באופן גורף בכל המעליות בישראל, בסדר גודל של 3,000 שקל, כולל עבודה".

עוד כתבות

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

עדויות מהשבי: "חיילים עוברים עינויים, מורעבים בכלובים"

פיגוע ירי בבקעת הירדן: מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • תושבים בצפת מדווחים על יירוט, לא נשמעה אזעקה • ירי רקטי לעבר גורן, גרנות הגליל וראש הנקרה • דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה ובמקביל פועל באיו"ש • עדכונים שוטפים

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בבורסה המקומית; מדד ת"א ביטוח יורד בכ-2%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.1% ות"א 90 יורד ב-0.7% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

עליות קלות בוול סטריט; רדיט יורדת ב-7%, טסלה ב-2.5%

נאסד"ק עולה ב-0.1% ● הצמיחה השנתית בארה"ב עמדה ברבעון האחרון על 3.4%, יותר מהצפוי ● האסטרטג של ג'יי.פי מורגן מזהיר: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ●  אמזון השקיעה 2.75 מיליארד דולר נוספים בחברת ה-AI אנטרופיק ● מחר "יום שישי הטוב" לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות בעולם

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות