גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לא סתם עושות רוח: מי הן החברות בסקטור האנרגיה שרחוקות ממיצוי הפוטנציאל

רוב המדינות הגיעו ל"Grid Parity" – הנקודה שבה עלות הפקת אנרגיה סולארית שווה או זולה יותר מהפקת כל סוג אחר של אנרגיה לא מתחדשת; המשמעות היא שהשיקול הכלכלי הופך לעיקרי בשימוש באנרגיה חלופית ● על רקע זה כדאי לבדוק מי הן החברות ה"נסתרות" בסקטור האנרגיה שעוד רחוקות ממיצוי הפוטנציאל

שדה סולארי בנגב / צילום: EGE
שדה סולארי בנגב / צילום: EGE

סקטור האנרגיה הסולארית היה ללא ספק אחד ממנועי הצמיחה המובילים בשנים האחרונות. שוויין של רוב החברות בענף זינק, ובהתאם המדדים בסקטור רשמו תשואות דו ספרתיות. כך למשל, ה-ETF TAN השיא תשואה של כ-60% מול כ-30% שהשיא מדד ה-500 S&P במהלך 2019.

אותן עליות מרשימות הגיעו בעיקר מכיוון מגמות חיוביות שמאפיינות את הענף - החל מהירידה הדרסטית במחירי הפאנלים והאחסון ועד פיתוחים טכנולוגיים מגוונים המגבירים את היעילות האנרגטית. נכון להיום, רוב המדינות הגיעו ל"Grid Parity" - אותה הנקודה שבה עלות הפקת אנרגיה סולארית שווה או זולה יותר מהפקת כל סוג אחר של אנרגיה לא מתחדשת, כגון פחם גז טבעי, מזוט, אנרגיה גרעינית וכדומה. המשמעות הישירה היא שהשיקול הכלכלי הופך לעיקרי - שמש ורוח הם עכשיו מקורות האנרגיה הכלכליים ביותר להפקת חשמל.

בדרך לעוד עדכון כלפי מעלה?

שינוי נוסף מעניין בסקטור הגיע בחודש נובמבר האחרון כאשר פורסמה תחזית של סוכנות האנרגיה הבינלאומית IEA לחמש שנים. התחזית מציגה תוספת של 1,200 ג'יגה וואט של אנרגיה מתחדשת בחמש שנים הקרובות, כאשר 60% מתוספת זו צפויה להגיע מאנרגיה סולארית. השיפור בין התחזית הנוכחית לקודמת מצביע על עלייה מרף ה-26% ל-30% של אנרגיה מתחדשת מסך הפקת החשמל העולמית. על פניו נראה שבסוכנות מתחילים להבין את עוצמת השינוי, אך לא כך הדבר.

למעשה, ב-20 שנים האחרונות ה-IEA טעתה בתחזית שנה אחר שנה ובכל פעם תיקנה כלפי מעלה את התחזית המקורית. (מחקר של Auke Hoekstra עוקב אחר התחזיות של ה-IEA מול הנתונים בשטח). ניחוש פרוע, גם התחזית הזאת תעודכן שוב כלפי מעלה. עוד איתות להערכה כי אנו אנו רק בתחילת המהפכה האנרגטית העולמית.

אז בעוד שבקדמת הבמה עומדות חברות הפאנלים, התקנה, ציוד וטכנולוגיה כגון FSLR ,SPWR, סולאראדג' הישראלית ועוד רבות אחרות, במקביל מתפתחות להן חברות מזן חדש, חברות הנקראות YieldCos (ראו "יש לי מושג").

תחילת חיי חברות YieldCo מגיע מספין-אוף של חברות האם היזמיות לפרויקט מניב שכבר קיים. החברה הבת מתפעלת את הנכס המניב ובעתיד תרכוש מחברת האם נכסים נוספים שמגיעים להבשלה. כשמן כן הן, 70%-90% מתזרים המזומנים שנוצר בחברת הבת משמש לחלוקת דיבידנד, כך שבדומה לקרנות ה-REIT וה-MLP'S, ה-YieldCos הן סוג של ישות מנייתית הנועדה לספק דיבידנד גבוה תוך צמיחת דיבידנד עקבית. עם קצבי צמיחה שנתיים של מעל 15% בשנה בשוק האנרגיה המתחדשת, חברות אלה מחזיקות בפוטנציאל להפוך גם למניות צמיחה מהשורה הראשונה.

לטוב ולרע, חשוב להבין שלחברות אלה קשר הדוק עם חברות האם. אותה חברה יוצרת לעצמה אפשרות למכור פרויקט לחברת הבת עם השלמתו ועל ידי כך היא מחזירה לעצמה את עלויות ההקמה. תהליך זה מייצר תזרים לפיתוח פרויקטים נוספים, כאשר בו בזמן חברת האם תוכל ליהנות מתזרים מזומנים שוטף מאותם פרויקטים באמצעות חברת הבת, שכן החברה האם תחזיק לרוב נתח גדול מהחברה הבת.

הערכת השווי של חברות ה-YieldCo

המפתח להבנת חברות ה-YieldCo הוא חוזי ה-PPA (ר"ת של Power Purchase Agreements). ה-PPA הוא חוזה ארוך טווח לרכישת החשמל אשר יכול להיות עם או ללא הצמדה. אורך חייו של החוזה מגיע לטווחים של 15-30 שנה. בבחינת החברה, אנו בוחנים את מח"מ החוזים בנוסף לתמהיל מקורות ייצור האנרגיה. לשם הדוגמה, סכרים כמעט ואינם דורשים השקעה חוזרת, כך שהשפעת סיום תקופת החוזה תהיה זניחה יחסית. לעומת זאת, טרמו-סולאר ורוח דורשים השקעה חוזרת משמעותית, כך שחוזה שמגיע לסיום אכן צפוי לפגוע באופן משמעותי בתזרים המזומנים.

