ארה"ב תובעת את בועז מנור: הסתיר את עברו הפלילי כדי לגייס הון למיזם בלוקצ'יין

לצדו של היזם הישראלי-קנדי, שריצה בעבר עונש מאסר בגין הלבנת הון, תובעת רשות ני"ע האמריקאית גם את עידית פרדו הישראלית, שנעצרה ביום שישי • השניים נאשמים כי הונו מאות משקיעים כשגייסו מהם 30 מיליון דולר בהנפקת מטבע דיגיטלי

בועז מנור, לשעבר מבעלי קרן הגידור הקנדית Portus / צילום: Getty Images, גלובס
בועז מנור, לשעבר מבעלי קרן הגידור הקנדית Portus / צילום: Getty Images, גלובס

איש העסקים הישראלי-קנדי בועז מנור, שריצה בעבר עונש מאסר בעקבות אי-סדרים שנתגלו בקרן גידור שניהל בקנדה, מואשם על-ידי רשות ניירות ערך של ארה"ב (SEC) בהונאה. בכתב אישום שהוגש נגדו ביום שישי האחרון בבית משפט בניו ג'רזי, הואשם מנור כי הונה מאות משקיעים כשגייס מהם 30 מיליון דולר בהנפקת מטבע דיגיטלי (ICO) באמצעות שתי חברות סטארט-אפ, CG Blockchain ובלוקצ'יין טרמינל (BCT), תוך שהסתיר מהם את עברו הפלילי.

על-פי כתב האישום, החברות של מנור ביצעו את הנפקת המטבע הדיגיטלי בין אוגוסט 2017 לספטמבר 2018. לטענת ה-SEC, מנור בן ה-46 הציג למשקיעי ה-ICO את המוצר של בלוקצ'יין טרמינל כפלטפורמה דיגיטלית, המאפשרת לקרנות גידור לפקח בזמן אמת על העברות כספים באמצעות בלוקצ'יין (מסד נתונים מבוזר). ואולם לטענת הרשות, מנור שיקר למשקיעים כשהצהיר כי היו 20 קרנות גידור ששילמו מיליון דולר בשנה כדי להשתמש בפלטפורמה, ונוסף על כך, השתמש בשם הבדוי "שון מקדונלד" ושינה את חזותו החיצונית כדי להסתיר את עברו הפלילי.

מנור כמובן אינו היזם היחיד שניסה לנצל את נהירת המשקיעים אחרי הנפקות ICO בתקופה שבה גייס השקעות לסטארט-אפ הבלוקצ'יין שלו. בשנת 2017, על-פי מחקר שערך אתר Coindesk, בוצעו בסך-הכול כ-350 גיוסי ICO בהיקף כולל של כ-5.5 מיליארד דולר. 2018 הייתה שנת שיא בהנפקות ICO, עם כ-800 הנפקות בהיקף כולל של כ-20 מיליארד דולר. ואולם, מאז המחצית השנייה של 2018 נבלם גל ההנפקות של מטבעות דיגיטליים בעולם, בעיקר הודות לפעילות אכיפה של רגולטורים פיננסיים בארה"ב ובמדינות נוספות נגד החברות שגייסו הון ב-ICO.

"פרדו לא השקיעה במיזם"

לצדו של מנור, תובעת רשות ניירות ערך האמריקאית גם את עידית פרדו (Edith Pardo), אזרחית ישראלית בת 68, בעלת רישיון עריכת דין בניו יורק. השניים נאשמים בקשירת קשר לביצוע פשע, הונאה באמצעות תקשורת אלקטרונית והונאה בניירות ערך. ביום שישי נעצרה פרדו ונקבע לה שימוע בבית המשפט בעיר ניוארק שבניו ג'רזי, ואילו מנור בינתיים לא נעצר.

