בין חדרה לאבו דאבי: אלו הפרויקטים שישראל תציג בוועידת האו"ם על עירוניות

בכנס, שייערך באבו דאבי בחודש הבא, יוצגו מספר פרויקטים של בנייה ירוקה והתחדשות עירונית, שרובם יצאו לפועל במקרה הטוב רק בעוד שנים

משרד הבינוי והשיכון ישתתף בפורום העולמי לעירוניות שיתקיים בחודש הבא באבו דאבי. בפורום יציג המשרד פרויקטים של בנייה ירוקה ושמירה על האקלים, הסדרת ההתיישבות של הבדואים בנגב, שימור שכונות ישנות והתחדשות עירונית - פרויקטים שרובם ייצאו לפועל רק בעוד שנים.

הפורום העולמי לעירוניות (World Urban Forum) הוקם ב-2001 על ידי סוכנות האו"ם להתיישבות כדי לבחון את נושא העיור המהיר והשפעתו על קהילות, ערים, כלכלות, שינויי אקלים ומדיניות. בוועידה הבינלאומית (WUF10), שתתקיים בפברואר, אמורים להשתתף יותר מ-20 אלף נציגים מלמעלה מ-150 מדינות. הם ידונו במנגנונים כלכליים חדשניים לערים בנות קיימא, בפתרונות למגורים, בהשפעת ההגירה על הערים ועוד.

הפרויקטים שנבחרו לייצג את ישראל בוועידה משקפים את הלך הרוח התכנוני הנוכחי של משרד הבינוי והשיכון, שמנסה לקדם בעת האחרונה, לצד תוכניות הוותמ"ל שמייצרות מספר רב של יחידות הדיור, בתוכניות ענק, גם התחדשות עירונית. הנה כמה מהפרויקטים שיוצגו בביתן.

רובע הים במערב חדרה

אחד הנציגים המפתיעים יחסית בביתן הישראלי הוא "רובע הים" בחדרה, שהעירייה מגדירה כ"פרויקט הדגל" של העיר. השכונה ממוקמת ממערב לכביש החוף, בין שכונת גבעת אולגה לנחל חדרה ולתחנת הכוח "אורות רבין".

לתוכנית הרובע החדש בחדרה יעדים שאפתניים ברמה הסביבתית: השכונה אמורה להיות כמעט מאופסת אנרגיה, עם צריכת חשמל של 50% בלבד מהרשת הארצית ו-100% מבנים ירוקים וחכמים; כמעט 100% מאופסת מים, עם 80% השבה ושימוש חוזר וללא השקיה של שטחי ציבור במים שפירים; סימביוזה תשתיתית בין מערכות הביוב והפסולת; הפחתת עלויות הטיפול בביוב ובפסולת ב-30%, צמצום ההטמנה ב-30% לפחות וייצור אנרגיה מפסולת; ו-50% מהנסועה הפרטית תצומצם באמצעות תחבורה ציבורית ושיתופית.

אדריכלית העיר חדרה, ליטל שלף-דורי, אומרת: "האזור הזה נראה מנותק, ונכון שכביש החוף יוצר הרבה מאוד בעיות, אך מבחינתנו הרובע מחובר מדרום לגבעת אולגה, וממזרח, באמצעות מנהרות מתחת לכביש החוף, לשכונות חפציבה והפרפרים".

אין חשש שהקמת השכונה תחבל בהתחדשות העיר הוותיקה?

"אין קשר ישיר בין הדברים. אנחנו מקדמים במקביל תוכנית להתחדשות עירונית בגבעת אולגה, ותוכנית שמכפילה את כמות יחידות הדיור במרכז העיר. אבל אלה מקצבי זמן אחרים. אין לי שליטה על קצב ההתחדשות העירונית כי הכלכליות שלנו מאוד קשה. אנחנו רק בניצני התהליך בחדרה. צריך לזכור שמשום שמרבית הקרקעות בעיר, 94%, הן בבעלות פרטית, אין לנו בכלל קרקע משלימה להציע".

