תיירות | פיצ'ר

המלחמה במזרח התיכון שלא הכרתם: למה ישראל עדיין נופלת משכנותיה ביכולת למשוך תיירים

ישראל נהנתה בשנה החולפת ממספר שיא של תיירים, אבל ביחס למדינות הקרובות אליה - ירדן, מצרים, לבנון וקפריסין - לא מדובר במספר פנומנלי • אז מי שיאנית האזור, ועם אילו תוכניות עתידיות שלהן משרד התיירות יצטרך להתמודד?

תיירים מצלמים ליד מקדש לוקסור במצרים / צילום: Mohamed Abd El Ghany, רויטרס
תיירים מצלמים ליד מקדש לוקסור במצרים / צילום: Mohamed Abd El Ghany, רויטרס

4.5 מיליון תיירים פקדו את ישראל ב-2019 - מספר שיא שמסב נחת ואופטימיות לעתיד. אבל האם ביחס למדינות השכנות מדובר במספר פנומנלי? האם הדשא של השכן ירוק יותר, וחופי הים שלו תכולים יותר?

דקנו כמה תיירים פקדו את המדינות הסובבות, אלה שכנראה נכנסות למערכת ההתלבטות של רבים מהתיירים (שלא באים לישראל מטעמי דת) האם לנסוע לישראל, לקפריסין או לירדן.

אז לנו יש את ירושלים ואת תל אביב, אבל גם המתחרות שלנו לא נחות על זרי הדפנה, והן שואפות להגדיל את המספרים שלהן עם תוכניות מרחיקות לכת. מי שיאנית האזור? מי עדיין מתקשה למשוך תיירים? ועד כמה התחרות תהפוך למאתגרת יותר? סקירה מזרח-תיכונית:

מצרים מתאוששת - ומקדמת כל עיר כיעד תיירותי נפרד

אחרי שנים שבהן המספרים הצביעו על מגמת ירידה (מאז ההפיכות ב-2011) - שנת 2019 סימלה התאוששות: יותר מ-13 מיליון תיירים ביקרו במצרים המשופעת באתרים תיירותיים. ב-2018 ביקרו במצרים 11.34 מיליון תיירים. התחזית היא כי בשנת 2020 יבקרו במצרים כ-15 מיליון תיירים.

הדשא של השכן - כניסות התיירים למדינות השכנות
 הדשא של השכן - כניסות התיירים למדינות השכנות

ב-2019 מדינת היעד ממנה הגיעו הכי הרבה תיירים היא גרמניה עם 2.5 מיליון תיירים, לעומת כ-707 אלף בלבד ב-2018. גידול דרמטי רשמה מצרים גם במספר התיירים מצפון אמריקה, כשהתחזית הן כי מ-1.5 מיליון מבקרים ב-2018 יגדל מספרם ל-2.23 מיליון ב-2022.

לאחרונה הכריזה מצרים כי היא תעמיק את קידום התיירות בפלטפורמות הדיגיטליות, כדי להתאים את עצמה "לשינויים הטכנולוגיים בסקטור הכללי של התיירות". הסלוגן שילווה את הפרסום הוא "People2People", כשאג'נדת הפרסום תקדם כל עיר כיעד תיירותי נפרד תוך דגש על פתיחת המוזיאון הגדול במצרים GEM בסוף 2020.

פתיחת המוזיאון, המשתרע על שטח של 500 אלף מ"ר, אף הציבה את מצרים במרכז כתבה שפורסמה בשבוע שעבר ב-BBC כיעד שמומלץ לביקור ב-2020. גם לקסי אלפורד, ששבר את שיא גינס כמטייל הצעיר בעולם שביקר במספר הגדול ביותר של מדינות (196 מדינות עד לגיל 21), בחר למקם את מצרים בראש דירוג "היעד הבא" ל-2020 בהמלצות שגיבש עבור מגזין "פורבס".