החברות הבולטות בתחום ה-YieldCos

בנוסף לכך אנו בוחנים מספר פרמטרים עיקריים:

חברת האם - השאלה העיקרית הינה האם לחברת האם ישנה גישה נוחה למימון כך שתוכל להקים פרויקטים מניבים חדשים אשר יורדו לחברת ה-YieldCo. אלו יאפשרו את הגדלת תזרים המזומנים והדיבידנד העתידי ויורידו את התלות פר חוזה בודד בזמן סיומו או במידה וחוזה בודד בוצע במחיר לא מספק. איכות ההנהלה בחברת האם גם היא משליכה על החברה הבת.

CAFD (ר"ת של Cash available for distribution) - תזרים המזומנים הפנוי לחלוקה הוא הפרמטר העיקרי אותו בוחן השוק, מפרמטר זה בסופו של דבר נגזר הדיבידנד. מכפיל ה-P/CAFD מהווה תחליף למכפיל הרווח בחברות אלה. נציין כי להערכתנו ישנה נטייה לתת לפרמטר זה חשיבות יתר למול הפרמטרים האחרים אותם אנו מציינים.

מינוף וחוב - בשל תזרים המזומנים היציב, יחסי החוב בחברות ה-YieldCo גבוהים מטבעם. עובדה זו מאפשרת לחלק קטן מהחברות לקחת את המינוף לקצה כדי להאיץ את הצמיחה, דבר שחושף את החברות אשר מצויות במינוף יתר לסיכונים רבים. במצב זה, ירידה חדה במחיר המניה תוביל לפגיעה בהון העצמי שיוביל לירידה בדיבידנד, שיגרור ירידה חדה יותר במניה וכן הלאה. בנוסף לכך, אנו מבדילים בין חוב ברמת הנכס שברובו Non-recourse, לחוב ברמת החברה.

המומלצות - שתי חברות אשר עומדות בקריטריונים המצוינים, הן מבחינת חברת האם והן מבחינת מצבן שלהן (טבלה עם נתונים פיננסיים עדכניים בתחתית העמוד):

Brookfield Renewable Partners (סימול: BEP): החברה נוסדה ב-1999 ומאז הקמתה השיגה למשקיעים תשואה כוללת ממוצעת של 15% לשנה. היא מחזיקה תיק נכסים לייצור אנרגיה מתחדשת בעיקר בצפון אמריקה, קולומביה, ברזיל, אירופה, הודו וסין. החברה מייצרת חשמל הידרואלקטרי, מתקני רוח ומתקנים סולאריים, קוגנרציה וביומסה. תיק הנכסים של החברה מורכב מהיקף של 18,900 מגה וואט קיבולת מותקנת לצד שווי נכסים של כ-50 מיליארד דולר ב-15 מדינות עם שווי שוק של 14.8 מיליארד דולר (חברת האם BAM) Brookfield Asset Management).

NextEra Energy Partners, LP (סימול: NEP): רוכשת, מחזיקה ומנהלת פרויקטים של אנרגיה סולארית בארה"ב. בבעלותה פורטפוליו של נכסי ייצור מתחדשים חוזים המורכבים מפרויקטים של רוח ושמש עם קיבולת של כ-4,859 מגה-וואט, כמו גם שבעה נכסי צינורות הולכה של גז טבעי. החברה מרכזת את פעילותה בארה"ב, בעיקר בפלורידה, ניו המפשייר, איווה וויסקונסין. חברת האם היא ענקית תשתיות האנרגיה NextEra Energy NEE) ) עם שווי שוק של 115 מיליארד דולר. עוצמה כלכלית זו מאפשרת לה גישה נוחה למימון והזרמה של פרויקטים חדשים שעשויים להוביל לכדי הכפלת תשואת הדיבידנד מאז הקמתה. כמו-כן, החברה צפויה להגדיל את הדיבידנד ב12%-15% בשנה במהלך חמש השנים הקרובות.

לסיכום, חברות ה-YieldCo מספקות תזרים מזומנים יציב וצפוי גם בתקופות של אי-ודאות בשווקים, דבר שמחזק אותן ומביא לחסינות יחסית גבוהה בפני מיתון. מניות אלה מהוות דרך לגוון ולהעשיר את החלק הדפנסיבי בתיק ההשקעות שלנו וזאת תוך כניסה לתחום הצמיחה של האנרגיה המתחדשת. עם זאת, גם במניות אלה קיימים סיכונים ולכן, למרות שעל פניו ישנן מניות שנראות זולות יחסית כמו CWEN. מינוף גבוה בשילוב של מח"מ חוזים קצר יותר וחשיפה לטרמו-סולאר, לא מייצרים לנו את ההשקעה הדפנסיבית הרצויה. מצד שני, חברות כמו BEP ו-NEP, גם אם נראות יקרות יותר, אכן עונות על ההגדרה. דרך חשיפה נוספת לחברות אלו היא ה-ETF ("YLCO") שמורכב ממניות YieldCo בפריסה עולמית. 

הכותב הוא אנליסט ומנהל השקעות בבית ההשקעות יצירה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

עוד כתבות

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

פגרת הכנסת כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות