"לא ניתן שתושבי בית שמש ימשיכו להיות בני ערובה למצב התחבורה"

בביהמ"ש העליון מתקיים כעת דיון בסוגיית "רכש גומלין" במכרזי התחבורה הציבורית, המעכבת שבעה מכרזים להוספת שירותי תחבורה והגדלת צי האוטובוסים • ראשת עיריית בית שמש עליזה בלוך משתתפת בהפגנה מחוץ לאולם: "תושבי בית שמש שמוצאים את עצמם באופן יומיומי חסרי אונים"

הפגנה נגד המחדל בתחבורה הציבורית, מחוץ לאולם בית המשפט העליון / צילום: יוסי סאידוב
הפגנה נגד המחדל בתחבורה הציבורית, מחוץ לאולם בית המשפט העליון / צילום: יוסי סאידוב

בבית המשפט העליון בירושלים מתקיים כעת דיון בסוגיית "רכש גומלין" במכרזי התחבורה הציבורית, המעכבת שבעה מכרזים להוספת שירותי תחבורה והגדלת צי האוטובוסים ב-2,000 אוטובוסים נוספים. מחוץ לאולם מתקיימת הפגנה של מספר אנשים.

ראשת עיריית בית שמש, ד"ר עליזה בלוך, הגיעה אף היא להפגנה ולדיון בבית המשפט, ואמרה כי "באתי לאולם בית המשפט כדי לזעוק את זעקתם של תושבי בית שמש שמוצאים את עצמם באופן יומיומי חסרי אונים. אנו פועלים רבות כדי לשפר את מצב התחבורה הציבורית הרעוע בעיר. אנחנו לא ניתן שתושבי העיר ימשיכו להיות בני ערובה למצב התחבורה ואעשה כל שביכולתי להמשיך ולשפר את מצב התחבורה בעיר. אנו פועלים בנחישות וללא כל דופי כדי לצמצם את הפערים".

"בשעה שבעלי הון נאבקים להגדלת רווחיהם בבית המשפט, אנחנו מחכים בתחנות לאוטובוסים מאחרים, וכשהם מגיעים הם אנחנו צפופים בהם כמו סרדינים ונוסעים בהם במסלולים ארוכים ומייגעים", אמר יוסי סעידוב, מייסד ארגון 15 דקות. "אנו דורשים מבית המשפט לשחרר מיד את המכרזים התקועים, לזרז את יישומם ולשחרר את נוסעי התחבורה הציבורית מהשבי של הטייקונים".

בשל הוויכוח על סכומי רכש הגומלין, ירושלים ובית שמש, השומרון וכפרים במגזר הערבי מקבלים כעת שירות תחבורה ציבורית חלקי ולקוי, שכן מכרזים בנושא תקועים והם נאלצים לשאת בתוצאות המחלוקת. תקנות חובת המכרזים קובעות כי כאשר המדינה מפרסמת מכרז לרכישת טובין או לביצוע עבודה בסכום העולה על 5 מיליון דולר - עליה לקבוע במכרז הוראה בדבר מחויבותו של ספק החוץ, שאינו ישראלי, לקיים שיתוף פעולה תעשייתי עם ישראל. לפני כשנה החליט משרד התחבורה להפסיק לחייב את היצרניות הזרות של האוטובוסים לקיים רכש גומלין, בכדי לקצר הליכי רכישה של אוטובוסים חדשים.

בשל חובת רכש הגומלין, החברות המפעילות את קווי התחבורה הציבורית נאלצות לרכוש אוטובוסים תוצרת חוץ ולהרכיבם במפעלים בארץ, מה שהופך את המרכז ליקר יותר מאשר יבוא אוטובוסים בשלמותם. בחוות דעת שכתב פרופ' אשר בלס, בעבר הכלכלן הראשי של מחלקת המחקר בבנק ישראל וכיום בעל חברת ייעוץ פרטית, נטען כי הנזק הנגרם לצרכנים בשל חובת רכש גומלין במכרזים להפעלת קווי אוטובוסים עומד על 80 מיליון שקל בשנה.