טים קוק: מערכת המיסוי הגלובלית צריכה להשתנות

מנכ"ל אפל אמר את הדברים דווקא בעת שקיבל פרס מרשות אירית שאחראית על משיכת חברות זרות למדינה • "אני בהחלט האדם האחרון שיגיד שהמערכת הנוכחית מושלמת, ואני מקווה שה-OECD יצליחו למצוא פתרון אחר. אנחנו מאוד רוצים שזה יהיה הוגן"

טים קוק, מנכ"ל אפל / צילום: Che liang, רויטרס
טים קוק, מנכ"ל אפל / צילום: Che liang, רויטרס

"כולם יודעים שמערכת המיסוי התאגידי צריכה שינויים", אמר אמש מנכ"ל אפל, טים קוק, לפי דיווח ברויטרס. קוק אמר את הדברים על רקע צעדים שנבחנים ב-OECD להחלת רפורמות לאופן בו מוטל מס על תאגידים רב לאומיים. הרפורמות שנבחנות מתמקדות בעובדה שהחוקים הנוכחיים מאפשרים לתאגידים לדווח על רווחיהם במדינות עם מיסים נמוכים כמו אירלנד, ולא במדינות מהן מגיעים רוב הלקוחות שלהן.

קוק אמר את הדברים דווקא בעת שקיבל פרס מרשות אירית שאחראית על משיכת חברות זרות למדינה. "אני בהחלט האדם האחרון שיגיד שהמערכת הנוכחית מושלמת, ואני מקווה שה-OECD יצליחו למצוא פתרון אחר. אנחנו מאוד רוצים שזה יהיה הוגן".

קוק התבטא כך למרות שאפל וממשלת אירלנד מנהלות היום קרב משפטי שצפוי להימשך שנים נגד צו של האיחוד האירופי לפיו על אפל לשלם מיסים נוספים בסך 13 מיליארד יורו לאירלנד. אפל היא אחת המעסיקות הבינלאומיות הגדולות באירלנד, עם 6,000 עובדים במדינה. קוק אמר כי המחויבות של אפל לאירלנד, בה החברה הקימה את הסניף האירופי הראשון שלה ב-1980, "לא ניתנת לשינוי".

קוק התייחס בנוסף לרגולציה בתחום הפרטיות, ואמר שיותר רגולציה דרושה בתחום וכי יש לחוקק חוקים נוספים על כללי ה-GDPR של האיחוד האירופי. "זה בוודאי מוזר שאיש עסקים מעודד יותר רגולציה, אבל זה הפך להיות ברור שחברות לא יחילו על עצמן רגולציה עצמית בתחום הזה. היינו בין הראשונים שאימצו את כללי ה-GDPR ובסך הכל אנחנו חושבים שהם טובים מאוד, ולא רק לאירופה. אבל לדעתנו זה לא מספיק. חייבים ללכת רחוק יותר כדי להחזיר את הפרטיות למקום בו היא צריכה להיות". קוק מרבה למתוח ביקורת על ענקיות טכנולוגיה אחרות כמו פייסבוק, שמודל ההכנסות שלהן מתבסס על איסוף מידע על המשתמשים ומוניטיזציה שלו באמצעות פרסום מותאם אישית.