על-פי התביעה, פרדו הוצגה באופן שקרי למשקיעים פוטנציאליים ב-ICO כמשקיעה עצמאית בעלת הון, שהשקיעה 3 מיליון דולר במיזם CG Blockchain. מנור, בשמו הבדוי "שון מקדונלד", הציג את פרדו כבעלת החברה ואת עצמו כאחד מעובדיה. ואולם למעשה, לטענת ה-SEC, "פרדו לא השקיעה מיליונים במיזם, ולא הייתה לה בו סמכות ניהולית. במקום זאת היא גילמה תפקיד של דמות מפתח בעסק, וכך הסתירה את שליטתו האמיתית של מנור בחברה. כמו כן, הנאשמים (מנור ופרדו) הציגו בפני המשקיעים מצגי-שווא בנוגע למצב המוצרים הטכנולוגיים שפיתחו".

הטענות נגד מיזם הבלוקצ'יין של מנור הוצגו בהרחבה ב"גלובס" כבר בדצמבר 2018, לאחר שנחשפו בתחקיר של אתר הקריפטו האמריקאי The Block. באותה כתבה תואר כיצד הצליח מנור להערים על עובדים, משקיעים ולקוחות פוטנציאליים של הסטארט-אפ BCT, תוך שניצל את ההייפ סביב שוק מטבעות הקריפטו בסוף 2017 - תקופה שבה מחיר הביטקוין הגיע לשיא של כל הזמנים. לדברי עובדי החברה, מלבד השימוש בשם בדוי, מנור צבע את שערו וגידל זקן כדי להסתיר את זהותו האמיתית.

רק בקיץ 2018, לאחר שהסטארט-אפ נקלע לקשיים פיננסיים והפסיק לשלם משכורות לעובדיו, נחשפה זהותו האמיתית של מנור והתגלה עברו הפלילי. מנור היה דמות מוכרת בשוק ההון הקנדי, לאחר שב-2003 הקים יחד עם מייקל מנדלסון את חברת Portus Alternative Asset Management, אחת מקרנות הגידור הגדולות בקנדה, שניהלה נכסים בהיקף של 800 מיליון דולר עבור עשרות אלפי משקיעים. שנתיים לאחר מכן קרסה הקרן, ומנדלסון ומנור הואשמו בהונאת משקיעיה. ב-2005, עם פתיחת החקירה בעניין, נמלט מנור לישראל, ואילו מנדלסון עמד למשפט בקנדה, נידון לשנתיים מאסר ושוחרר על-תנאי לאחר חצי שנת מאסר.

ב-2010, במסגרת עסקת טיעון מול הרשויות בקנדה, הודה מנור בהלבנת הון ובהפרת צו בית משפט, ונידון לארבע שנות מאסר. בפועל, מנור שוחרר ממאסרו על תנאי לאחר שריצה שנת מאסר אחת בפועל. ב-2012 הוא הגיע להסדר עם רשות ניירות ערך של מחוז אונטריו בקנדה (OSC), שבמסגרתו שילם 8.8 מיליון דולר קנדי, ונאסר עליו לצמיתות לעסוק במסחר בניירות ערך או לשמש דירקטור או מנהל בחברה ציבורית.

על-פי ידיעות שפורסמו בעבר בתקשורת, מנור היגר בצעירותו מישראל לקנדה עם אביו, דניאל מנור, ב-1988. ב-1996, לאחר שסיים לימודי תואר ראשון במדעים באוניברסיטת טורונטו, התחיל מנור לעבוד בחברת ההשקעות הקנדית Southview, שם הכיר את שותפו לעתיד, מנדלסון. השניים הקימו יחד את קרן ההון סיכון KBL קפיטל קורפ, ועם התפוצצות בועת הדוט.קום בשנת 2000 עברו לנהל השקעות בקרנות גידור.

*** חזקת החפות: ההליכים המשפטיים נגד בועז מנור ועידית פרדו בארה"ב נמצאים בשלבים מוקדמים, והשניים נחשבים לחפים מפשע, כל עוד לא הורשעו בבית המשפט; מנור ריצה בעבר עונש מאסר בקנדה בגין עבירות הלבנת הון. 

רוצים להתעדכן בענייני בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים? הצטרפו לערוץ הטלגרם קריפטו גלובס.