ענף הביטוח בעין הסערה: איך ההצפה בנהריה קשורה לשינויים בענף הביטוח?

ניהול מוצלח של חברת ביטוח, המאזן בין רווחיות בטווח הקצר לאתגרי הטווח הארוך, הוא מהמשימות הניהוליות המורכבות ביותר שהזירה העסקית יכולה לזמן בעת הנוכחית • רגולציית יתר עלולה להוביל לירידה בתחרותיות בענף ולפגוע במבוטחים • דעה

נהריה מוצפת / צילום: רם גוטליב
נהריה מוצפת / צילום: רם גוטליב

שנת 2019 הייתה שנה מאתגרת בשוק הביטוח בישראל, אבל החברות הפועלות בו הצליחו להתמודד עם האתגרים הגדולים בצורה טובה. בתחילת 2020, תמונת המצב הענפית מורכבת הרבה יותר - כך שניהול מוצלח של חברת ביטוח, המאזן בין רווחיות בטווח הקצר לאתגרי הטווח הארוך, הוא מהמשימות הניהוליות המורכבות ביותר שהזירה העסקית יכולה לזמן בעת הנוכחית.

די להתבונן בנזקי הטבע האדירים שפגשו אזרחי ישראל בשבועות האחרונים, כדי להבין אילו איומים חדשים ובלתי צפויים ניצבים בפני המבטחים בעולם שבו האדם שיגע את הטבע. שימוש גובר בביטוח משנה הוא דרך להתמודד עם אירועים מסוג זה, אבל מבטחי המשנה לא נמצאים בעסק בשביל להפסיד - ומכאן שהתעריפים לצרכן צפויים לעלות. אבל בשוק תחרותי, כלל לא פשוט לגלגל עלויות על הצרכן.

נזקי הטבע אינם הגורם היחיד המזיז את הגבינה בענף הביטוח. רק באחרונה חוסל, לפחות זמנית, תת-ענף ביטוח הסיעוד בישראל, כשמבטח המשנה הגלובלי חיסל את עסקיו בישראל. חברות הביטוח המקומיות, בצעד מתבקש של ניהול סיכונים, חדלו למכור ביטוח סיעודי חדש והותירו חלל צרכני גדול - לא לפני שרשמו הפרשות ענק בגין ירידת ריבית ההיוון ומשך החיים הארוך של התחייבויות הסיעודיות.

השנים האחרונות היו שנים מוצלחות בענף ביטוחי הרכב, אבל התחרות בענף במגמת עלייה מהותית, הן מכיוון הזרועות הישירות בחברות הביטוח והן בשל הצעת הערך שמייצרים השחקנים החדשים בתחום ביטוחי הרכב הדיגיטליים. התעצמות התחרות בתחום הרכב ומחזור העסקים החיובי והארוך יחסית בענף, שתרם בתורו להתגברות התחרותיות, מביאים אותי למסקנה כי המגמה החיובית בענף צפויה להיבלם ואף להתהפך.

תחום ביטוחי הבריאות, שהוא תחום רווחי הנתפס כאטרקטיבי במיוחד, מושך זה שנים את תשומת הלב של מנהלי החברות בענף כמוקד רווח פוטנציאלי, מצד אחד, ומושך תשומת לב רגולטורית מוגברת, מצד שני - ומשום כך, נהפך לתחרותי ושקוף יותר משנה לשנה. ענף זה, הסובל משקיפות חסרה מחד ומחשיבות לצרכן מאידך, מושך וימשוך באופן טבעי תשומת לב רגולטורית, אבל כל שינוי חד מיידי בסביבה הרגולטורית עשוי לטלטל את האופק הכלכלי של הענף.

המעבר ההדרגתי מעולם של סוכנים לעולם דיגיטלי מתבצע בחברות שונות בעצימות שונה, אבל הכתובת על הקיר בענף ברורה - והיא מחייבת השקעות עצומות בטכנולוגיה כדי לתת מענה למגמות הצרכניות, וחשוב לא פחות להשתמש בפלטפורמה הדיגיטלית כדי להתייעל. השקעות ענק אלה בטכנולוגיה הן כרטיס כניסה חיוני לענף הביטוח של המחר - ממש כמו מרוץ חימוש שבו כולם משקיעים בכלי נשק חדשים כדי להיוותר במקום בכל האמור בפער אל מול המתחרים. הקידמה הטכנולוגית מביאה עמה אתגרים רבים מזירת הסייבר, והיא מחייבת את הנהלות חברות הביטוח להתמודד עם אתגר עמום ועצום זה.

