פרקליטי טראמפ: התנהלות הנשיא באוקראינה – למען האינטרס הלאומי

בפתיחת שלב ההגנה במשפט טראמפ בסנאט טוענים עורכי הדין שלו: הדמוקרטים שואפים לקרוע את טפסי ההצבעה וליטול מהבוחרים את זכותם להחליט

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

בהיפתח שלב ההגנה במשפטו של דונלד טראמפ בסנאט, אתמול (שבת), הכריזו פרקליטיו כי התנהלות הנשיא בפרשת אוקראינה, לרבות קריאתו לנשיא המדינה, וולידמיר זלנסקי, "לעשות לנו טובה", הייתה מעוגנת באינטרס הלאומי של ארה"ב. הם טענו, כי כתב האישום של בית הנבחרים נגד טראמפ, שהתקבל בתמיכת הדמוקרטים בלבד, מצביע על שאיפת הדמוקרטים "לקרוע את כל טפסי ההצבעה ברחבי ארה"ב... וליטול מהבוחרים את זכותם להחליט".

זמן קצר לאחר תחילת השימוע, פורסמה בתקשורת האמריקאית קלטת שמע מ-2018, שבה הכריז טראמפ בארוחת ערב פרטית במלונו בוושינגטון: "להיפטר מהשגרירה בקייב"! פיטורי השגרירה מארי יובאנוביץ' הם אחד מעמודי התווך של כתב האישום נגד הנשיא. את הקלטת פרסם פרקליטו של לב פרנס, אזרח ארה"ב יליד אוקראינה, שהיה נוכח בארוחה. פרנס חשוד במתן תרומות לפוליטיקאים רפובליקאים בניגוד לחוק מימון הבחירות.

ערב קודם לכן, הסתיים שלב התביעה בנאום דרמטי של אדם שיף, יו"ר ועדת המודיעין של בית הנבחרים, שמוביל את צוות התובעים. שיף ועמיתיו טענו, כי מסע הלחצים של טראמפ על אוקראינה לפתוח בחקירה נגד ג'ו ביידן, שעשוי להתמודד מול טראמפ בבחירות לנשיאות ב-2020, ונגד בנו, האנטר, אינו אלא חלק ממסעי פייסנות של ממשל טראמפ כלפי הרוסים.

"מדובר כאן בטראמפ תחילה, לא באמריקה תחילה, לא באידאלים אמריקאים תחילה", הצהיר שיף. "התוצאה הייתה, ותוסיף להיות, נזק קשה לארצנו אם הסנאט לא יתייצב ויכריז שזו התנהלות פסולה".

שיף עורר זעם בקרב המחוקקים הרפובליקאים כאשר ציטט בנאומו ידיעה ב-CBS, שלפיה הוזהרו מחוקקים אלה שאם יצביעו נגד טראמפ הם ימצאו את ראשם תקוע על שיפוד. שיף פנה למצפונם של הסנאטורים הרפובליקאים - שנהנים מרוב של 53 מושבים בסנאט - וקרא להם לאשר זימון עדים, לרבות שר החוץ מייק פומפיאו, היועץ לביטחון לאומי לשעבר ג'ון בולטון, ולב פרנס, בניגוד לרצונם של טראמפ ושל הנהגת הסיעה הרפובליקאית בסנאט.

"אני קורא לכם - אני מפציר בכם - העניקו לארה"ב משפט הוגן (של טראמפ)", אמר שיף. " ארצנו ראויה לכך". שיף ותובעים אחרים אמרו כמה פעמים, שלא היה תקדים למשפט אימפיצ'מנט ללא עדים וללא מסמכים.

סנגורי טראמפ נגעו לא רק בהתנהלותו השנויה במחלוקת של הנשיא והתמקדו גם במה שמסביבה, למשל הכוונות ה"אמיתיות" של הרוב הדמוקרטי בבית הנבחרים בייזום הליך האימפיצ'מנט: "(הדמוקרטים) מבקשים מכם לא רק לאיין את תוצאות הבחירות הקודמות... הם מבקשים מכם לעקור את הנשיא מהקלפיות בבחירות (לנשיאות) שייערכו בעוד תשעה חודשים", אמר הסנגור הראשי והיועץ המשפטי של הבית הלבן, פט סיפולוני.

הסנגורים טענו, כי תמליל השיחה הידועה בין טראמפ לזלנסקי, ב-25 ביולי אשתקד, שבה אמר טראמפ, "בכל זאת, היינו רוצים שתעשה לנו טובה", אינו מצביע על התניה מפורשת של מתן סיוע צבאי לאוקראינים בהכרזה פומבית של זלנסקי על פתיחת חקירה נגד הביידנים. לטענתם, כל כתב האישום של הדמוקרטים מושתת על "הערכות" ו"הנחות", לא על עובדות. לדבריהם, זלנסקי הצהיר כמה פעמים, בעקבות השיחה ההיא, שהוא לא חש שום לחץ של טראמפ במהלך השיחה.

"על הדמוקרטים מוטלת חובת ההוכחה והם אפילו לא התקרבו לכך", אמר סיפולוני. "איך אתם בכלל יודעים שטראמפ לחץ על זלנסקי? נכנסתם לראש שלו"? הסנגורים טענו, שהסיוע לאוקראינה ניתן, לאחר עיכוב, שבוע לפני השיחה בין טראמפ לזלנסקי.

טראמפ עצמו עקב אחר השימוע מהבית הלבן וליווה אותו, כדרכו, בציוצים. באחד מהם הוא קרא לתומכיו לעקוב אחר דברי פרקליטיו: "המענה שלנו נגד אדם שיף הנכלולי (shifty) והשקרן הקטן, צ'אק שומר הבכיין, ננסי פלוסי העצבנית, והמנהיגה שלהם, אלכסנדריה אוקאסיו קורטס המטומטמת כמו קרש, ונגד השמאל הרדיקלי כולו והמפלגה הדמוקרטית חדלת המעש - המענה הזה יחל ב-10 בבוקר".

בעוד שאין ספק בתוצאות המשפט - טראמפ יצא זכאי - עדיין לא ברור מה יעלה בגורל דרישת הדמוקרטים לזמן עדים ולהביא מסמכים של הממשל לדיוני המשפט, התפתחות שתאריך את המשפט בשבועות, אם לא חדשים, בניגוד לשאיפת טראמפ. להרשעת נשיא, וממילא להדחתו, דרוש רוב של שני שלישים מהסנאט - משימה בלתי אפשרית. אבל החלטה לזימון עדים עשויה להתקבל ברוב פשוט של 51 קולות. במילים אחרות: די בארבעה רפובליקאים שיצטרפו ל-47 הדמוקרטים כדי לכופף את ידו של ראש הסיעה הרפובליקאית, מיץ' מקונל, בעל בריתו של טראמפ, ולאלצו להביא עדים בלתי נוחים למשפט. בצעד ראשון בכיוון זה, הכריז אמש הסנאטור הרפובליקאי מיט רומני, כי קרוב לוודאי שהוא יתמוך בזימון עדים. הכרזה זו עשויה לעודד כמה סנאטורים מתונים אחרים לנהוג כמותו.