ה-SEC נגד בורסות הקריפטו: מזהירה מפני השקעות בהנפקות IEO

רשות ני"ע האמריקאית פרסמה אזהרה מפני הסיכונים הכרוכים בהנפקות שנעשות באמצעות זירות מסחר במטבעות קריפטו • בורסת הקריפטו Bitcoin.com הכריזה בשבוע שעבר על כוונתה לגייס 50 מיליון דולר ב-IEO • הביטקוין עלה ביותר מ-20% מתחילת 2020

ג'יי קלייטון, יו"ר ה-SEC / צילום: רויטרס, Brendan McDermid
ג'יי קלייטון, יו"ר ה-SEC / צילום: רויטרס, Brendan McDermid

רשות ניירות ערך של ארה"ב (SEC) פרסמה ביום שלישי האחרון אזהרה למשקיעים מפני הסיכונים הכרוכים בהנפקות ראשוניות לציבור של מטבעות קריפטוגרפיים המבוצעות באמצעות בורסות קריפטו, או כפי שהן נקראות באנגלית initial exchange offerings - ובקיצור IEO.

האזהרה, שפורסמה על ידי המשרד הממונה על תמיכה וחינוך למשקיעים ב-SEC, מציעה למשקיעים האמריקאים "להיות זהירים אם הם שוקלים השקעה ב-IEO". לדברי המשרד, ההבטחות הניתנות במסגרת הנפקות אלה "עלולות לפתות משקיעים באופן בלתי ראוי עם הבטחות שקריות לתשואות גבוהות בסביבת השקעות חדשה". הרשות מדגישה כי "הנפקות IEO עשויות להתנהל תוך הפרה של חוקי ניירות ערך הפדרליים ובהיעדר רבות מהגנות המשקיעים הקיימות בהנפקות מורשות של ניירות ערך".

בשאלה אם גיוס IEO נחשב להנפקה של נייר ערך, הרשות מותחת קו ישיר אל הערכתה בעניין הנפקות ICO - הנפקות ראשוניות "רגילות" של מטבעות דיגיטליים, שבוצעו בעבר בהיקף נרחב על ידי מיזמי בלוקצ'יין, בעיקר בשנים 2018-2017, שבהן ההייפ סביב שוק הקריפטו הגיע לשיאו. בניגוד להנפקת ICO, שבה חברת בלוקצ'יין מנפיקה מטבעות קריפטו ישירות למשקיעים, בהנפקות IEO משמשות בורסות הקריפטו מתווך בין החברה המנפיקה למשקיעים.

ביחס לתנאים שבהם מטבעות דיגיטליים המוצעים להשקעה עשויים להיחשב לניירות ערך, קבעה ה-SEC באזהרתה למשקיעים כי "כמו במקרה של הנפקות ICO, בהתאם לעובדות ולנסיבות של ההנפקה, היא עשויה להיות כרוכה בהצעה ובמכירה של ניירות ערך. המשמעות היא ש-IEO עשוי להיות כפוף לדרישות רישום החלות על הנפקות תחת חוקי ניירות ערך הפדרליים. משמעות הרישום היא, בין השאר, שהחברה המציעה את הנכס הדיגיטלי צריכה לספק למשקיעים גילוי נאות על החברה, עסקיה, הנכס הדיגיטלי המוצע ותנאי ההצעה למשקיעים".

נושאים נוספים שבהם נבחנת הנפקת IEO, על פי הודעת ה-SEC, כוללים את השאלה אם הפלטפורמה שבה מוצעת ההנפקה היא פלטפורמה של ניירות ערך או ברוקר-דילר, וכן אם המשקיעים האמריקאים יכולים להשתתף בהנפקות IEO המנוהלות על ידי חברות שרשומות מחוץ לארה"ב. "כל הנפקה שמתיימרת להתחמק מחוקי ניירות ערך הפדרליים, מכיוון שהיא מתבצעת על פלטפורמת מסחר המתנהלת מחוץ לארה"ב, אבל חוץ מזה מאפשרת למשקיעים מארה"ב להשתתף בה - היא בבחינת דגל אדום", מזהירה ה-SEC.

בורסת Coinbase שוקלת להיכנס לשוק

בין ההכרזות האחרונות בשוק הקריפטו על הנפקות IEO עתידיות, בולטת זו של בורסת הקריפטו של חברת Bitcoin.com. החברה, שרשומה במדינת האי הקטנה סנט קיטס ונוויס שבים הקריבי, נוסדה על ידי משקיע הקריפטו המפורסם רוג'ר ור (Roger Ver), שמאז 2018 הוא אחד התומכים המובילים בעולם במטבע הקריפטו ביטקוין קאש (BCH). במסמכים שפרסמה ביטקוין.קום בסוף השבוע שעבר, נכתב כי היא מעוניינת לגייס 50 מיליון דולר בהנפקת IEO שתבוצע באמצעות הבורסה שלה, וכי המטבעות הדיגיטליים המונפקים לא יינתנו לרכישה בארה"ב.

בספטמבר 2019 הכריז אחד ממנהלי החברה האמריקאית Coinbase, המנהלת גם היא בורסת קריפטו, כי היא שוקלת להיכנס גם לפעילות של הנפקות IEO. בנובמבר האחרון, כפי שפורסם ב"גלובס", בוצעה בבורסת הקריפטו Bittrex Global הפועלת מליכטנשטיין הנפקת IEO של מטבעות הקריפטו BLTV עבור מיזם המדיה BlockTV. מיזם זה נמצא בבעלותם של משה חוגג, בעלי מועדון הכדורגל בית"ר ירושלים, ושותפו לקרן ההון סיכון סינגולריטים, קינס רקישב, שמחזיקים בו באמצעות החברה הישראלית Alignment Media.

שוק הקריפטו פתח את שנת 2020 במגמה חיובית. ביטקוין, המטבע המוביל בשוק, נסחר היום בצהריים במחיר ממוצע של 8,750 דולר, אחרי שהבוקר כבר התקרב ל-8,880 דולר - מחירו הגבוה ביותר מאז 11 בנובמבר 2019, לפי נתוני אתר CoinMarketCap. מתחילת 2020 עלה שער הביטקוין (BTC) ביותר מ-20%, אחרי שבשנת 2019 זינק ב-87%.

רוצים להתעדכן בענייני בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים? הצטרפו לערוץ הטלגרם קריפטו גלובס.