הבנקים הגדולים מציגים רווחים גדולים הודות לכלכלה החזקה בארה"ב

ג'י.פי. מורגן צ'ייס וסיטיגרופ דיווחו על רווחים גבוהים ברבעון הרביעי של 2019, אך וולס פארגו נפגע מצרות משפטיות

סיטיגרופ / צילום: קריס הלגרן, רויטרס
סיטיגרופ / צילום: קריס הלגרן, רויטרס

הכלכלה הבריאה בארה"ב דחפה כלפי מעלה את רווחיהם של הבנקים הגדולים במדינה, ואיפשרה להם לצמוח על אף שהירידה בשיעורי הריבית הפכה את מתן ההלוואות לאפיק פחות רווחי. הלוואות של צרכנים והתאוששות ברווחי בנקאות ההשקעות הזניקו את ג'י.פי מורגן צ'ייס  וסיטיגרופ  לגידול דו ספרתי ברווחים בשלושת החודשים האחרונים של 2019. ג'י.פי. מורגן, הבנק הגדול ביותר בארה"ב במונחי נכסים, דיווח על שנת שיא ברווחיותו.

מזה זמן מה, חברות וצרכנים סיפרו סיפורים שונים על מצב הכלכלה. הצרכנים המשיכו ללוות ולהוציא כסף בקצב מהיר, בעוד שחברות התאפקו בשל חששות כי הצמיחה בדעיכה. הסכם סחר עם סין ואופק משופר לכלכלה האמריקאית הקלו על החששות הללו והזניקו את עסקי הבנקים שמשרתים לקוחות תאגידיים.

"הצרכן האמריקאי נותר בכושר טוב, הן מבחינת אשראי והן מבחינת תחושת ההוצאות", אמרה סמנכ"לית הכספים של ג'י.פי. מורגן, ג'ניפר פייפצק, בשיחת ועידה עם אנליסטים היום."התחושה היא בוודאי יותר טובה ממה שהייתה לפני חצי שנה. על שיש לנו תחזית קונסטרוקטיבית כשאנחנו נכנסים ל-2020".

האינדיקטורים הראשוניים הם כי הבנקים עשו את המעבר לריביות נמוכות באופן חלק, במידה ניכרת הודות לתחומי פעילות שהם פחות רגישים לריבית. שני הבנקים הגדילו את הרווחים מפעילות שאינן הלוואות ביותר מ-20% ברבעון, וגרפו יותר כסף בעסקי הייעוץ כגון בנקאות השקעות וניהול עושר.

רווחי ג'י.פי. מורגן צמחו ב-21% ברבעון הרביעי, ונתמכו בזינוק של 31% בבנק ההשקעות והתאגידי. (הקפיצה היא בין היתר בשל רבעון מסחר מדכדך בכל התעשייה בסוף 2018). רווחי סיטיגרופ צמחו ב-15%. הרווח ממסחר זינק ב-31% ועסקי החיתום קפצו ב-33% הודות לכבודתו על כמה הנפקות ציבוריות גדולות. סיטיגרופ הציג חוזקה בכל רחבי העולם, כולל גידול של 10% ברווחים מאסיה, בזמן מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין והמחאות בהונג קונג.

בוולס פארגו  הסיפור שונה, שם הבנק דיווח על ירידה שנתית של 53% ברווחי הרבעון הרביעי לאחר שהפריש עוד 1.5 מיליארד דולר כדי לכסות עלויות הקשורות לשערוריית החשבונות המזוייפים שלו מ-2016. הבנק מינה באוקטובר את המנכ"ל צ'רלס שרף על מנת לשקם את המוניטין שלו ולבנות מחדש את היחסים עם הרגולטורים.