לקראת חקיקה שאפתנית: ספרד הכריזה על מצב חירום אקלימי במדינה

בכך הצטרפה ספרד ל-26 מדינות אחרות ברחבי העולם שהכירו בשנה האחרונה בחירום אקלימי ובצורך הגובר ליישום פתרונות וחיתוך פליטות גזי החממה

מפלגת הימין הלא־דמוקרטי בספרד חוגגת את התוצאות / צילום: רויטרס - Susana Vera
מפלגת הימין הלא־דמוקרטי בספרד חוגגת את התוצאות / צילום: רויטרס - Susana Vera

ממשלתה החדשה של ספרד הכריזה אמש על מצב חירום אקלימי, ובכך הצטרפה המדינה ל-26 מדינות אחרות ברחבי העולם שהכירו בשנה האחרונה בחירום אקלימי ובצורך הגובר ליישום פתרונות וחיתוך פליטות גזי החממה. ההכרה של הממשלה במצב החירום, היא צעד ראשון רשמי לקראת נקיטת צעדים שאפתניים במסגרת המאבק למיגור שינויי האקלים.

במסגרת ההצהרה, הבהירה הממשלה כי תניח לפתחו של הפרלמנט בתוך מאה ימים את הצעת חקיקת האקלים שלה, כשמטרותיה הינן ליצור הלימה עם יעדי איחוד האירופי לרבות איפוס פליטות הפחמן שלה עד שנת 2050. ממשלת ספרד שואפת כי 95% מייצור החשמל שלה יתבסס על מקורות אנרגיה מתחדשת עד שנת 2040, ותבצע את הצעדים הנדרשים בכדי להפסיק את הזיהום הנדרש על ידי סקטור התחבורה והחקלאות.

ההחלטה של ממשלת ספרד התקבלה ביום שבו נפתח כנס הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, המוקדש השנה למשבר האקלים. לאחרונה, הצביעו מדעני אקלים כי העשור שהסתיים זה עתה היה החם ביותר שנמדד מאז תחילת מדידות הטמפרטורה, מדענים טוענים כי העשור שזה עתה הסתיים היה ללא ספק החם ביותר שנמדד אי פעם על פני כדור הארץ, כשהשנה האחרונה היא השנה השנייה החמה ביותר בהיסטוריה. אמש, הפנו פעילי אקלים צעירים ובהם גרטה טונברג אצבע מאשימה לאליטות שהתאספו בפורום הכלכלי העולמי בשוויץ, וטענו כי מנהיגי העולם ומקבלי ההחלטות במגזר העסקי לא עושים מספיק כדי להתמודד עם מצב החירום האקלימי, בשעה שבה הזמן לפעולה אוזל.