סלקום סירבה לאפשר לגולן טלקום ואקספון שדרוג טכנולוגי מול אפל

במסגרת המתיחות ביחסים בין החברות, גולן טלקום ואקספון קיוו שסלקום תיקח על עצמה שדרוג מול אפל שיאפשר לשתיהן לספק שיחות על גבי האינטרנט • בסוף שתיהן נאלצות למצוא פתרון עצמאי לסוגיה

דור 5 בסלולר / צילום: shutterstock
דור 5 בסלולר / צילום: shutterstock

מערכות היחסים בין חברות הסלולר הוותיקות לחברות החדשות, במסגרת שיתוף-הפעולה המתקיים ביניהן ברשתות הסלולריות (פרטנר עם הוט מובייל וסלקום עם גולן טלקום ואקספון), הן מערכות מתוחות ומורכבות. לאחרונה פרסמנו על המתיחות בין הוותיקות לחדשות בעקבות הטענות של הוותיקות שאומרות שהחדשות לא מוכנות להשקיע את ההשקעה הנדרשת ברשתות דור חמישי. מערכת היחסים המתוחה והקשה ביותר היא בין פרטנר להוט מובייל, אבל מסתבר שגם בין השותפים ברשת סלקום העסק לא לגמרי רגוע.

לאחרונה נודע ל"גלובס" כי סלקום סירבה לאפשר לגולן טלקום ולאקספון פתרון טכנולוגי חשוב שהיה מונע משתי האחרונות הרבה כאב ראש. במסגרת המכרז לדור החמישי העניק משרד התקשורת תמריץ בדמי הרישיון לחברות שיזרזו מעבר לטכנולוגיית Volte, טכנולוגיה שמעבירה את שיחות הקול על גבי האינטרנט. מעבר ליתרונות הטכנולוגיים של איכות קול משופרת, הקמת שיחה מהירה וכו', הטכנולוגיה החדשה מאפשרת פינוי תדרים קריטי שכן היא עובדת רק על רשתות דור רביעי והלאה, ולא עובדת על רשתות דור שלישי. נציין שכיום רשתות שאין להם Volte מעבירות את השיחות על גבי רשתות דור שלישי, שפועלות בתחום תדרים שמשרד התקשורת רוצה לפנות.

ברשתות שיש להן את הטכנולוגיה, ושיש להן כיסוי מיטבי של דור רביעי בתמיכת המכשיר, השיחה מתבצעת ב-Volte וכאשר השיחה נופלת באזור שאין בו כיסוי היא אוטומטית יורדת לדור השלישי לשיחה רגילה.

היכן העסק הופך להיות צרה צרורה? לא כל המכשירים תומכים בטכנולוגיה החדשה, ולמעשה רק מכשירים חדשים תומכים, כולל באפל. האחרונה ידועה בתנאים המחמירים שהיא מעמידה למשווקיה והיא תומכת רק במפעילים שמקיימים עמה קשרי מסחר. מפעילים קטנים שלא מוכרים ציוד קצה שלה לא "נספרים" על ידי אפל, ולכן היכולת שלהם לבצע את השדרוג לטכנולוגיה החדשה במכשירים של לקוחותיה מוגבלת.

גולן טלקום ואקספון ניסו לפתור את הבעיה כאמור דרך שיתוף-פעולה עם סלקום, כך שהיא תיקח תחת חסותה את השדרוג ל-Volte מול אפל, אך סלקום סירבה לעשות זאת. שתי החברות לא מוכרות ציוד קצה אך שתיהן חייבות לבצע את השדרוג ל-Volte כדי לקבל את ההנחות בדמי הרישיון.

על רקע זאת שתי החברות נדרשות בימים אלה למצוא פתרון טכנולוגי לבעיה, שכן ללא פתרון הן כאמור לא יוכלו לקבל את ההקלות במכרז הדור החמישי. בשלב מסוים התבקש משרד התקשורת לסייע בפתרון המחלוקת ואף נשקלה האפשרות שהמשרד יעשה פנייה ישירה לאפל ולסמסונג וליצרנים נוספים כדי שיתמכו בשדרוג גם במכשירים שלא נקנו ממפעיל סלולרי, אך המשרד הגיע למסקנה שהוא לא רוצה להיכנס לעניין הזה ולהתערב במערכות יחסים בין המפעילים ליצרנים.

מבחינת המשרד, הפתרון נמצא בכך שאת ההנחות בדמי הרישיון הוא יעניק למפעילים שיתקינו את הפתרון ברשת הרדיו שלהם, כך שלצורך המדידה והעמידה בתנאי הרישיון, הוא יספור באמצעות ההתקנה של הטכנולוגיה באתרי הסלולר עצמם.

נקודה נוספת וחשובה בסיפור היא שהלקוחות של גולן טלקום ואקספון ככל הנראה לא יידרשו לבצע את השדרוג במכשירים הקיימים אצלם ושתומכים בטכנולוגיה - באמצעות שיחה מול מוקדן שידריך אותם כיצד לשנות את ההגדרות במכשיר. שתי החברות עובדות על פתרון שיאפשר עדכון מרחוק של הגדרות המכשיר (גם במכשירי אפל) כך שאוטומטית המכשיר יתמוך בטכנולוגיה. החברות סירבו להגיב.