גם הקרקע של שכונת רובע הים היא פרטית, ולדבריה של שלף דורי, יעבור משום כך הרבה מאוד זמן עד שתוכנית רובע הים תתממש.

מבנה בית המשפט החדש בחדרה

חדרה שולחת לתחרות נציג נוסף: מבנה בית המשפט החדש, שנבנה על ידי שיכון ובינוי ועתיד להיחנך באפריל הקרוב. המבנה תוכנן על ידי האדריכל אמנון רכטר, כך ש-80% מתצרוכת האנרגיה שלו תוחזר באמצעות המערכות שיותקנו בו. הוא משלב תכנון פיזי מותאם אקלימית עם חלונות המאפשרים החדרת אור טבעי אך מונעים חום וסינוור, מערכות אלקטרומכניות חסכוניות באנרגיה, מערכת תאים פוטו-וולטאים לייצור אנרגיה, מערכות מדידת תאורה טבעית לחיסכון בתאורה מלאכותית ועוד.

פינוי-בינוי בקריית משה ברחובות

שכונת קריית משה ברחובות היא סמל לשכונת מצוקה. תוכנית ההתחדשות העירונית, שהוכנה ביוזמת הרשות להתחדשות עירונית ומקודמת על ידי הוותמ"ל, מציעה כ-10,000 יח"ד חדשות, מהן כ-4,000 דירות על קרקע משלימה בשכונה עצמה. כמו כן, התוכנית מציעה תוספת של דיור לסטודנטים, דיור מוגן, 116 אלף מ"ר מסחר, 540 אלף מ"ר תעסוקה, וכן שטחי ציבור פתוחים ומוסדות ציבור. התוכנית תוכננה על ידי משרד האדריכלים בר לוי דיין.

תוכנית מתאר ליישוב הבדואי אום בטין

אום בטין הוא יישוב בדואי עני שאינו מחובר לרשת החשמל. אוכלוסיית היישוב מונה כיום כ-4,500 איש בלבד, אך היא צפויה לגדול באופן משמעותי. תוכנית המתאר ליישוב, שהוכנה ביוזמת הרשות לפיתוח והתיישבות הבדואים בנגב, פועלת להכלת ההתיישבות הקיימת בתוכנית סטטוטורית בסטנדרטים תכנוניים מקובלים. הסדרת היישוב תאפשר את הנגשת התושבים לשירותים עירוניים וביניהם דרכים, מים, ביוב, חשמל ומערך ניהול פסולת. התוכנית הוכנה על ידי משרד האדריכלים מנספלד קהת.

תוכנית להרחבת היישוב בני עי"ש

בני עי"ש היא מועצה מקומית המונה כיום כ-7,500 תושבים. התוכנית להרחבת היישוב, שהוכנה ביוזמת משרד הבינוי והשיכון וקודמה על ידי הוותמ"ל, כוללת 4,700 יחידות דיור ו-250 יחידות דיור לדיור מוגן בשטח של כ-1,750 דונם. נוסף לכך מציעה התוכנית שטחי תעסוקה ומסחר בשטח של כ-300 אלף מ"ר, מוסדות ציבור וחינוך, ספורט ונופש, שטחים פתוחים ומרחב ציבורי מגוון. אדריכלית התוכנית היא אירית צרף נתניהו.

תוכנית התחדשות עירונית בלוד

עיריית לוד, באמצעות החברה הכלכלית של העיר והוותמ"ל, קידמה תוכנית פעולה לשיקום ובינוי העיר העתיקה בלוד. התוכנית, בהכנת משרד האדריכלים דרמן ורבקל, מציעה הריסה של כ-1,200 דירות במצב ירוד בשכונת רמת אשכול, לטובת בנייה של כ-5,200 דירות חדשות. התוכנית שומרת על המרקם ההיסטורי של מרכז העיר העתיקה ויוצרת דופן רחוב המשלבת מסחר ותעסוקה, כולל שימור חזיתות מסחריות היסטוריות.