מנכ"ל בלאקרוק משנה כיוון בעקבות שינויי האקלים: יוצאים מהשקעות בחברות פחם מזיקות לסביבה

בשני מכתבים יוצאי דופן, למנכ"לים וללקוחות, המנכ"ל לארי פינק מתאר את השינויים בסדרי העדיפויות של קבוצת ההשקעות והקרנות הענקית שהוא עומד בראשה

לארי פינק, יו"ר ומנכ"ל בלאקרוק / צילום: דניס בליבוס, רויטרס
לארי פינק, יו"ר ומנכ"ל בלאקרוק / צילום: דניס בליבוס, רויטרס

האם הספינה מתחילה לשנות כיוון? בחודש אוגוסט האחרון פורום "השולחן העגול של העסקים", מועדון מנכ"לים של כ-200 מהחברות המשפיעות ביותר באמריקה, פרסם הצהרה בת 300 מילה בסך-הכול. המסר היה פשוט, חד ומתומצת: על החברות ובעלי עסקים להפסיק להתמקד בשורת הרווח בלבד אלא "ליצור ערך ללקוחות, להשקיע בעובדים, לפעול לקידום רב־גוניות, לטפל באופן הוגן ואתי בספקים, לתמוך בקהילות שבהן אנחנו עובדים, ולהגן על הסביבה".

חמישה חודשים אחרי אותה הצהרה נראה שהרעיון מתחילים לחלחל להפוך למעשה. לארי פינק, מנכ"ל בלאקרוק, קבוצת ההשקעות והקרנות הענקית, פירסם היום שני מכתבים: המכתב השנתי למנכ"לים ולראשונה גם מכתב ללקוחות החברה ברחבי העולם שעליו חתומים כל חברי ההנהלה של בלאקרוק.

"שינויי האקלים הפכו לגורם המגדיר את תוכניותיהן ארוכות־הטווח של חברות. בספטמבר האחרון, בעת שמיליוני אנשים יצאו לרחובות ודרשו לנקוט צעדים בנושא משבר האקלים, רבים מהם הדגישו את ההשפעה המשמעותית והמתמשכת של האקלים על הצמיחה הכלכלית והשגשוג הכלכלי - סיכון שעד עתה אינו ממהר להשתקף בשווקים", כתב פינק למנכ"לים. "אך המודעות לכך משתנה במהירות, ואני מאמין שאנו ניצבים על סף עיצוב מחדש של היסודות הפיננסים", הדגיש באותיות בולטות במכתבו.

"עדיין לא קיימת הטכנולוגיה שתחליף באופן חסכוני רבים מהשימושים החיוניים שעושים כיום בפחמימנים. עלינו להיות מודעים למציאות הכלכלית, המדעית, החברתית והפוליטית של מעבר זה. על ממשלות ועל המגזר הפרטי לעבוד יחדיו על מנת לבצע מעבר שהוא גם הוגן וגם צודק. אסור שנשאיר מאחור חלקים מהחברה, או מדינות שלמות השייכות לשווקים מתפתחים, בעודנו מתקדמים בדרך לעולם בעל פליטות פחמן נמוכות.

אף שממשלות חייבות להנהיג את הדרך במעבר הזה, גם לחברות ולמשקיעים יש תפקיד משמעותי במעבר.... עדיין לא ידוע לנו אילו תחזיות על אודות האקלים תהיינה המדויקות ביותר. גם לא ידוע לנו אילו השפעות לא שקלנו. אבל לא ניתן להתכחש לכיוון בו אנו צועדים. ממשלות, חברות ובעלי עניין, חייבים להתעמת עם שינויי האקלים".

בלאקרוק מצטרפת לשורה של מוסדות פיננסיים גדולים שקיבלו החלטה דומה באחרונה ובהם בנק ההשקעות גולדמן זאקס שהתחייב בדצמבר האחרון לא לממן קידוחים באזור הארקטי בשל מדיניות סביבה חדשה.

