המוסדיים אמרו כן ללבייב: הבטיח לעצמו החזקה של 92% לפחות במניות אפי פיתוח

ההיענות הגבוהה תאפשר ללבייב לפעול למחיקת מניות אפי פיתוח, הפועלת בשוק הנדל"ן של מוסקבה, מהמסחר בבורסת לונדון • לבייב הגיש באוקטובר הצעה במחיר של 30 סנט למניה, ובחודש שעבר שדרג את הצעתו ל-39.4 סנט למניה

לב לבייב / צילום: תמר מצפי
לב לבייב / צילום: תמר מצפי

הצלחה לאיש העסקים לב לבייב, לשעבר בעל השליטה באפריקה ישראל, בהצעתו לרכוש את החזקות הציבור (כ-35%) בחברת הנדל"ן אפי פיתוח שבשליטתו. מנתונים שפרסמה אפי פיתוח בימים האחרונים עולה כי לבייב גם הבטיח לעצמו החזקה ב-92% לפחות ממניות החברה, בזכות שיעור היענות גבוה של הציבור להצעתו.

ההיענות הגבוהה תאפשר ללבייב לפעול למחיקת מניות אפי פיתוח מהמסחר בבורסת לונדון, ובהמשך גם לרכישת יתרת המניות מהציבור שבגינן לא התקבלו הודעות קיבול. עם זאת, הצעתו של לבייב מאפשרת לבעלי המניות שטרם נענו לעשות כן עד תום מועד הצעת הרכש ב-27 בינואר, ובכך להבטיח את מכירת המניות שבידיהם.

לב לבייב החזיק עד כה ב-64.32% ממניות A של אפי פיתוח וב-65.44% ממניות B של החברה. את מלוא ההחזקה רכש לבייב מידי חברת אפריקה ישראל, תמורת 550 מיליון שקל (146 מיליון דולר במועד השלמת העסקה), במסגרת השלב הראשון של הסדר החוב השני של אפריקה ישראל.

אפי פיתוח היא חברת נדל"ן הפועלת ברוסיה, ועוסקת בתחומי הנדל"ן היזמי המניב והנדל"ן היזמי למגורים. עיקר פעילותה של החברה מתרכזת בעיר מוסקבה ובסביבותיה, והיא הציגה בסוף ספטמבר הון עצמי של 861 מיליון דולר - פי 2.1 מהשווי המעודכן שהציע לבייב עבור החזקות הציבור.

באוקטובר האחרון הגיש לבייב הצעת רכש מלאה להחזקות הציבור במניות A ו-B, במחיר של 30 סנט לכל מניה, ששיקפה לאפי פיתוח שווי של 314 מיליון דולר. בחודש שעבר שדרג לבייב את הצעתו למחיר של 39.4 סנט למניה משני הסוגים, שמשקף לחברה שווי של 413 מיליון דולר.

באותו מועד, עדכנה אפי פיתוח כי לבייב קיבל התחייבות בלתי חוזרת להיענות להצעתו משלושה גופי השקעה ישראליים: קרן הגידור כלירמרק, חברת מיטב דש גמל ופנסיה וחברת הביטוח הפניקס. התחייבות זו הגדילה מאוד את סיכויו של לבייב להשיג את הרף המינימלי למחיקת מניות אפי פיתוח מהמסחר בבורסת לונדון, ודחפה בשל כך משקיעים נוספים להיענות בחיוב להצעה, כך שהוא לא יישאר לבסוף עם החזקה במניות שאינן סחירות.

בשבוע שעבר דיווחה אפי פיתוח כי עד כה נענו בחיוב להצעה בעלי מניות מהציבור המחזיקים ב-28.76% ממניות A וב-26.4% ממניות B. בעקבות ההיענות הגבוהה הבטיח לבייב לעצמו החזקה ב-93.08% ממניות A וב-91.84% ממניות B. בסך הכול הוא ישקיע במהלך הזה סכום של כ-145 מיליון דולר (בהנחת רכישה של מלוא המניות), שאותו יקבל מהבנק הרוסי VTB שהבטיח לממן את רכישת המניות.

באפי פיתוח הוסיפו כי מאחר שלבייב השיג את שיעור הסף למחיקה מהמסחר של המניות משני הסוגים, בכוונתו לפנות לבורסה בלונדון בבקשה לעשות כן. להערכת החברה, מחיקת המניות צפויה להתבצע סביב 21 בפברואר, ולאחר מכן תהפוך אפי פיתוח לחברה פרטית.

את אפי פיתוח הקים לבייב כזרוע הפעילות ברוסיה של אפריקה ישראל. במאי 2007 היא גייסה סכום עתק של 1.4 מיליארד דולר לפי שווי של 7.3 מיליארד דולר "אחרי הכסף", אולם שנה לאחר מכן החל המשבר הפיננסי בארה"ב, שהתפתח לכדי משבר כלכלי עולמי.

משבר זה הוביל לקריסה במחירי הנדל"ן במדינות רבות בעולם, ובהן רוסיה. שווייה של אפי פיתוח צנח, ואילו אפריקה ישראל ספגה הפסדים כבדים, ונדרשה להסדר חוב ראשון עם מחזיקי האג"ח שלה. הסדר חוב זה התבסס במידה רבה על התאוששות הכלכלה הרוסית.

עם זאת, בשנת 2015 החמיר המצב ברוסיה בעקבות קריסת מחירי הנפט בעולם ובשל הסנקציות שהוטלו עליה לאחר פלישתה לחצי האי קרים. ב-2016 נקלעה אפי פיתוח לקשיים וללחץ מצד הבנקים, ועקב כך הסכימו מחזיקי האג"ח של אפריקה ישראל למכור ללבייב את מניות השליטה באפי פיתוח, שרשמה התאוששות משמעותית מאז. במקביל, המשיכה אפריקה ישראל לפעול להסדרת חובותיה מול מחזיקי האג"ח, ומחר אמור להתבצע השלב האחרון של הסדר זה, שיכלול את העברת הבעלות באפריקה ישראל לידי לפידות קפיטל שבשליטת יעקב לוקסנבורג.