חומרי החקירה שדולפים בפרשת אפי נוה: מהתקופה שהיו אצל שותפה של הדס שטייף

בדיקת "גלובס" מגלה כי מדובר בחומרים שהופקו מהמכשירים הניידים של נווה בין התאריכים 19 לדצמבר 2018 ל-23 לדצמבר 2018 • החומרים תויקו לתיקיות עם שמות לפי נושאים ואישים חשובים, לרבות שופטים, והועברו להתקן נייד

הדס שטייף/  צילום: שלומי יוסף
הדס שטייף/ צילום: שלומי יוסף

בשבועות האחרונים דולפים חומרים מתוך הטלפונים הניידים של יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה. בעקבות תלונת סנגוריו עו"ד בועז בן צור וגיא רוה, הודיעה המשטרה כי תפתח בבדיקה בעניין. בדיקת "גלובס" מגלה כי מדובר בחומרים שהופקו מהמכשירים הניידים של נווה בין התאריכים 19 לדצמבר 2018 ל-23 לדצמבר 2018.

החומרים תויקו לתיקיות עם שמות לפי נושאים ואישים חשובים, לרבות שופטים, והועברו להתקן נייד. בין התיקיות נמצאת תיקייה רגישה במיוחד עבור מערכת המשפט. תיקייה זו נקראת "שופטים". לדוגמה, החומרים בעניינה של נשיאת בית המשפט העליון לשעבר מרים נאור הופקו ב-19 לדצמבר בלילה ותויקו בשם "מרים נאור1". החומרים על אודות השופטת אתי כרייף החשודה בפרשת "מין תמורת מינוי", הופקו בתאריך 21 לדצמבר בצהריים תחת השם "מינוי אתי כרייף שיפוט".

החומרים שהודלפו »

תאריך הפקת החומרים והורדתם מהמכשירים הניידים הינו מידע חדש שנחשף עתה לראשונה. כמה גורמים בכירים בפרקליטות אמרו ל"גלובס" עם פרוץ הסערה לפני מספר שבועות, כי לדעתם אף חומר לא באמת דלף מן הטלפונים וכי מדובר בספין של אפי נוה עם הגשת הערר על סגירת התיק נגד כתבת הפלילים של גל"צ הדס שטייף ומומחה המחשבים שפרץ לטלפונים יולי רוזנברג. בפרקליטות העלו השערה כי מדובר בחומרים שהתקבלו מתוך גיבוי לטלפונים של אפי נוה, אשר הוא עצמו בחר להדליף לכלי התקשורת.

החומרים שהודלפו »

מכל מקום, תאריך הפקת החומרים חושף כי החומרים שדלפו הופקו למחשב באמצע דצמבר 2018, בתאריכים בהם החזיק יולי רוזנברג בטלפונים שפרץ אליהם, בהנחיית הדס שטייף. על פי עדותה של שטייף, ב-17 לדצמבר 2018 היא נפגשה יחד עם מומחה המחשבים יולי רוזנברג ועם חני נוה. רוזנברג, מראשי "מחאת המתמחים", סיפר בעדותו כי נכשל שלוש פעמים בבחינות הלשכה וכי הוא "פעיל משפטית נגד בחינות הלשכה בעתירות מנהליות ובהפגנות נגד הלשכה".

בשיחה הוסכם כי רוזנברג יאסוף את הטלפונים של אפי נוה עבור שטייף כדי לבדוק את תכולתם. לדברי שטייף, ב-23 לדצמבר היא מגיעה לביתו של רוזנברג ועוברת יחד איתו על החומרים, כשהם נדהמים לגלות מה נמצא בטלפונים. "אנחנו עוברים יחד משך שעות על החומרים, ולא מאמינים למה שאנחנו רואים", אמרה שטייף. לאחר שהפרקליטות הצבאית לא אפשרה לשטייף לשדר את החומרים בכתבה בגלי צה"ל, היא נאלצה למוסרם למשטרה לאחר דין ודברים עם פרקליט המדינה שי ניצן והמשנה ליועמ"ש רז נזרי.

