גובר הלחץ על אפל: סייעי לפרוץ אייפון נעול של טרוריסט

ב-6 בדצמבר פתח סגן משנה מוחמד אלשמרני מחיל האוויר הסעודי בירי שהביא למותם של שלושה אמריקאים • כעת התובע הכללי בארה"ב קורא לאפל למצוא דרך לפרוץ את מכשירי האייפון המוצפנים של הטרוריסט, במטרה לגלות אם הוא שיתף פעולה עם גורמים אחרים

אייפון / צילום: שאטרסטוק
אייפון / צילום: שאטרסטוק

"פעולת טרור" - כך הגדיר התובע הכללי האמריקאי ויליאם באר את ההתקפה בדצמבר 2019, במהלכה נהרגו שלושה בני אדם על-ידי חניך טיס סעודי בבסיס הצי בפנסקולה, פלורידה. בכך הוא הגביר את הלחץ על חברת אפל לסייע להיכנס לשני מכשירי אייפון של הטרוריסט, שיכולים לספק מידע נוסף.

באר קרא בפנייה אישית לאפל למצוא דרך לפרוץ את ההצפנה של הטלפונים, פנייה שהעלתה את רף המאבק בין חברות הטק לממשל בשאלה איך לאזן בין אבטחת נתונים דיגיטליים ובין חקירות פליליות.

סגן משנה מוחמד אלשמרני מחיל האוויר הסעודי, שהתאמן עם אנשי הצי האמריקאי, העלה מסר אנטי-אמריקאי במדיה החברתית, כשעתיים לפני שפתח באש בכיתת לימוד בבסיס הצי בפנסקולה ב-6 בדצמבר - כך מסר באר אתמול (ב'). הירי שלו נמשך כרבע שעה, וכאמור הוא הספיק להרוג שלושה אנשים, לפני שנורה ונהרג על-ידי אנשי השריף המקומי.

במהלך הירי, אלשמרני השמיע הצהרות ביקורת נגד פעולות הצבא האמריקאי בחו"ל, וירה גם על תמונה של הנשיא דונלד טראמפ. לפי הרשויות בארה"ב, בשבועות שקדמו לאירוע הוא עשה שימוש במדיה החברתית כדי להאשים את ארה"ב בפשעם נגד מוסלמים. ביום השנה להתקפת הטרור ב-11 בספטמבר הוא כתב: "הספירה לאחור החלה".

לא נמצאו ראיות לכך שהיו לו שותפים בארה"ב, או שהושפע מקבוצת טרור ספציפית, כך לפי סגן מנהל ה-FBI, דייויד בואודיץ'. ה-FBI תישאל יותר מ-500 מחבריו של אלשמרני, כולל שותפיו ללימודים.

אולם עובדים במשרד המשפטים האמריקאי אומרים כי רק ניתוח נתונים במכשירים הסלולריים שלו יוכל לעזור להם לקבוע בוודאות אם הוא שיתף פעולה עם גורמים אחרים. באר אמר אתמול כי "המצב מדגים היטב מדוע זה קריטי שהציבור יוכל לקבל גישה לעדויות הדיגיטליות". הוא אמר כי אפל לא הגישה כל "עזרה מהותית" בפריצה לטלפונים, שמוצפנים ונעולים באמצעות קודים לא ידועים.

אפל טענה בהודעה שפרסמה אמש כי היא משתפת תמיד פעולה עם רשויות החוק בסיוע לחקירות, והיא דוחה את התיאור של באר כאילו היא לא תרמה תרומה מהותית לחקירה. "התגובות שלנו לבקשותיהם הרבות מאז ההתקפה היו מהירות, יסודיות ומתמשכות", מסר דובר החברה. הוא הוסיף כי אפל "סיפקה מגון רחב של מידע" כאשר היא קיבלה לראשונה את פנית רשויות החוק בחודש שעבר, "כולל גיבויים של iCloud, מידע על חשבונות ונתוני העברות נתונים מכמה חשבונות".