השופט הפך החלטתו: אסר על המשטרה לחפש בטלפונים של בכירי קמפיין הליכוד

זאת למעט הטלפון של עופר גולן • השופט עלאא מסארווה שינה את החלטתו עקב פסיקת העליון, לפיה החיפוש המוקדם בטלפונים של מנהלי הקמפיין היה שלא כדין, כיוון שלא בוצע באמצעות צו שיפוטי, ולחלופין לא הובהר להם כי זכותם להתנגד לחיפוש, וכי התנגדות זו לא תשמש כראיה נגדם

עופר גולן / צילום: תמונה פרטית
עופר גולן / צילום: תמונה פרטית

פרשת הטרדת עד המדינה שלמה פילבר: השופט עלאא מסארווה הפך את החלטתו הקודמת והורה כי ייאסר על המשטרה לבצע חיפוש בטלפונים הניידים של בכירי קמפיין הליכוד, מלבד מנהל מטה הבחירות ודובר משפחת נתניהו, עופר גולן. בכך הפך מסארווה את החלטתו הקודמת להתיר לבצע חיפוש בטלפונים גם של דובר הליכוד יונתן אוריך ושני בכירים נוספים בקמפיין: יוסי שלום וישראל איינהורן. 

מסארווה שינה את החלטתו בעקבות פסיקה של שופט בית המשפט העליון יוסף אלרון. בהחלטתו קבע אלרון כי החיפוש המוקדם בטלפונים של מנהלי הקמפיין היה שלא כדין, זאת כיוון שהוא לא בוצע באמצעות צו שיפוטי, ולחלופין לא הובהר להם כי זכותם להתנגד לחיפוש, וכי התנגדות זו לא תשמש כראיה נגדם.

אלרון קבע כי מדובר בפגיעה חמורה בפרטיותם של החשודים, קיבל את בקשת רשות הערר וקבע כי הדיון יחזור לבית המשפט השלום לצורך קביעה האם יש זיקה בין המידע שהושג בחיפוש המוקדם והלא חוקי לבין הראיות לכאורה לנחיצות הצווים.

לדברי השופט אלרון, אם בקשות החיפוש אינן מבוססות על החיפושים הלא חוקיים שנעשו - ההחלטה המקורית של בית המשפט השלום תישאר על כנה, והחיפושים יותרו.

בעקבות החזרת התיק לבית המשפט השלום, התקיים דיון בפני השופט מסארווה, ובו טענו נציגי הצדדים. היום (א') התקבלה ההחלטה, לפיה, כאמור, יוצא צו חיפוש רק עבור הטלפון של מנהל הקמפיין עופר גולן. השופט מסארווה כתב כי הבקשה לבצע חיפוש היא "בקשה חשודה על פניה כבקשה שנועדה להכשיר את השרץ".

מסארווה החליט להתיר את ביצוע החיפוש בטלפון של גולן, כיוון שהתשתית הראייתית בעניינו התקבלה בשלב מוקדם ללא צורך בחיפוש בטלפונים, וכיוון שמדובר בראיה נקייה מפגמים משפטיים.

"שונים הם פני הדברים ביחס לחשודים האחרים. לאחר שעופר גולן נחקר, ולאחר שבמהלך חקירתו בוצע חיפוש בלתי חוקי במכשיר הטלפון השייך לו, תוצרי החיפוש, גם ניתן לבודד אותם במאמץ מיוחד, השתלבו בחומרי החקירה לחובת החשודים האחרים, כך שהמערך הראייתי בתיק מכיל זיקה ברורה וקשה לניתוק בין תוצרי החיפוש הבלתי חוקי לבין הראיות הלגיטימיות".

לפני סיום החלטתו כתב מסארווה כי "אין בהחלטתי לדחות את הבקשות לצווים או לקבל את הבקשה לצו בעניינו של עופר גולן כדי להשליך על סוגיית נפקות הפגמים וקבילות תוצרי החיפוש המאולתר". לדבריו, כלל החשודים יוכלו להשתמש בהמשך בפגיעה הלא חוקית בפרטיותם, כטענת ההגנה.

עורכי הדין עמית חדד ונועה מילשטיין, באי-כוחם של יועצי ראש הממשלה, מסרו בתגובה: "אנחנו מברכים על החלטת בית המשפט שקיבל את עמדתנו. לאחר שבית המשפט העליון קבע כי נפלו פגמים קשים, חוזרים ונשנים בחקירת יועצי ראש הממשלה, היום קבע בית משפט השלום באופן סופי כי להפרות האלה יש מחיר - דחיית הבקשות למתן צווים. זהו למעשה המסמר האחרון שצריך להוביל לסגירת תיק החקירה נגד יועצי ראש הממשלה". 

באשר לצו שניתן ביחס לטלפון הנייד של עופר גולן, עורכי הדין מתכוונים לערער על ההחלטה.