ירדן צומחת - ונעזרת בשדה התעופה רמון

שיעור הצמיחה במספר התיירים שסיכמו את 2019 בירדן הוא 9%: מ-4.9 מיליון תיירים ב-2018 ל-5.36 מיליון תיירים ב-2019. מספר התיירים שנותרו ללון בירדן הסתכם ב-4.5 מיליון, עלייה של כ-8% לעומת השנה הקודמת.

בירדן מתגאים במהלך שיווקי שקידמו רשויות התיירות של הממלכה עם מכירה של כ-250 אלף כרטיסי מעבר משולבים (Pass Tickets) המתירים כניסה ל-40 אתרים לתיירים. כמות הכרטיסים שנמכרו הכפילה את עצמה ביחס לשנה הקודמת. המחיר לכרטיס משתנה לפי קטגוריות האתרים, והוא נע בין 340 ל-390 שקל (70-80 דינר ירדני). הכנסות המדינה ממכירת כרטיסי המעבר הללו האמירו להיקף של כ-88 מיליון שקל (18 מיליון דינר).

הכרטיס המשולב הוא חלק ממאמצי הממלכה להגדיל את מספר התיירים שמבקרים בה, לרבות עידוד התיירים לבקר במגוון אתרים בז'אנרים שונים ובעיקר להאריך את השהות שלהם במדינה - משימה שכל מדינה צריכה לשאוף אליה במטרה להגדיל את ההכנסות מתיירים.

ירדן ידעה למנף אירוע שהתרחש ממש לאחרונה, כשבסוף נובמבר בחרה קולפדליי להשיק את האלבום החדש שלה בשתי הופעות שנערכו בעמאן. המדינות מהן הגיעו מרבית התיירים לירדן הן ספרד, איטליה גרמניה וצרפת.

בכוונת הירדנים להעמיק את הפעילות מול התיירים מאירופה: חברת הלואו קוסט איזי ג'ט החלה להפעיל טיסות ישירות מלונדון לעקבה. ה"אינדיפנדנט" הבריטי אף הכליל את עמאן בין עשרת הערים המומלצות לתייר לשנת 2020.

עם או בלי קשר, ריאנאייר צמצמה במקביל את הטיסות הישירות שלה לשדה התעופה רמון. בטיסות אלה, שפועלות בעונת החורף (אוקטובר עד מרץ) ושרובן מופעלות על-ידי חברות לואו קוסט, אמורים להגיע תיירים לאילת בגינם מקבלות חברות התעופה 60 אירו סבסוד לכל נוסע. אלא שלא כולם נשארים באילת - כ-15% מהתיירים שנוחתים ברמון ממשיכים לירדן ולמצרים. גם עליהם מקבלות חברות התעופה את המענק ממשרד התיירות בישראל.

לבנון קפואה - גם במספר התיירים

הצלע החלשה במובן התיירותי של האזור היא המדינה הקטנה ששוכנת מצפון לישראל: בלבנון ביקרו קצת יותר מ-2 מיליון תיירים ב-2019. אומנם 30 שנה חלפו מאז מלחמת האזרחים שפקדה את לבנון, אבל עדיין המוניטין שלה מרחיק תיירים, למרות 240 הקילומטרים של חופי הים ובירתה ביירות שנחשבת לעיר בילויים מהנה ורוויית מוזיאונים ותרבות. ארץ המקור ממנה מגיע הנתח העיקרי של התיירים ללבנון היא ערב הסעודית, שגם הזרימה מיליארד דולר לשיקום הכלכלה של לבנון.

לבנון נהנית מתיירות חורף לאור מזג האוויר הנוח שלה. אחרי כתבה שפורסמה ב"ניו יורק טיימס" באוגוסט האחרון, לבנון יכולה להסמיק בגאווה על הפרגון כיעד תיירותי מומלץ לאור קוטנה הזעיר (שעתיים נסיעה מקצה לקצה) והוורסטיליות של הנוף המשתנה - מחופי ים, עד יערות ירוקים והר מולבן משלג (מוכר מאיפשהו?).

עם זאת, זמן קצר לאחר מכן לבנון "זכתה" להחמרה באזהרות מסע שפרסמו הרשויות האמריקאיות בכל הנוגע לביקור במדינה שבה "עורבות סכנות של אלימות".

תיירי מדינות המפרץ הם הנתח העיקרי מבין תיירי לבנון, אלא שהאירופאים הוא הקהל הנחשק. אומנם ממוצע השהות שלהם נמוך ביחס לתיירי מדינות המפרץ שנשארים 10 ימים בממוצע (כולל חופשת סקי), אבל לפי נתוני משרד התיירות הלבנוני, האירופאים מוציאים יותר, החל מסגמנט לינה יוקרתי יותר שהם בוחרים ועד לשאר ההוצאות.

לבנון משווקת את עצמה כיעד של 365 ימים בשנה, כשהיא ממתגת יעדים למשוך תיירים ספציפיים - דוגמת תיירי סקי, תיירי טבע, תיירי חוף ואפילו תיירי אקולוגיה.

קפריסין מאוכזבת - ומאשימה את תומאס קוק

האי הקטן זכה ב-2019 לביקור של כ-3.97 מיליון תיירים, מספר שהוגדר כ"מאכזב" מבחינת רשויות התיירות של קפריסין, כשהוא משקף גידול סמלי של 1% לעומת השנה הקודמת. משרד התיירות של קפריסין אף הגדיר את 2019 כשנה מאתגרת, אך עם זאת גרס כי אין צורך להילחץ.

בשלוש השנים החולפות מספר התיירים בקפריסין הדגים צמיחה, והיא נבלמה יחסית לאור שילוב של כמה גורמים. בין היתר תולים אשמות בקריסת ענקית התיירות הבריטית תומאס קוק ב-2019, משום שבריטניה תופסת נתח של שליש מתיירי האי קפריסין.

סיבות נוספות לבלימה היחסית מנה סגן שר התיירות במסיבת עיתונאים שכינס לאחרונה, כשהוא התייחס לתחרות מול המדינות טורקיה, מצרים, טוניס ומרוקו, שממשיכות לגדול כיעדי תיירות. עוד הוא מנה את הפסקת כמה קווי תעופה לאי - שבלמו את הגידול בתיירות.

עם הפנים לשנה הבאה, קפריסין תתמקד בשווקים נוספים מעבר לשני השווקים החזקים מהם מגיעים התיירים אליה, בריטניה וקפריסין, שמבחינת המשרד מיצו את הפוטנציאל שלהן. בין מדינות היעד שאליהן מכוונת קפריסין לעשור החדש בתיירות הן המדינות הסקנדינביות וכן בלגיה וצרפת.

בריטניה, שהשנה גם עסקה רבות בברקזיט, היוותה כאמור את מדינת היצוא הגדולה ביותר בכל הנוגע לתיירים בקפריסין, כשממנה בלבד הגיעו 1.3 מיליון תיירים (33.5%) ב-2019, מרוסיה הגיעו לקפריסין כ-781 אלף תיירים (18%). ישראל היא המדינה השלישית ברשימה, כשמכאן הגיעו בשנה החולפת יותר מ-293 אלף תיירים (7.4%) לקפריסין השכנה.

מנוע צמיחה נוסף שאליו מכוונת קפריסין הוא של תיירות הקרוזים דרך ספינות שיעגנו בנמל קפריסין. זאת ועוד, בדומה לאג'נדות של מדינות רבות, קפריסין תשווק את עצמה כיעד לקהלים שונים בהתאמה לפי קבוצות גיל וצרכים משתנים לתחומי עניין מגוונים, ולא רק כיעד לחופשת בטן-גב בחופי הים שלה.