הישראלים מבלים כמעט שעתיים בתחבורה הציבורית בכל יום. מה מצבנו ביחס לעולם?

הנתונים מגיעים מניתוח של אפליקציית הניווט בתחבורה הציבורית Moovit • הישראלים ממתינים לאוטובוס בממוצע כ-14 דקות בתחנה • רק 36% מהישראלים אינם מחליפים אמצעי תחבורה או קו במהלך הנסיעה

תחנת אוטובוס בין-עירוני / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
תחנת אוטובוס בין-עירוני / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

הישראלים מבלים כמעט שעתיים ביום בתחבורה הציבורית וממתינים לאוטובוס בממוצע כ-14 דקות בתחנה - כך עולה מניתוח של אפליקציית הניווט בתחבורה הציבורית Moovit. מה מצבנו ביחס לעולם וכמה מנוסעי התחבורה הציבורית משתמשים גם בקורקינטים השיתופיים?

מוביט ערכה ניתוח נתונים על עשרות מיליוני תכנוני נסיעה שבוצעו בשנת 2019 ב-99 ערים ב-25 מדינות ברחבי הגלובוס. לפי הנתונים, הישראלים נמצאים בתחבורה ציבורית כ-17 יממות בשנה, מהן חמש יממות בהמתנה בתחנות.

מהסקר עולה שישראלים מבלים בתחבורה ציבורית בממוצע 51 דקות לכל כיוון (הכוללות את ההליכה לתחנה, זמן המתנה בתחנה וזמן הנסיעה עצמה). ישראל נמצאת במקום ה-15 במדד זה מתוך 25 מדינות שנבדקו. ספרד במקום הראשון עם 30 דקות, ואחריהן צרפת עם 37 דקות וגרמניה עם 39 דקות. אינדונזיה במקום האחרון עם 65 דקות.

זמן ההמתנה בתחנות הקצר ביותר שנמדד היה בסינגפור עם 8 דקות, והארוך ביותר היה בתאילנד עם 20 דקות. בישראל ממתינים בממוצע כ-14 דקות, המקום ה-17 מתוך 25.

במדד אחד ישראל בולטת לטובה - מרחק ההליכה הממוצע לתחנה וממנה אל היעד הסופי. המרחק הממוצע בכיוון נסיעה אחד, אל התחנה, במהלך החלפות ומהתחנה האחרונה אל היעד הוא 655 מטר. מה שמציב אותה במקום הרביעי והמכובד. מרחק ההליכה הקצר ביותר נמדד בסינגפור (583 מטר), לאחר מכן אורוגוואי (613 מטר) וארגנטינה (636 מטר). במקום האחרון איחוד האמירויות עם מרחק הליכה של 1.2 ק"מ.

כחצי מהישראלים מבצעים החלפה אחת ועושים שימוש בשני קווים במהלך נסיעה ממוצעת

אחת הביקורות על התחבורה הציבורית בישראל היא מספר הקווים שצריך להחליף במהלך נסיעה אחת. ואכן הנתונים של מוביט מאששים את הטענה. רק 36% מהישראלים אינם מחליפים אמצעי תחבורה או קו במהלך הנסיעה, מקום ה-10 בסקר העולמי במדד זה.

ארגנטינה ממוקמת במקום הראשון - שם 60% מהנוסעים לא מחליפים אמצעי תחבורה במהלך נסיעה ממוצעת. במקום האחרון ממוקמת אינדונזיה, שבה 19% בלבד אינם מחליפים אמצעי תחבורה במהלך נסיעה ממוצעת.

46% מהישראלים מבצעים החלפה אחת ועושים שימוש בשני קווים/אמצעי תחבורה במהלך נסיעה ממוצעת, ואילו 18% עושים שימוש בשלושה.

עוד בדקו במוביט מה יכול לעודד ישראלים להשתמש בתחבורה הציבורית לעתים תכופות יותר. 16% השיבו שתדירות גבוהה וקיצור זמן ההמתנה בתחנות ישכנעו אותם, 13% השיבו כי קיצור זמן הנסיעה ו-12% השיבו כי דיוק ואמינות בזמנים בהתאם ללוח הזמנים המתפרסם. בנוסף, 6% השיבו כי שיפור הנוחות בתחבורה הציבורית, כגון מושבים רחבים יותר, גישה WiFi, מיזוג אויר, שקעי טעינה ודמי נסיעה נמוכים יותר תשכנע אותם.

שאלה נוספת שנבדקה היא מידת השימוש של נוסעי התחבורה הציבורית בקורקינטיים ואופניים שיתופיים. כמעט שני שלישים (64%) השיבו כי לעולם לא השתמשו, למרות שהם קיימים בעירם. הסיבה העיקרית של אלו שמתרחקים מהכלים הללו היא מאחר שהם "נחשבים כלא בטוחים מספיק".

יובב מידד, סמנכ"ל הצמיחה והשיווק של Moovit מסר כי "בכל מקום בעולם, הפרמטר החשוב ביותר לנוסעי התחבורה הציבורית הוא תדירות גבוהה של קווי שירות וכפועל יוצא מכך המתנה קצרה ככל ניתן בתחנות. שיפור בפרמטר הנ"ל יגרום לעוד ועוד אנשים לעשות שימוש קבוע ורחב יותר בתחבורה הציבורית".