התעשייה ניצחה, הסביבה הפסידה: ממשל טראמפ מסיר הגנות פדרליות ממקורות מים

התקנות החדשות מסירות מגבלות המונעות כיום מחקלאים ומפתחי קרקעות לפעול בסמוך למקווי מים, ועלולות להוביל לזיהום מוגבר ולפגיעה באיכות המים

בית זיקוק של אקסון מוביל בטקסס / צילום: Jessica Rinaldi, רויטרס
בית זיקוק של אקסון מוביל בטקסס / צילום: Jessica Rinaldi, רויטרס

הסוכנות להגנת הסביבה של ממשל טראמפ פרסמה ביום חמישי את התקנות החדשות שלה, בהן היא מסירה את ההגנות הפדרליות מפני זיהום מים בנהרות, נחלים ומקווי מים אחרים. התקנות החדשות מסירות מגבלות המונעות כיום מחקלאים ומפתחי קרקעות לפעול בסמוך למקווי מים, ועלולות להוביל לזיהום מוגבר ולפגיעה באיכות המים.

המהלך מעניק ניצחון משמעות לתעשיות החקלאות, הבנייה, הכרייה, הנפט והגז, אשר במשך עשרות שנים פעלו בכדי לצמצם את הרגולציה בנושא המים, המחייבת אותם לקבל אישורי פליטה להזרמת זיהום למקורות מים, ומטילה קנסות על זיהום מקורות מים באמצעו שפכי נפט, למשל. התעשיות הללו נלחמו מלחמת חורמה ברגולציה שהטיל ממשל אובמה, שקבעו הגנה על מערכות רבות של נחלים וגם על שטחי ביצות רבים. הנשיא דונלד טראמפ נלחם בעצמו בחוק המים הנקיים של אובמה, וקבע שהוא "אסון". כעת, השינוי של ממשל טראמפ צפוי לאפשר הזרמת מזהמים ובהם חומרי הדברה ודשנים ישירות לגופי מים, ולהרוס ביצות על מנת להכשיר את הקרקע לבנייה.

למרות שהנשיא טראמפ טוען כי הוא מבטל כעת חקיקה של ממשלה אובמה, בפועל מבוטלת חקיקה שנקבעה עוד בשנות השבעים והשמונים, והוא אף מתעלם מהתנגדותם של הסוכנות להגנת הסביבה של הממשל האמריקאי. הסוכנות אף כתבה טיוטת דוח בסוף דצמבר, לפיו גרסת החוק מצויה בקונפליקט עם המדע, ומנוגדת לחוק מים נקיים; כשממשל אובמה החמיר את הרגולציה בשנת 2005, הוא התבסס על דוח שפורסם באותה שנה ותיאר את חשיבותם של המעיינות הקטנים עבור בריאות הנחלים והמפרצים הגדולים במדינה. זוהי ביקורת ייחודית, כאשר מרבית חברי הוועד המנהל של הסוכנות להגנת הסביבה נבחר אישית על ידי טראמפ.

כעת, כמחצית מאזורי הביצה בארה"ב עשויים לאבד הגנה; מדובר באזורים חשובים מפני שיש להם תפקיד בספיגת מי שיטפונות, סינון מזהמים, ובית גידול לדגים וחיות בר. הדבר מאיץ את מגמת אובדן שטחי הביצה, בזמן שאזורים אלו דווקא עוזרים בהתמודדות עם שינויי האקלים.

דווקא מדינות מערביות יבשות בארה"ב תהיינה הנפגעות העיקריות של המהלך, כאשר נחלי אכזיב רבים במדינות כמו אריזונה, עשויים להיות מושפעים באופן ניכר. לפי סוכנות הסביבה האמריקאית, עד 94% מנתיבי המים באריזונה עלולים לאבד את הגנתם לפי התקנות החדשות, כמו גם 89% מנבאדה. יחד עם זאת, ממשל טראמפ טוען כי הסרת ההגנות הפדרליות מאפשרת למדינות עצמן להחליט ולקבוע מערך נרחב יותר של הגנה באופן עצמאי. ואמנם, במדינות רבות ובהן אריזונה ישנם חוקים אחרים בספר החוקים המקומי המונעים מהן לייצר רגולציה מחמירה יותר מזו שהממשלה הפדרלית. בנוסף, מדינות רבות קיצצו במרוצת השנים את תקציבי סוכנויות הסביבה שלהן.

לאחרונה, החליט ממשל טראמפ להסיר גם את הדרישה להתחשב בשיקולים סביבתיים בעת תכנון פרויקטי תשתית. ההחלטה צפויה להקל על מיזמים שונים כמו הנחת צינורות נפט ופרויקטים הקשורים בייצור, הובלה או שימוש בדלקי מאובנים. ארגוני הסביבה מתריעים כי החלטה זו תוביל לגידול פליטות גזי החממה והחמרת משבר האקלים. לפי ארגון גרינפיס, ענקית הנפט BP America, הפעילה מאמצי לובינג נרחבים על מנת לקדם את קבלת החלטת הנשיא האמריקאי, ואף חתרה לביטול מחויבות החברות לבצע בדיקות איכות אוויר. פורום יצרניות הנפט והגז היה מעורב בנושא אף הוא, כשראש הארגון הלין על הביקורות הרבות להן מחויבות החברות בתקנות, וטען שהן פוגעות בפיתוח, יצירת משרות ומפחיתות את הכנסות המדינה ממסים.