שטייף טענה ש"הטלפונים קבורים עמוק באדמה"

שטייף מסרה דיסק און-קי עם החומרים ב-1 לינואר 2019 לחוקרי המשטרה שהגיעו לביתה על מנת לפתוח בחקירה נגד נוה, אולם סירבה בשלב זה להעביר את הטלפונים עצמם. שטייף נשאלה על ידי סנ"צ אסף ולפיש היכן נמצאים הטלפונים. על כך השיבה שטייף כי "הטלפונים קבורים עמוק באדמה". ב-4 לינואר וב-9 לינואר מסרה שטייף את הטלפונים עצמם למשטרה. בעדותה ב-10 לינואר סיפרה כי שמרה אצלה העתק של החומרים. "בידי נמצא העתק של החומרים בדיסק און קי בכספת בביתי שבבאר טוביה, כך מקובל בתחום שלנו. אני מתחייבת לא לעשות בזה שימוש מבלי שאני מקבלת אישור כחוק מכם". רק ב-25 לינואר מסרה שטייף את העתק החומרים שבכספת, כשהיא מצהירה שלא שמרה העתק נוסף, ואף הצהירה שכל הגורמים שהיא מסרה להם את החומרים, השמידו את ההעתקים ששמרו ברשותם. עניין זה היה תנאי מפורש של המשטרה לכך ששטייף תקבל את החסינות מפני ההעמדה לדין שהובטחה לה.

רוזנברג שפרץ את הטלפונים והעביר אותם לדיסק און-קי נשאל בעדותו במשטרה ב-12 לינואר 2019 אם יש ברשותו עותק נוסף של החומרים. רוזנברג הכחיש זאת בתוקף. "בשום נקודת זמן לא היה לי העתק, לא היה לי רצון שיהיה לי העתק, ואין לי מה לעשות עם ההעתק. אני עסוק מספיק. למיטב ידיעתי, הדס שטייף היא היחידה שמחזיקה בחומרים".

לפני שלושה שבועות הוציאה המשטרה הודעה כי היא פותחת בבדיקה ראשונית כדי לחקור את דליפת החומרים מתוך הטלפון של אפי נוה. בהודעת הדוברות נכתב כי "הוחלט בתיאום עם פרקליטות המדינה, על קיום בדיקה משטרתית ראשונית לבירור האם חומרים כאמור אכן מצויים או מוחזקים שלא כדין ברשות כל מי שאינו מוסמך לכך או מורשה לכך, והאם חומרים כאלה הופצו שלא כדין על-ידי גורמים כאמור".

האם המשטרה התרשלה כאשר היא אפשרה להדס שטייף להחזיק בטלפונים מספר ימים לאחר הפתיחה בחקירה ואיפשרה לה לשמור העתק של החומרים למעלה מ-3 שבועות לאחר מכן? מדוע המשטרה לא דרשה את הטלפונים מיידית כאשר שטייף הודיעה לקציני המשטרה שהטלפונים "קבורים עמוק באדמה"? נראה כי שאלות אלה עשויות לשמש כטענה מצד אפי נוה להתנהלות חסרת תום לב של המשטרה והפרקליטות, וכדרישה לזיכוי בשל מחדלי החקירה וכהגנה מן הצדק או לטענות מצידו כי ההדלפות הגיעו מאותו צד. לגלובס נודע כי בכוונת אפי נוה לתבוע בהמשך את המשטרה בשל הפרת זכויותיו.

הדיסק און-קי מכיל שיחות והתכתבויות עם שופטים, פרקליטים בכירים, נבחרי ציבור, חברי ועדה למינוי שופטים, עורכי דין מובילים ואף שיחות אישיות של נוה עם לקוחותיו בענייני משרדו וכן תמונות פרטיות.

