משרד המשפטים מתנגד לפרשנות של אלשטיין לחוק הריכוזיות בסוגיית ההחזקה בגב ים

המשרד שוקל לפנות לבית המשפט בבקשה למינוי נאמן לשם מכירת החזקותיה בגב ים של נכסים ובניין, חברה-בת של דסק"ש • לדברי נכסים ובניין, אין כל שינוי בעמדתה, שלפיה היא אינה שולטת עוד בגב ים

אדוארדו אלשטיין, בעל השליטה בקבוצת אי.די.בי-דסק"ש / צילום: רוני שיצר
אדוארדו אלשטיין, בעל השליטה בקבוצת אי.די.בי-דסק"ש / צילום: רוני שיצר

קבוצת אי.די.בי-דסק"ש (דיסקונט השקעות ), שנמצאת בשליטת אדוארדו אלשטיין, תיאלץ כנראה להגן בקרוב בבית המשפט על עמדתה בנוגע לעמידתה בדרישות חוק הריכוזיות. ממכתב שקיבלה הקבוצה אתמול (א') ממשרד המשפטים עולה כי הוא חולק על הפרשנות שהעניקה הקבוצה לדרישות החוק. 

נכסים ובניין , חברה-בת של דסק"ש, דיווחה היום (ב') על קבלת מכתב ממשרד המשפטים, שלפיו "לא נחה דעתו כי מכלול הנסיבות מעיד כי החברה אינה שולטת עוד בחברת גב ים . לפיכך סבור המשרד כי החברה עשויה להיחשב כמפירה את הוראות סעיף 21 לחוק לקידום התחרות וצמצום הריכוזיות, תשע"ד-2013, משום שהיא ממשיכה לשלוט לכאורה בחברת שכבה אחרת (כהגדרתה בחוק)". 

במכתב צוין כי משרד המשפטים שוקל לפנות לבית המשפט בבקשה למינוי נאמן לשם מכירת החזקות החברה בגב ים, בהתאם לסעיף 22 לחוק, ונכסים ובניין הוזמנה להציג עמדתה בטרם גיבוש פנייה כאמור. עם זאת, לדברי נכסים ובניין, אין כל שינוי בעמדתה, שלפיה היא אינה שולטת עוד בגב ים, ובכוונתה להציג ולהסביר בהקדם את עמדתה כאמור בפני כל הגורמים הרלוונטיים.

חוק הריכוזיות, שנכנס לתוקפו בסוף 2013, קבע כי עד לאמצע דצמבר 2017 נדרשות חברות הפירמידה לצמצם את מספר השכבות הציבוריות שלהן לשלוש בלבד, וכי עד לאמצע דצמבר 2019 נדרש צמצום נוסף במספר השכבות לשתיים בלבד. בעקבות כניסת החוק לתוקפו, נדרשה קבוצת אי.די.בי-דסק"ש לבצע כמה פעולות לצורך עמידה בדרישות החוק. בשלב הראשון ביצעה החברה הפרדה מלאכותית בין אי.די.בי לבין החברה-הבת, דסק"ש, כך שמספר השכבות בפירמידה צומצם מארבע לשלוש. בשלב שני נדרש צמצום נוסף בפירמידה, שכללה את דסק"ש כשכבה ראשונה, את החברה-הבת נכסים ובניין כשכבה שנייה ואת החברות הנכדות גב ים, מהדרין  וישפרו כשכבה שלישית.

בקבוצה בחרו לטפל בבעיה באמצעות מחיקת ניירות הערך הנסחרים של ישפרו מהמסחר, ובאמצעות חלוקה של מניות מהדרין כדיבידנד בעין, שהפך אותה לחברה-בת של דסק"ש - ומשום כך לחברת שכבה שנייה. במסגרת החלוקה קיבלה דסק"ש 31.4% ממניות מהדרין, והשבוע היא דיווחה כי רכשה עוד 3.34% ממניות מהדרין ב-14.9 מיליון שקל.

3 מתוך 7 דירקטורים בגב ים

אצל חברת המשרדים להשכרה גב ים היה העניין מורכב יותר, לכאורה, הן בשל השווי הגבוה של גב ים (כ-5.6 מיליארד שקל) והן בשל ההיקף הגדול של איגרות חוב שהנפיקה בעבר לציבור, אשר עומד כיום על כ-3.64 מיליארד שקל. לאור זאת החליטה נכסים ובניין למכור חלק מהחזקתה בגב ים, ובאופן זה לרדת משליטה בה. על בסיס חוות-דעת משפטית של עורכי דינה, מכרה נכסים ובניין ברבעון השלישי של 2019 כ-16.8% ממניות גב ים בתמורה ל-680 מיליון שקל, וירדה להחזקה של 34.9% בחברה-הבת.

בעקבות המכירה הכריזה נכסים ובניין כי אינה שולטת עוד בגב ים, ומשום כך גב ים אינה נחשבת עוד כ"חברת שכבה". בשיחות סגורות טענו גורמים בקבוצה כי הם סומכים על חוות-הדעת המשפטית שקיבלו, אשר התבססה על הלכות עבר שקבעה רשות ניירות ערך, ושלפיהן החזקה בשיעור נמוך מ-35% אינה מוגדרת כשליטה.

עם זאת, עדיין מדובר בשיעור החזקה מהותי, כאשר במקביל זוכה קבוצת אי.די.בי לנוכחות מהותית בדירקטוריון גב ים, עם שלושה מתוך מתוך שבעת הדירקטורים המכהנים כיום. נוסף על כך, מכהן אלחנדרו אלשטיין, אחיו של אדוארדו אלשטיין, בתפקיד יו"ר גב ים.

על רק המצב הנוכחי, נשמעו קולות בשוק ההון שלפיהם המצב לא השתנה כלל, ובפועל ממשיכה השליטה של נכסים ובניין בגב ים. כעת הודיע כאמור משרד המשפטים כי הוא אינו מקבל את גישת הקבוצה, שלפיה היא אינה שולטת עוד בגב ים.

יש לציין כי חוק הריכוזיות קובע כי בית המשפט הוא זה שמוסמך למנות נאמן להחזקות של חברת שכבה שנייה בחברת שכבה שלישית, כשהן בניגוד לחוק. הפנייה לבית המשפט למינוי נאמן יכולה להיעשות על-ידי בעל מניות בחברת השכבה, נושא משרה בה או הכונס הרשמי (שמהווה חלק ממשרד המשפטים), וזאת לאחר התייעצות עם רשות ניירות ערך. אם בית המשפט יחליט להיעתר לבקשה, ימונה נאמן שתפקידו יהיה למכור את המניות, כך שהפרת החוק תחדל.

עם זאת, השאלה המרכזית שתעלה לדיון היא איזה היקף של מניות גב ים תידרש נכסים ובניין למכור, כדי שלא תיחשב עוד לבעלת שליטה בחברה: האם יש לרדת מתחת להחזקה של 30%, של 25% או אפילו לשיעור נמוך מכך.