רווחי ההשקעות בשנת 2019 עלו על כל תחזית הגיונית מוקדמת, וייצרו לחברות הביטוח רווחים עצומים בחשבונות הנוסטרו ובפוליסות המשתתפות ברווחים. קשה לראות תרחיש כלכלי המייצר לחברות רווחי השקעות כה מהותיים בשנת 2020, שכן חלק ניכר מתיקי ההשקעות מושקע באיגרות חוב הנושאות תשואות אפסיות. לפיכך, בתרחיש ריאלי-אופטימי, ירשמו חברות הביטוח רווחי השקעות צנועים, הנמוכים בעשרות אחוזים מהרווחים שרשמו אשתקד.

ירידת תשואות החוב הארוכות אל מתחת לאפס (אשרי המאמין) עשויה לייצר מנת רווחי הון מהותית נוספת, אבל במקביל לייצר הפרשות ענק נוספות בגין היוון ההתחייבויות בריביות הנמוכות.

בתחום ניהול החיסכון ארוך הטווח, מצויות חברות הביטוח בסיטואציה לא פשוטה. עולם הגמל מצוי בשחיקת דמי ניהול עקבית; מכירות ביטוחי המנהלים, שהטילו לחברות בענף ביצי זהב, איבדו את היתרון התחרותי אל מול הפנסיה; ואילו הפנסיה עצמה, שניצחה את המלחמה בשוק החיסכון ארוך הטווח, מאותגרת קשות על ידי פנסיית ברירת המחדל המוזלת. אם לא די בכך, הרי שמרבית חברות הביטוח לא הצטיינו בשנים האחרונות בתחום ניהול הכספים הפנסיוניים, ולפיכך מאותגרים קשות על ידי בתי ההשקעות הפרטיים.

המהפכה החשבונאית שעוברות חברות הביטוח במעבר לסולבנסי 2 (דרישות ההון הרגולטוריות, שמטרתן להבטיח את יכולת הפירעון של חברות הביטוח גם בעתיד הרחוק) מאתגרת את החברות ניהולית, ומייצרת ניראות מוגבלת ביחס לעודפי ההון בכל זמן נתון - ומכאן ניראות מוגבלת ביחס לתשואת הדיבידנד לבעלי המניות.

השפעה פרסונלית של הרגולטור על הענף

בשנת 2019 חלו חילופי גברי בפיקוח על שוק ההון, ואין לזלזל בכל האמור בהשפעה הפרסונלית של הרגולטור על המגמות העסקיות בענף. אם בימיה של דורית סלינגר כממונה על רשות שוק ההון היתה המציאות בענף של רגולציה גוברת על בסיס יומי כמעט, המשבשת את סדרי העולם בעסקי חברות הביטוח, הרי לפחות על פי הקדנציה הקצרה של הממונה הנוכחי, משה ברקת, התחושה בקרב רבים בענף היא כי האקטיביות הרגולטורית התמתנה - ומנסה לאזן יותר בין הצרכנים למבטחים. מוקדם להעריך אם מגמה זו תימשך לאורך הקדנציה כולה של ברקת, אבל בראייה של מנהלי חברות הביטוח, מדובר במגמה חיובית ומתבקשת.

ענף הביטוח הישראלי חייב בעת הנוכחית רגולציה מאוזנת ושקולה, שכן כפי שוודאי הבנתם מהשורות הקודמות, המציאות הענפית מורכבת ורגולציית יתר עשויה להביא, בסופו של יום, לירידה בתחרותיות עקב מיזוג שחקנים וסגירת קווי עסקים מפסידים ולפגוע במבוטחים.

טור זה לא נועד לזרוע פסימיות בקרב המשקיעים בחברות הביטוח, אלא להפנים אצלם את הערכה שלי כי הענף מצוי בשינוי עצום, שייקח לו שנים לא מעטות להשלים, ובסופו של יום, בהתנהלות נכונה של הרגולציה והחברות עצמן, ייבנה מחדש בישראל ענף ביטוח חדש, איכותי לאין שיעור בפן הטכנולוגי, בחוסן הפיננסי, באיכות השירות וגם בתמחור המוצרים ביחס למציאות הענפית כיום. 

הכותב הוא יועץ כלכלי, דירקטור וחבר ועדות השקעה בגופים מוסדיים. כותב המאמר או החברה עשויים להחזיק או לסחור בני"ע המצוינים בכתוב. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם