בדרך לדאבוס: ענקיות הטכנולוגיה מנסות להשפיע על הרגולציה באירופה

בענקיות הטכנולוגיה מבינים שתוטל עליהן רגולציה, אך מנסים למתן אותה • "רגולציה הגיונית צריכה להיות מידתית", אמר מנכ"ל גוגל סונדר פיצ'אי לקובעי מדיניות בבריסל

סונדר פיצ'אי, מנכ"ל אלפאבית וגוגל/ צילום: רויטרס, YVES HERMAN
סונדר פיצ'אי, מנכ"ל אלפאבית וגוגל/ צילום: רויטרס, YVES HERMAN

מנהלים ולוביסטים בעמק הסיליקון נוהגים לומר שהם אוהבים רגולציה. כעת הם משקיע בנסיונות להשפיע על איך הרגולציה הזו תיראה - ואירופה צפויה להיות שדה המערכה הראשון. ביום שני, מנכ"ל גוגל סונדר פיצ'אי, שמונה באחרונה גם למנכ"ל החברה האם אלפאבית, נשא נאום בנושא מדיניות בבריסל, שצפויה לפרסם סדרה של הצעות רגולציה חדשות לעסקי הטכנולוגיה. בין ההצעות יש גם חוקים אפשריים לבינה מלאכותית.

המסר של פיצ'אי לקובעי המדיניות הוא: "רגולציה הגיונית צריכה להיות גם עם גישה מידתית" לבינה מלאכותית, כלומר לדעת לאזן בין נזקים פוטנציאליים והזדמנויות חברתיות. "אין לי כל ספק שבינה מלאכותית זקוקה לרגולציה. השאלה היא מהי הגישה הטובה ביותר לכך", אמר פיצ'אי.

חברות מעמק הסיליקון ניצבות בפני מחאה ציבורית גוברת על כוח השוק הגדול שלהן והניצול שלו לרעה לכאורה. יש שמתלוננים שהחברות יצרו סביבת עסקים שמיועדת לשאוב ולהפוך לנשק את המידע האישי של הצרכנים. אחרים אומרים שהן "חונקות" את התחרות על ידי רכישת מתחרות או שיתוף פעולה עמן.

בהופעות בפני מחוקקים ופוליטיקאים בארה"ב ובאירופה, תגובת חברות הטכנולוגיה הייתה באופן כללי קריאה לרגולציה מסוימת. השאלה, כמובן, היא מה הן יהיו מוכנות לקבל במציאות. ההצעות של הנציבות האירופית יהוו כנראה שטח הניסויים הראשון של הדיונים הללו.

"הנציבות החדשה הזו ממוקדת מאוד בטכנולוגיה, ושואלת הרבה שאלות חשובות ולגיטימיות", אמר כריסטיאן בורגרן, סגן נשיא לאירופה באיגוד המחשב והתקשורת האמריקאית, CCIA, שמייצגת את אמזון, פייסבוק וגוגל, וחברות טכנולוגיה נוספות. "אנחנו מאמינים בהתערבות רגולטורית ממוקדת, ולא ברגולציה אחת לכולם".

תחת הנשיאה החדשה של הנציבות, אורסולה פון דר לאיין, האיחוד האירופי עומד לשקול חוקים חדשים לתחרות דיגיטלית, וכללים לתנועה חופשית של נתונים בתחומי האיחוד. מרגרט וסטגר, נציבת התחרות של האיחוד, קיבלה לידיה תיק מורחב של סמכויות והשפעה, והיא הממונה על הצעת רגולציה דיגיטלית חדשה.

פגישות עם מחוקקים

מנהלי חברות טכנולוגיה רבים הגיעו לבריסל ביום שני לפני שנסעו לכנס של הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס. ברד סמית, נשיא מיקרוסופט, נפגש עם וסטגר שלשום לפני שהוא נאם על "ההבטחה והסיכונים של העידן הדיגיטלי". פיצ'אי נפגש גם הוא עם וסטגר וגם עם פרנץ טימרמנס, סגן נשיא הנציבות שממונה על "העסקה הירוקה", סט של מדיניות שאמור לחולל מפנה "ירוק" בכלכלת אירופה, כולל שירותים דיגיטליים כמו מחשוב ענן שיצמצמו את פליטת גזי החממה.

הצעה אחת של האיחוד האירופי שצפויה עד תום השנה מכונה "חוק השירותים הדיגיטליים". היא תעדכן, ואולי תבטל, הגנות של עשרות שנים שמהן נהנות כעת חברות תיווך דיגיטלי מפני אחריות משפטית לפעילות פוגענית בפלטפורמות שלהן. הרעיון כבר זוכה לתמיכה בכמה מדינות, כולל בריטניה, שיוזמת חקיקה משלה בנושא פגיעות ברשת, וצרפת שדנה בחוק חדש נגד ביטויי שנאה.

EDiMA, שדולה שמייצגת את אפל, אמזון, פייסבוק, גוגל ומיקרוסופט, מציעה שאחריות משפטית מקוונת תאומץ יחד עם מסגרת תמריצים רחבה יותר שתעודד חברות טכנולוגיה לפעול נגד תכנים שנתפסים כבלתי ראויים. "אנחנו מבינים שזו בעיה. אנחנו מוכנים לקבל אחריות, אבל צריך להיות איזון", אמרה סיאדה אל רמלי, מנכ"לית השדולה.

"צריך להסכים על ערכי הליבה"

בינה מלאכותית עשויה להיות אחד הנושאים הרגישים ביותר. בחברות כמו גוגל רואים הזדמנויות להרוויח מהשימוש בלמידה עמוקה ו"רשתות עצבים" (שמחקות את המוח האנושי) שיכולות להבחין בדפוסים עדינים מהר הרבה יותר מאשר בני אדם. הטכנולוגיה הזו תאפשר אולי לעסקים לחסוך משאבים וזמן, עם יישומים שנעים מצמצום צריכת החשמל של מפעל עד סריקה אוטומטית של קורות חיים של מועמדים לעבודה.

אולם המערכות הללו גם מעוררות התנגדות וחששות, ויש שסבורים כי הן מסוכנות, מכיוון שהן עלולות ליצור קוד מהטיות אנושיות כמו גזענות או סקסיזם. הן גם יוכלו גם לאפשר מעקב המוני באמצעות אוטומציה של תהליכים כמו זיהוי פנים.

גוגל וחברות נוספות אימצו עקרונות משלהן לטיפול באיומים הללו, אבל האיחוד האירופי מקדם רגולציות אפשריות משלו. בשבוע שעבר דלפו כמה הצעות של הנציבות האירופית לרגולציה אפשרית של בינה מלאכותית, כולל איסור זמני על שימוש בטכנולוגיית זיהוי פנים במרחבים ציבוריים. לא ברור אם ההצעות הללו ייכללו במסמך הסופי.

חברות הטכנולוגיה אינן יושבות בחיבוק ידיים. התאחדות CCIA שיגרה שלשום מכתב לווסטגר מהנציבות האירופית ולפקידים נוספים, בו היא קראה ל"גישה מבוססת סיכון" לחוקי בינה מלאכותית. פייסבוק מצידה ארגנה פאנל על פרטיות בכנס שייערך השבוע שיוקדש ל"משילות בינה מלאכותית טובה".

פיצ'אי אמר שהאיחוד האירופי צריך להתחיל מעבודה על סמך החוקים הקיימים, כמו "רגולציית ההגנה הכללית על נתונים", שכבר מגבילה את השימוש בקבלת החלטות אוטומטית על יחידים. הוא קרא גם לאיחוד האירופי ולארה"ב ליצור האחדה בגישה הרגולטורית שלהם. צעד כזה יהיה אולי קשה יותר לביצוע. "כדי להגיע לזה, אנחנו צריכים הסכמה על ערכי הליבה שלנו", אמר פיצ'אי.