קשיי אספקת נפט לאחר שהמורדים בלוב חסמו חלק גדול מהייצוא

גורמים שונים מעריכים כי החסימה הייתה מתוכננת והיא חלק מטקטיקה של הפעלת לחץ על המדינות המשתתפות ב"וועידת השלום לעתיד לוב"

מיכלית נפט / צילום: רויטרס Tim Chong
מיכלית נפט / צילום: רויטרס Tim Chong

קבוצת המורדים בלוב בהנהגת הגנרל ח'ליפה חפתר חסמה חלק גדול מייצוא הנפט הגולמי מהמדינה מה שהביא לעצירת חלק מקצב ההפקה. "מדובר בסגירה מתוכננת של תפוקה בלוב שקשורה לשיחות הפוליטיות בברלין", אמר נורברט ריקר, אנליסט לכלכלה וחומרי גלם בחברת יוליוס בר. "זה לא אירוע של נזק לתשתית, ולכן האפקט יכול להיות קצר וזמני".

חברת הנפט הלובית הלאומית מסרה שלשום שהצבא הלאומי הלובי, המיליציה בהנהגת הגנרל המורד ח'ליפה חפתר, סגר צינור ייצוא שקשור לשני שדות נפט גדולים שמפיקים 400 אלף חביות ביום.

נפט, גז ופליטים: "ועידת שלום" לעתיד לוב נפתחת בברלין

אירופה הפציצה וברחה, ולוב הפכה למוקש גיאו־פוליטי שהאיחוד כבר לא יכול להתעלם ממנו

החששות מתסיסה אזרחית שפוגעת בהיצע הנפט העיראקי השפיעו גם הם על המחירים, לאחר שמתקן הנפט אל־אהדאב שמפיק 70 אלף חביות ביום נסגר בסוף השבוע. לפי בלומברג, זו פעולת מחאה של אנשי אבטחה שסגרו אותו במטרה לקבל חוזי עבודה קבועים.

מחיר נפט מסוג ברנט, סמן המחיר העולמי, רשם אתמול זינוק של 1.3% ל־65.72 דולר לחבית - שיא מאז מחצית דצמבר, לפני שנסוגו חלקית ונסחרו בעלייה של 0.4%. חוזי הנפט ממערב טקסס עלו ב־0.5% ל־58.87 דולר לחבית. השווקים בארה"ב היו אתמול סגורים ברובם לרגל יום מרטין לותר קינג.

האירוע האחרון בלוב היה יום אחרי שכמה נמלים נסגרו על ידי אותם מורדים, מה שגרם להפחתת תפוקה של 700 אלף חביות ביום. לוב, שנחשבת לספקית גדולה לאירופה, מפיקה בדרך כלל 1.3 מיליון חביות ביום, כך לפי הנתונים שמספקים פקידים לובים.

"ההפרעה להפקה היא מהותית", אמר פרנק מונקם, סוחר נפט בקבוצת גנבור. "אנחנו שומעים שיש להם ארבעה מסופים שנסגרו מ'כוח עליון'. זה אומר ש־90% מהיצוא מושפעים מזה".

ההפרעה לייצוא הנפט היא אולי טקטיקת משא ומתן בלוב, מדינה שסועה אחרי תשע שנים של עימותים. ארגונים יריבים נאבקים על השליטה בבירת המדינה מאז האביב שעבר. ארה"ב, רוסיה, טורקיה ומדינות נוספות מנסות לגבש עסקת שלום. נציגי המדינות שתומכות בשני הצדדים של העימות הסכימו שלשום בברלין לתמוך בהפסקת אש ולקיים אמברגו על משלוחי הנשק והמימון שתדלקו את העימות.

בתחילת החודש חיסלה התקפה אווירית אמריקאית בעיראק את הגנרל האיראני קאסם סולימני, והציתה חששות מהפרעה להיצע הנפט של עיראק. המדינה הזו היא מפיקת הנפט השנייה בגודלה באופ"ק, עם 4.6 מיליון חביות ביום שהופקו בדצמבר, כך לפי סוכנות האנרגיה הבינלאומית.

ההאשמות שאיראן עמדה מאחורי סדרת התקפות על מתקני נפט סעודים, כולל התקפת רחפנים בספטמבר שסגרה מחצית מייצוא הנפט של ממלכה זו, עוררו חששות שבעלות הברית של ארה"ב במזרח התיכון ייגררו לעימות אזורי רחב יותר.