דעה: עם אמנת מס חדשה וטיסות ישירות: היחסים הכלכליים בין אוסטרליה לישראל ממריאים

שנת 2019 הייתה שנה משמעותית ליחסים הכלכליים בין אוסטרליה לישראל, והשנה הבאה צפויה להיות חשובה אף יותר • דעה

סקוט מוריסון, ראש ממשלת אוסטרליה / צילום: רויטרס
סקוט מוריסון, ראש ממשלת אוסטרליה / צילום: רויטרס

אחת מנקודות השיא ביחסים בין ישראל לאוסטרליה הייתה השלמת אמנת המס, שנכנסה לתוקפה בשנת המס 2020. ההסכם יגדיל את הוודאות העסקית, יקל את הפעילות מבחינה מיסוי, ימנע כפל מס, ויפחית את שיעורי ניכוי המס על תשלומי ריביות, דיבידנדים ותמלוגים. ההסכם המשקף את האינטרסים המשותפים של הקהילות העסקיות בישראל ואוסטרליה, היווה עיסוק מרכזי של שגרירויות וממשלות שתי המדינות בשנים האחרונות, וצפוי לפתוח דלתות להזדמנויות עסקיות חדשות, לרבות בהייטק. 

לאחרונה רואים יותר חברות אוסטרליות שמתעניינות בישראל, שצברה מוניטין כאומת סטארט-אפ. לדוגמה, כ-20% מההון שבקרן ההשקעות הישראלית הגדולה  OurCrowd, מקורם ממשקיעים אוסטרליים.

במטרה לחפש פתרונות טכנולוגיים והזדמנויות להשקעה, מספר בנקים אוסטרליים בולטים, חברות ביטוח וטלקום כבר פועלים בישראל. בשנה האחרונה ביקרו בארץ כ-40 משלחות עסקיות בכירות מאוסטרליה; וכעת משקיעים פרטיים ומוסדיים אוסטרליים לוטשים עיניים לסטארט-אפים ישראליים.

חממת החדשנות של אוסטרליה (Landing Pad) ממוקמת בתל-אביב, ומקדמת במרץ הבאת סטארט-אפים אוסטרליים בשלביהם המוקדמים לישראל, מסייעת להם לחזק את מוצריהם, המודל העסקי והפיץ' (המסרים) שלהם. כ-80 חברות אוסטרליות כבר השתתפו ב"מחנה אימונים" של החממה ובתוכנית ההתמחות.

בעקבות התחייבות ממשלת אוסטרליה להשקיע משאבים לקידום תחומי המסחר וההשקעות בישראל, היא פתחה, במרץ 2019, משרד מסחר וביטחון בירושלים, שיתמקד בתחומי מדעי החיים, הביטחון, החלל, טכנולוגיות סביבתיות (לרבות מים ואנרגיות מתחדשות) ופינטק.

בולטת גם הפעילות העסקית הישראלית באוסטרליה בשנה האחרונה: 20 חברות ישראליות נרשמו לבורסה האוסטרלית (ASX), מה שהופך את ישראל למדינה השלישית בגודלה ברישומים הזרים שבבורסה. והסיבה: חברות ישראליות רואות באוסטרליה יעד איכותי להשקעה - בשל הסכמי סחר חופשי עם הכלכלות הגדולות באסיה, רגולציה שקופה, כוח עבודה רב-תרבותי, ואימוץ מהיר של טכנולוגיות חדשות, שמושכים חברות ישראליות.

אוסטרליה מציעה מגוון תחומי השקעה לחברות ישראליות. לדוגמה, סקטור החקלאות, סקטור השירותים הפיננסיים הכולל את מאגר הפנסיות הרביעי בגודלו בעולם, בנקים רווחיים המציעים לחברות פינטק ואבטחת סייבר ישראליות, להקים פעילות באוסטרליה, שיתופי-פעולה בתחום הטכנולוגיה, וגישה לשוקי אסיה-פסיפיק. גם בתחומי המד-טק והביו-טק, הסביבה הקלינית המתוחכמת והיעילה, התמריצים הממשלתיים, והיכולת להשיג הכרה מה-FDA האמריקאי וסוכנות התרופות האירופית, מושכים חברות ישראליות בתחום לבצע באוסטרליה את הניסויים הקליניים.

לאור היתרונות האלו, ברור שקיים חיבור יעיל בין כלכלות אוסטרליה וישראל.

עוד התפתחות מרגשת ביותר הייתה הכרזת חברת התעופה אל על, שתשיק טיסות ישירות בקו תל-אביב-מלבורן. על נושא הטיסות הישירות ביניהן דובר שנים. ב-2017 חתמו הממשלות על הסכם לשירותי אוויר שימומש בשיתוף-פעולה בין אל על לחברת התעופה האוסטרלית קוואנטס (Qantas). הטיסות הישירות ישנו את כללי המשחק התיירותיים ויחזקו את ההשקעות והמסחר בין שתי המדינות. לאל על מגיע הקרדיט על היותה החברה הראשונה שיזמה ועשתה. 

לאור אמנת המסים החדשה, הטיסות הישירות ושיתופי-הפעולה הטכנולוגיים המתרחבים, נראה כי היסודות מוכנים, היתרונות ידועים, וכעת נקווה שיזמים, חברות ומוסדות ינצלו את ההזדמנויות המסחריות במדינות, ושבהמשך יחסי המסחר הכלכליים בין אוסטרליה לישראל יתקדמו ויתחזקו. 

הכותב הוא שגריר אוסטרליה בישראל