הראשונה מבין הענקיות: מיקרוסופט תקים בישראל דאטה סנטר לענן

חברת מיקרוסופט מקימה חוות שרתים בישראל בהשקעה מוערכת של מאות מיליוני דולרים • מיקומה בישראל מאפשר גם לארגונים רגישים כמו משרדי ממשלה ובנקים לעבור לענן • ד"ר תומר סימון ממיקרוסופט: "היעדר ענן עיכב את הדיגיטציה בישראל"

סאטיה נאדלה, מנכ"ל מיקרוסופט  / צילום: Lucas Jackson , רויטרס
סאטיה נאדלה, מנכ"ל מיקרוסופט / צילום: Lucas Jackson , רויטרס

חברת מיקרוסופט הודיעה על כוונתה להפעיל שירות ענן שפועל מדאטה סנטר בישראל, בהשקעה מוערכת של מאות מיליוני דולרים. השירות יחל לפעול בשנת 2021, וישראל תצטרף אל עשרים מדינות ברחבי העולם שבהן פועל הענן של מיקרוסופט. המרכז החדש יוקם באזור מודיעין.

תחום הענן הוא אחד התחומים החמים בתעשיית הטכנולוגיה ובמגזר העסקי ומתקיימת בו תחרות עזה בין שלוש ענקיות - אמזון, מיקרוסופט וגוגל. לפי הודעת מיקרוסופט, בסך הכל משרתת החברה למעלה ממיליארד אנשים ו-20 מיליון עסקים ברחבי העולם.

חשיבותה של ההכרזה היא בכך שלראשונה תפעל בישראל פלטפורמת ענן של אחת מענקיות הענן. המובילה העולמית בתחום היא אמזון, ששולטת בקרוב למחצית מהשוק, כך לפי סטאמפורד, חברת מחקר אמריקאית. מיקרוסופט מדורגת אחריה עם נתח שוק של 15% ואחריה עליבאבא (7%), גוגל (4%), ו-IBM, שמחזיקה ב-2% מהשוק.

משמעות קיומה של פלטפורמת ענן מקומית היא זינוק בהיקף ההיצע ואיכות השירות שבהם יכולים להשתמש ארגונים. הדבר רלוונטי בעיקר לארגונים ולחברות שפעילותם עתירת שימוש במשאבי אחסון מידע, עיבוד נתונים ותקשורת. אלה כוללים גופים ממשלתיים, מוסדות פיננסיים כמו בנקים וחברות ביטוח, וכן חברות הייטק, סטארט-אפים ועסקים קטנים.

ההכרזה של מיקרוסופט מגיעה בתקופה שבה נעשים מאמצים נרחבים לשדרוג תשתית המחשוב בישראל כך שהן הממשלה והן המגזר העסקי יוכלו לסגור את הפער מול מדינות שבהן תשתית המחשב והאינטרנט מתקדמות יותר מאלה שקיימות בישראל. כך, בשנה שעברה פרסם מנהל הרכש הממשלתי "על כוונה לצאת במכרז מרכזי לאספקת שירותי ענן המבוססים על פלטפורמה ציבורית". על פי הודעה זו, קיומו של אזור ענן מקומי הוא תנאי מקדמי - "לצורך מתן השירות יידרש הספק להקים אזור ישראלי, אשר יעמוד בדרישות אבטחה, עמידות ורציפות תפעולית התואמות את צרכי ממשלת ישראל".

גורמים המצויים בפרטי המכרז הממשלתי וההכרזה של מיקרוספט הסבירו כי גם אם חברה כמו מיקרוסופט תזכה במכרז, ממשלת ישראל לא תכבול את עצמה לזוכה במכרז וכי בידי ישראל תישאר היכולת לעשות שימוש במספר עננים, גם בארץ וגם בחו"ל, משיקולי רגולציה. כלומר, אם בעתיד ייכנס לארץ ספק עם שירותים טובים יותר, יהיה ניתן לעבוד גם איתו.

אמזון מובילה את שוק הענן העולמי
 אמזון מובילה את שוק הענן העולמי

המהירות תגדל ב-70%

המושג ענן מתאר מכלול של תשתית ושירותי מחשב המסופקים מרחוק. אם עד לפני מהפכת הענן שהובילה אמזון בעשור הקודם, ארגונים החזיקו את תשתיות המחשב שלהם בתוך המבנה הפיזי שלהם, החל מלפני כמה שנים החלו ארגונים להשתמש בתשתית מחשב ושירותי מחשוב שמסופקים להם באמצעות שרתים מרוחקים. המהפכה הזו הקלה במיוחד על ארגונים קטנים כמו סטארט-אפים, מכיוון שזה איפשר להם גמישות.

לדוגמה כשאנשים משתמשים בשירותים כמו Gett או ווייז, הם בעצם שולחים לאפליקציה בקשות לקבל שירות (לקבל מונית או מסלול, בהתאם לצרכים של נוסעים ונהגים אחרים). מהפכת הענן איפשרה לאותן חברות להשתמש בתשתית מחשב מהירה מבלי שיצטרכו להקים אותה בעצמם ולהשתמש בה רק לפי היקף השימוש אותו הן צריכות. המהפכה הזו היא אחד הגורמים שאפשרו את את התפתחותה ושגשוגה תעשיית ההייטק בשנים האחרונות, וספציפית בישראל.

אלא שעצם הגישה לענן היא לא חזות הכל. כך, אף על פי שסטארט-אפ ישראלי יכול לאחסן את המידע של המשתמשים שלו ולעבד אותו באמצעות שירותי ענן שמגיעים מחוות שרתים שממוקמת באירופה או בארה"ב, יש יתרון בקרבה פיזית לחוות השרתים. זה מאפשר לשלוח ולקבל מידע במהירות גבוהה יותר, אלמנט קריטי בחלק מהשירותים - למשל בעתיד כשיהיה רכב אוטונומי. לפי מיקרוסופט, המהירות תגדל בכ-70% בזכות המיקום בישראל.

בנוסף, עם כל הכבוד לכפר הגלובלי, את העולם מנהלים חוקים, בין אם אלו חוקי הפיזיקה או חוקי המדינות - הרגולציה. כך, חלים מגבלות על היכולת של מוסדות פיננסיים או ממשלות להחזיק מידע רגיש במרכזי נתונים מחוץ למדינה בשל שיקולים מדיניים אסטרטגיים, שיקולי פרטיות, או הגנה על מידע עסקי רגיש. לשם כך מחזיקים ארגונים את המידע הרגיש בתשתית המקומית, אלא שהארגונים משלמים על זה מחיר. כך למשל, לא ניתן להשתמש במעבדים הייחודיים שגוגל פיתחה באופן בלעדי עבור הענן שלה לצורך חישובי בינה מלאכותית, או שלא ניתן ליהנות מהאפליקציות שיש בשירותי הענן, כמו אבטחת סייבר, בינה מלאכותית ואנליטיקס. לדברי ד"ר תומר סימון, סמנכ"ל טכנולוגיות לאומיות במיקרוסופט ישראל, "שני העננים - אז'ור ואופיס יגיעו לישראל על כל מרכולתם. לישראל יגיע 'איזור ענן' מלא. ההבדל היחיד בינו לבין עננים אחרים בחו"ל הוא הגודל".

דאטה סנטר שמיקרוסופט מקימה בהולנד בימים אלו / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
 דאטה סנטר שמיקרוסופט מקימה בהולנד בימים אלו / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

"לא יהיה יותר חסם רגולטורי"

יתרון לקיומו של ענן של אחת הענקיות בישראל משמעותי גם בשל הרובד הרגולטורי. באמצעות ענן ציבורי, תיפתח בפני מוסדות שמנהלים מידע רגיש אישי, עסקי או אפילו אסטרטגי, האפשרות להחזיק מידע ולעבד אותו באמצעות כלים מתקדמים כך שיוכלו לשפר הן את מהירות ואיכות השירות שהן מספקות למשתמשים שלהם.

סימון הסביר גם את ההשלכות לגבי תהליכי המעבר לדיגיטל של סקטורים שונים במדינה. "אחד הגורמים שעיכבו את הדיגיטציה במדינה בהרבה סקטורים כמו הבנקים, היה שהם מחויבים לכך שהמידע יאוחסן רק בישראל, מה שמכונה (Data Residency). צריך להבין שכלכלת ענן זה לא רק חדשנות או היכולת לפעול בעומסים גבוהים (סקייל), אלא גם מה שקרוי כלכלת ציות לכללים".

על פי מיקרוסופט, "לא יהיה יותר חסם רגולטורי לאספקת שרותי הענן המתקדמים שאיפשרו את הזינוק הדיגיטלי במדינות המתקדמות בעולם המערבי. לזה צריך להוסיף שירותי ענן מתקדמים כמו בינה מלאכותית, אנליטיקות, ואפילו האינטרנט של הדברים (IOT), שירותי רפואה חכמה, מפעלים חכמים ורכבים אוטונומיים. כל תהליכי הגנת הפרטיות, כל התקינה והתקנים שישראל דורשת בתהליכי פיתוח, יהיו עתה זמינים באופן מקומי".

כך, קיומו של ענן בישראל יאפשר למשתמשים נגישות לטכנולוגיות המתקדמות ביותר, תוך הקפדה על דרישות רגולציה, אחסון דאטה ואבטחת מידע במדינת ישראל. על פי הודעת החברה, "שירותי הענן של מיקרוסופט תואמים לדרישות הגנת הפרטיות באיחוד האירופי (GDPR) ועומדים בדרישות תקני אבטחה המידע והפרטיות המתקדמים ביותר. ענן אזו'ר יסייע לארגונים להאיץ תהליכים דיגיטליים ויקדם חדשנות עסקית במשק הישראלי תוך רתימת טכנולוגיות מתקדמות לצורך זה".