פינק דורש: דוח סיכונים אקלימיים

פינק דורש מבעלי החברות להכין דוחות של סיכונים אקלימיים שעלולים לנבוע מפעילותם. "דיווח זה צריך לכלול את התכנית שלכם לפעילות במסגרת תרחיש בו המטרה של הסכם פריז להגביל את ההתחממות הגלובלית לפחות משתי מעלות ממומשת במלואה". פינק הזהיר את המנכ"לים מפני השלכות המהלך על הפעילות העתידית של החברות. "לנוכח עבודת ההכנה שכבר ביצענו במסגרת העיסוק בדיווח, וסיכוני ההשקעה הגדלים המקיפים את הקיימות, אנו ניטה יותר ויותר להצביע נגד הנהלות וחברים בדירקטוריון כאשר חברות אינן משיגות התקדמות מספקת לגבי דיווחים בתחום הקיימות ולגבי הפרקטיקות והתכניות העסקיות שעליהן מבוססים אותם גילויים".

בסוף המכתב למנכ"לים מתייחס לצורך בשקיפות ול"קפיטליזם אחראי", כדבריו. "בעתיד, שקיפות נרחבת יותר בכל הנוגע לשאלות של קיימות, תהיה רכיב מרכזי, ביכולתה של כל חברה למשוך אליה הון. שקיפות חייבת להיות אמצעי להשגת קפיטליזם שהוא יותר בר-קיימא ויותר מכיל. חברות חייבות להפגין נחישות ומחויבות לאימוץ תכלית (purpose) ולמתן שירות לכל בעלי העניין בהן - בעלי המניות שלכם, לקוחותיכם, עובדיכם והקהילות בהן אתם פועלים".

במכתבו השני ללקוחות, מצהיר פינק יחד עם חברי ההנהלה, כי בלאקרוק עומדת לצאת מהשקעות בתיקים שלה בחברות ש־25% מהכנסותיהן מגיע מייצור פחם תרמי שמזיק לסביבה. "עם האצת השינוי הגלובאלי בגורמים המחוללים אנרגיה, אנו לא סבורים שההיגיון הכלכלי או ההשקעתי ארוך-הטווח מצדיק המשך השקעה במגזר זה ... אנו שואפים להשיג מטרה זו עד אמצע שנת 2020", נכתב.

בלאקרוק, כך על פי המכתב מתכננת להרחיב את הגישה להשקעה בת-קיימא על ידי הכפלת מספר תעודות הסל בתחומי איכות הסביבה, החברה והממשל; פשטות והרחבה של iShares בתחומי איכות הסביבה, החברה והממשל, לרבות תעודות סל עם סינון של דלק מאובנים, כגון פחם, נפט ופצלים; עבודה עם ספקי מדדים על מנת להרחיב ולשפר את המרחב של מדדי הקיימות; הרחבת אסטרטגיות בנות-קיימא בהשקעה אקטיבית - ביצוע השקעות אימפקט ומעבר לתחום האנרגיה הגלובלית.

שינוי בסדר העדיפויות והנחיות ההצבעה

ההנהלה הוסיפה הבטחה כי הם מתכוננים לבצע שינוי בסדרי עדיפויות ובהנחיות ההצבעה: "השנה, אנו נמפה את סדרי העדיפויות בהלימה ליעדי האו"ם בנושאי הקיימות, כגון שוויון מגדרי, ואנרגיה נקייה ובמחיר הוגן".

פינק ייחד גם כמה מלים למשקיעים האחרים והפציר בהם לאמץ גישה דומה. לדבריו, אם 10% או אפילו 5% מהמשקיעים ברחבי העולם יקצו מחדש את ההון שלהם לאסטרטגיות בנות קיימא, אנחנו "נחזה בשינויים משמעותיים בהקצאות ההון" למען המטרה הזו.

יש לציין כי זו לא הפעם הראשונה שפינק מתבטא בהקשרים אלו. כבר תקופה ארוכה שהוא מטיף לשינוי הגדרת מטרת חברה עסקית, בייחוד בכל הנוגע ל"זיקה הבלתי ניתנת להכחשה" בין מטרה ורווחים. "המטרה איננה אך ורק החתירה לרווחים, אלא לכוח המניע שלהם", כתב פינק באגרתו לבעלי מניות בלאקרוק מ־2019. "כאשר הפערים ממשיכים להתרחב, חברות חייבות להפגין את המחויבות שלהן למדינות, למחוזות ולקהילות שבהם הן פועלות, במיוחד בתחומים שהם מהותיים לשגשוג העתידי של העולם".