פרשנות: משרד האוצר לוקח צד במאבקי הרגולטורים הפיננסיים

היציאה ממשרד האוצר הפכה את רשות שוק ההון לרחוקה מהלב של האוצר - ולזה כבר עשויות להיות השלכות עתידיות על מבנה הפיקוח הפיננסי בישראל • פרשנות

יו"רית רשות שוק ההון ענת גואטה והממונה על רשות שוק ההון משה ברקת / צילום: שלומי יוסף
יו"רית רשות שוק ההון ענת גואטה והממונה על רשות שוק ההון משה ברקת / צילום: שלומי יוסף

המהלך ש"צוות גרדוס" מוציא לדרך אינו סוף פסוק, אלא יריית הפתיחה בשלב הבא של מלחמת הרגולטורים הפיננסיים, שאליה מצטרף עתה האגף הכי דומיננטי באוצר: נגד משה ברקת, הממונה על רשות שוק ההון, ולצד ענת גואטה, יו"רית רשות ניירות ערך.

המלצות הצוות הפנימי של האוצר לא מחייבות מאחר שהן צריכות עוד לעבור את שר האוצר ולאחר מכן גם את הכנסת, בטרם הן יובילו לשינוי בפועל בחקיקה שנעשתה בשנים האחרונות, עם ולאחר הפיכת אגף שוק ההון באוצר לרשות שוק הון חיצונית לאוצר. ואולם, המהלך שרחוק מלהיות סוף פסוק כבר ממחיש היטב את סדר הגייסות לקראת המאבק, שלא לומר המלחמה, שתגיע.

מצד אחד אגף תקציבים באוצר הדומיננטי ובעל השליטה על חוק ההסדרים, סגן שר האוצר יצחק כהן, שהורה על הקמת הצוות, והלשכה המשפטית של המשרד, שלצד רשות ניירות ערך; ומהצד השני ברקת ורשות שוק ההון. בראיון שנתן אשתקד ל"גלובס" קרא ברקת לאגף תקציבים להגדיל את התקציב של הרשות כדי שתוכל לעמוד במטרותיה, ועתה האגף מסמן לו שזה לא יקרה ושלדעתו יש להוציא סמכויות מידיו.

זה דבר חריג שמצטרף למאבקים פומביים שהיו בין רשות ני"ע לבין רשות שוק ההון בנוגע לכוונת ברקת להחלשת חברת הייעוץ למוסדיים אנטרופי (שגואטה ניהלה) ויישום תקן החשבונאות IFRS 17 בעולם הביטוח (כשגואטה מפקחת על משרדי רואי החשבון).

אך לא רק זאת, בעבר, תחת היו"ר הקודם, רשות ניירות ערך קידמה את שינוי מבנה הפיקוח הפיננסי בישראל והפיכתו לדו-ראשי עם הפרדה בין פיקוח יציבותי לפיקוח צרכני, ולא כפי שקיים היום - רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, רשות ניירות ערך והפיקוח על הבנקים.

המהלך שסגן השר ואגף תקציבים הוציאו עתה לדרך ממחיש כי היציאה ממשרד האוצר הפכה את רשות שוק ההון לרחוקה מהלב של האוצר - ולזה כבר עשויות להיות השלכות עתידיות על מבנה הפיקוח הפיננסי בישראל.