ביקור פוטין: "אמרתי לאמא של נעמה יששכר - 'הכל יהיה בסדר'"

פוטין אמר לנתניהו כי "אני בטוח שזה יהיה לטובת התפתחות הקשרים בין המדינות" • ההחלטה בנוגע לחנינת נעמה יששכר תלויה בין השאר בנכונות נתניהו למלא אחר מספר בקשות של הממשל הרוסי

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא רוסיה ולדמיר פוטין / צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא רוסיה ולדמיר פוטין / צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה נתניהו קיבלו בבית ראש הממשלה בבלפור את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. פוטין הגיע הישר משדה התעופה, ומן הבית בבלפור הוא אמור להגיע לבית הנשיא ריבלין ולאחר מכן לטקס חניכת אנדרטה לזכר גבורת תושבי לנינגרד במהלך המצור במלחמת העולם השנייה. אחרי הטקס באנדרטה יגיע פוטין ליד ושם לטקס המרכזי.

נשיא רוסיה ולדמיר פוטין נחת היום בישראל לקראת מפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: לשכת שר החוץ
 נשיא רוסיה ולדמיר פוטין נחת היום בישראל לקראת מפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: לשכת שר החוץ

בפתח הדברים אמר נתניהו: "אנחנו רוצים להודות לך על הקשר האמיץ בין העמים שמשרת את היציבות באזור. ברוך בואך לירושלים".

פוטין אמר: "אני מודה על ההזמנה, אנחנו עובדים יחד כל הזמן, עם ראש הממשלה באופן סדיר. קבענו את הביקור הזה מזמן. ואני בטוח שזה יהיה לטובת התפתחות הקשרים בין המדינות. יש לנו כאן היום מטרה גדולה מכך, זכרון קורבנות השואה. ואני מודה לנתניהו ורעייתו על ההזמנה לבקר".

גורמים בלשכת ראש הממשלה ציינו שההתקדמות המשמעותית התאפשרה בזכות היחסים הקרובים והאישיים בין ראש הממשלה נתניהו לנשיא פוטין. ראש הממשלה שוחח עם הנשיא בנושא כ-7 פעמים. יחד עם שיחות ראש המל"ל - השניים שוחחו מול הרוסים כ-20 פעמים בנושא מאז שנעמה נאסרה. זוהי הפגישה ה-14 שמקיימים המנהיגים מאז ספטמבר 2015.

נשיא רוסיה פוטין עלה לבמה בבית ראש הממשלה, לצידה של אמה של נעמה יששכר. רה"מ נתניהו אמר במעמד כי "סיימנו פגישת עבודה מצוינת בין פוטין לביני ובסיום הפגישה, הנשיא פוטין ביקש לפגוש את יפה יששכר". ראש הממשלה הביע סיפוק רב מאמירתו של הנשיא פוטין והודה לו על נכונתנו.

הנשיא פוטין אמר כי "אכן נפגשתי עכשיו עם אמה של נעמה. וברור לי שהיא באה ממשפחה טובה והגונה. ידועה לי עמדתו של ראש הממשלה הרוצה לקבל החלטה. כל זה ללא ספק ילקח בחשבון כאשר תתקבל החלטה. היום תבקר נעמה את מי שאחראי על זכויות האדם ברוסיה. האמא דואגת ותומכת בבת שלה. ואמרתי לה 'הכל יהיה בסדר'.

בסיום ההודעה של פוטין, יפה יששכר חיבקה את נתניהו ולחצה את ידו של של נשיא רוסיה.

יפה יששכר, התראיינה בשעות הצהריים ואמרה שהיא מודה לפוטין: "אני חוזרת למוסקבה מחר. העורך דין בדרך אליה. אני יצאתי בתחושה טובה מן הפגישה. נתניהו ורעייתו, פעלו המון מאחורי הקלעים, ואני מודה להם בתודה ענקית. באשר לציפיות להודעה קונקרטית, פוטין אמר לי שהוא יחזיר את הילדה הביתה ולכן יצאתי מחויכת מן הפגישה ואני מבינה שזה עוד עניין של פרוצדורות".

ההחלטה בנוגע ליששכר תלויה בין השאר בנכונות של נתניהו למלא אחר מספר בקשות של הממשל הרוסי שקשורת לנדל"ן בירושלים ואף שינוי תוואי הרכבת הקלה, כך שלא יפגע בכנסייה הרוסית. ייתכן שישראל תידרש לוויתורים נוספים בנושא תהליכי כניסת אזרחי רוסיה לתוך ישראל (בגבולות) וייתכן אף שפוטין ידרוש מישראל שינויים בתיאום הצבת הצבאות במהלכי הקרבות בשטחי לבנון וסוריה.