עם פרוץ הפרשה פרסמה הדס שטייף כי "ההאשמות ששטייף הדליפה חומרים מתוך הטלפונים של אפי הם בגדר הוצאת דיבה. שטייף נהגה באחריות מופלגת והעבירה את כל החומרים שבידיה לנציגי להב 433 כבר לפני שנה. אין לשטייף כל קשר להדלפות שנטען שמתרוצצות בחוץ".

יש לציין כי בידי המשטרה 16 טלפונים ניידים אשר שימשו בעבר את אפי נוה. לדברי רפ"ק עודד אררה בדיון היום בבית המשפט המחוזי, הטלפונים נמצאים בכספת משטרתית, והחומרים שהופקו מהם נמצאים בשרתים מאובטחים שאין לאף אדם גישה אליהם.

שטייף טוענת: שי ניצן הבטיח לפני מסירת החומרים: 'יש לך חיסיון מלא ממני'

מאז פרוץ פרשת "מין תמורת מינוי", סוגיית החסינות שהוענקה להדס שטייף נותרה בערפל מכוון. בפרקליטות סירבו לענות רשמית אם הוענקה חסינות להדס שטייף, אולם בכירים בפרקליטות אמרו שלא לייחוס כי שטייף קיבלה הבטחה כי כל מידע וחומר שתעביר, לא ישמש נגדה. בהמשך, בחודש אפריל 2019 טענה הפרקליטות בבית המשפט כי מעמדה המשפטי של שטייף טרם הוכרע. בחודש מאי 2019 התראיין פרקליט המדינה דאז שי ניצן למקור ראשון, וסיפר כי "אין עדיין החלטה לגבי החסינות של שטייף. גם אם תהיה חסינות, לא ברור האם היא תהיה על כל הפרשה או רק על חלק ממנה".

אולם הדס שטייף טוענת דברים אחרים לגמרי. לטענתה, שי ניצן הבטיח לה ולמקורותיה חסינות מוחלטת, בשיחת טלפון, עוד לפני שהעבירה את החומרים למשטרה. לדבריה בשיחת הטלפון עם שי ניצן היא אמרה לו שהיא מוכנה להעביר את הטלפונים והחומרים למשטרה אך "יש לה רק בעיה אחת" המעכבת את מסירת החומרים: "אני לא יודעת אם יש לי איזושהי עבירה פלילית בתהליך הזה. אני לא יודעת. אני לא משפטנית. אני רוצה לדעת מה מעמדי בטרם שאני מוסרת את החומרים, ומה מעמד המקורות שלי, בכל אופן אני מחויבת לאנשים". לטענת שטייף, ניצן ענה לה: "אני מבטיח לך, יש לך חיסיון מלא ממני". שטייף שאלה 'ולמקורות שלי?'. ולטענתה, הוא השיב: "גם להם".

מפרקליטות המדינה נמסר בתגובה כי לא הובטח לשטייף דבר בשיחת הטלפון עם פרקליט המדינה. "השיחה שנערכה בין פרקליט המדינה דאז ובין הדס שטייף תועדה בכתב, בתרשומת המשקפת את הדברים. תרשומת זו הועברה להגנה במסגרת השימוע. כפי העולה מן התרשומת, בשיחה זו לא הובטח לשטייף דבר". יש לציין כי התיעוד הראשוני לכך ששטייף מבקשת חסינות מופיעה רק במזכר מה-4 לינואר כאשר שטייף מסרה בפועל את הטלפונים למשטרה. במזכר של סנ"צ אסף ולפיש נכתב כי "בתום פגישתנו מסרתי להדס שטייף שסוגיית "ההגנה" המבוקשת על ידה תועבר לגורמי הפיקוד שלי".

יולי רוזנברג בחר שלא להגיב לידיעה ועדכן כי הוגשה תלונה במשטרה נגד כותב שורות אלה בגין הטרדת עד. עורכת דינה של הדס שטייף, רוני אלוני סדובניק, הפנתה את בקשת התגובה לדובר צה"ל. בדו"צ מסרו כי הם אינם מדבררים את הדס שטייף. מגלי צה"ל לא נמסרה תגובה.