ראש הממשלה והנשיא פוטין חנכו את האנדרטה לזכר מגיני לנינגרד

בטקס השתתפו נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, הנשיא ראובן ריבלין, שרי ממשלה, ראש עיריית ירושלים משה ליאון ונציגי ארגוני וטרנים

בני הזוג נתניהו עם הנשיא פוטין / צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ
בני הזוג נתניהו עם הנשיא פוטין / צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו נאם היום (ה') בטקס חניכת האנדרטה לזכר מגיני לנינגרד על ההקרבה, כוח הרצון, הלחימה והשגת הניצחון של הרוסים על הנאצים.

בטקס השתתפו נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, הנשיא ראובן ריבלין, שרי ממשלה, ראש עיריית ירושלים משה ליאון ונציגי ארגוני וטרנים (יוצאי צבא רוסיה).

"ניצחון על הנאצים לא מחק את גודל הטרגדיה, כמעט מליון ניספים בלנינגרד עצמה וברוסיה 27 מליון ואסור לטשטש את הקורבן והתרומה של ברית המועצות לשעבר למיגור המפלצת הנאצית והצלת העולם מטרגדיה נוראה. אסור לטשטש את הקורבנות שהקריבו חיילי הצבא האדום במלחמה נגד הנאצים".

חניכת האנדרטה הינה חלק משורת אירועים במסגרת פורום השואה הבינלאומי, לקראת יום השואה הבינלאומי המצוין ברחבי העולם ב-27 בינואר.

נתניהו אמר לפוטין "הכאב של הוריך על אובדן בנם, אחיך, ויקטור, שהיה בן 3, הכאב על אובדן אח מוכר לי היטב". נתניהו הזכיר כיצד הצטרף לפוטין למצעד בכיכר האדומה במוסקבה, לפני כשנה וחצי באירוע הצדעה לחיילי הצבא האדום, "יום הנצחון".

נתניהו הזהיר גם מפני משטרים המאיימים על ישראל בהווה. "עלינו למגר את הסכנה נגד עתידנו", אמר נתניהו כשהוא רומז לאיראן.

הנשיא פוטין נאם באירוע ואמר "ב-27 בינואר 1945 שחרר הצבא האדום את מחנה האסירים הגדול ביותר, באושוויץ וזה נקבע כיום השנה לציון יום השואה הבינלאומי. אנחנו מציינים גם את המצור על לנינגרד וסבל האנושי שם, אך לא ניתן להשוות בין המצור על העיר לבין השואה. מה שהנאצים עשו, ומה שעבר על התושבים וגבורתם, זה עניין מתועד היטב. אך שום דבר במסמכים וצילומים לא יכול להעביר את מה שהאנשים עברו באותם הימים. אני מכיר זאת מהוריי, מבשרי. אבי נלחם על העיר, אמי היתה נצורה עם ילד חולה אשר נפטר ב-1942. הוא קבור בבית העלמין של סנט פטרסבורג עם אלפי ילדים אחרים".

פוטין סיפר שרק לפני כמה ימים גילה עובדה חדשה על ימי המצור, הבלוקדה, והיא שתושבי העיר תרמו דם לחיילים הרבים שניסו להגן על העיר. "העיר לא נכנעה והפכה לאגדה בשל גבורת תושביה".

עוד אמר פוטין כי באמצעות האנדרטה ישראל שומרת על הזכרון הראוי לתושבי לנינגרד. "יש כיום ניסיונות לסלף את ההיסטוריה ולשכתב את הנרטיב של מלחמת העולם השנייה. האנדרטה הזו, השניה על אדמת ישראל בנוסף לאנדרטה בנתניה לזכר חיילים הצבא האדום, מעלות על נס את פועלם של החיילים ותושבי לנינגרד".