180 מיליון שקל בחצי שנה: מה עומד מאחורי מבול המימושים של נחום ביתן, מה עושים הספקים, ואיך זה ייגמר?

קבוצת יינות ביתן דיווחה על מכירת שני סניפים מרכזיים לויקטורי המתחרה, ובכך ביצעה בתוך חצי שנה עסקאות למכירת סניפים ב–180 מיליון שקל • הספקים מדווחים על פיגור, וביתן קרוב לסגירת קבלת הלוואת ענק מעדי צים בתמורה לשיעבודים • ניתוח "גלובס"

סניף של יינות ביתן / צילום: שלומי יוסף, גלובס
סניף של יינות ביתן / צילום: שלומי יוסף, גלובס

נחום ביתן ממשיך למכור נכסים אסטרטגיים למתחרים על רקע מצוקת התזרים אליה נקלע, והמרוויחה הגדולה עד כה היא ויקטורי שבהובלת אייל רביד, אך היא בהחלט לא היחידה. בדיקת "גלובס" מגלה כי בתוך פחות מחצי שנה חתמה קבוצת יינות ביתן-מגה על ארבע עסקאות שבמסגרתן היא מוכרת 13 סניפים בשטח של יותר מ-20 אלף מ"ר ועם מכירות שנתיות שנאמדות בכ-600 מיליון שקל. בכפוף להשלמת העסקאות ביתן קיבל ועוד יקבל עבור הסניפים הללו סכומים שיצטברו לכ-180 מיליון שקל.

בנוסף, שלוש חנויות עברו למתחרות ושתיים הוסבו לאונליין, כך שמדובר ב-18 חנויות שנגרעו מהפריסה של הקבוצה מסוף 2018. בסך הכול, מרשת עם מחזור מכירות של הקבוצה שעמד על כ-5.5 מיליארד שקל ו-188 סניפים, לפי ראיון שנתן ביתן ל"גלובס" לפני כשנתיים, עומדת היום הרשת על כ-163 סניפים פעילים לצד פעילות אונליין. כלומר, מדובר על קיטון של 13% בפריסה הפיזית של הרשת, וירידה של יותר מ-11% במחזור המכירות שלה, לא כולל היקף המכירות בשלושת הסניפים שהועברו במסגרת חילופי חוזה.

מכירת הסניפים המואצת של ביתן בניסיון להשיג מזומנים
 מכירת הסניפים המואצת של ביתן בניסיון להשיג מזומנים

מכירת הסניפים המואצת הזו שהחלה בסוף ספטמבר האחרון נתפסת בשוק הקמעונאות וגם בשוק ההון כמהלך שנכפה על ביתן במטרה לגייס מזומנים במהירות, גם במחיר של מכירת סניפים טובים וחזקים שקורצים למתחריו. כלומר, על מנת לספק את צרכי המזומנים היום נראה כי ביתן נכון למכור חלק מהעתיד של הרשת.

המציאות הזו מתרחשת על רקע עזיבת מספר בעלי תפקידים וביניהם סמנכ"ל הכספים של הרשת - רו"ח איל וינברג - שסיים את דרכו בקבוצה לאחר תקופה של שנה וחצי בלבד. במקומו מונה לתפקיד דוד סבן, מי ששימש כסמנכ"ל הכספים של איקאה ישראל בשש השנים האחרונות.

קבוצת יינות ביתן מתמודדת בין היתר עם פיגורים בתשלומים לספקים ועם ירידה דו ספרתית נמוכה במכירות כפי שחשפנו לפני כחצי שנה. ואולם על פי מידע שהגיע לידי "גלובס", הפיגורים בתשלומים הגיעו לאחרונה לרף חדש שעומד על חודש ימים. במקביל, נודע כי ספקיות גדולות מקפידות לספק סחורה בהיקף לכיסוי הביטוחי שניתן להן, בעוד שספקיות קטנות יותר צמצמו אספקת סחורה לרשת בהיקף של עשרות בודדות של אחוזים ועד 50%.

עוד נודע, כי ועד העובדים של הרשת תומך בביתן באמצעות שורת צעדים מרחקי לכת מבחינתו, ביניהם "פיטורים של מאות עובדי קבלן", וביטול עבודה של שעות נוספות עבור העובדים הקבועים בהיקף שאמור לחסוך לקבוצה עלויות של כשני מיליון שקל בחודש.

עם זאת, גורם מעורה בסביבת החברה טען בשיחה עם ״גלובס״ כי "אין לחברה בעיית כיסוי, שכן הכיסוי הביטוחי ירד בהתאם למכירה של הסניפים״ וכי "אין משהו משמעותי בכיסוי שמפריע לאספקה השוטפת של הסחורות לסניפים". עוד הוסיף כי ״חלק מהירידה המדוברת נובעת מכך שישנם ספקים שלא יודעים לקרוא את המפה כמו שצריך. לפני מספר חודשים הרשת עשתה עדכון מגוונים שירדו כ-8000 מק"טים ברשת מה שהביא לירידה במחזור של ספקים מסוימים במכירות הספק, ולא במכירות הרשת".

במקביל לצעדים הללו, הקבוצה עושה מאמצים רבים כדי לגייס משקיע או שותף שיחלץ אותה ואת 8,000 עובדיה מן המציאות הנוכחית, במול עדי צים ומול קבוצה שמגבש מנכ"ל פז לשעבר, יונה פוגל.

שני סניפים חזקים עוברים לויקטורי

בתוך כך, דיווחה לבורסה רשת הקמעונאות המתחרה ויקטורי על חתימת הסכם לרכישת שניים מהסניפים החזקים ביותר של קבוצת יינות ביתן בתמורה לכ-35 מיליון שקל, שמעניקים לה דריסת רגל ראשונה הן בקניונים של קבוצת עזריאלי והן בעיר ירושלים. שטחם מסתכם בכ-4,000 מ"ר.

ויקטורי אמנם לא פרטה את היקף המכירות של הפעילות הנרכשת, אך לפי הערכות בענף מדובר שניים מתוך ארבעה סניפי מפתח של הקבוצה, כשמחזור המכירות הנוכחי מוערך בכ-160 מיליון שקל, ויש מי שמעריכים שעשוי להגיע אף ל-200 מיליון שקל.

העסקה הנוכחית מצטרפת בסך הכול לתשעה סניפים שביתן יעביר לידי ויקטורי (בכפוף להשלמת העסקה הנוכחית) בתוך שנה בלבד. שני סניפים של קבוצת יינות ביתן הועברו לויקטורי בהחלפת חוזה במהלך 2019 - שער העלייה בחיפה, וקניון עופר לב חדרה, מה שסיפק לרשת דריסת רגל ראשונה בקניון של קבוצת מליסרון. כמו כן, ארבעה סניפים כבר הועברו לידי ויקטורי והחלו לפעול במסגרת העסקה שהשלים בחודש שעבר - מבשרת, נתיבות, טירת הכרמל, ויבנה.

סניף נוסף שצפוי לעבור לויקטורי החודש בעיר רחובות, היווה חלק מהעסקה הקודמת אך הושלם רק כעת, כשסניפים אלה ששטחם הכולל מהווה 8,500 מ"ר מצטרפים כאמור לעסקה הנוכחית. עבור העסקה הקודמת שילמה ויקטורי סכום של 63 מיליון שקל, כך שבסך הכול תשלם ויקטורי לביתן 98 מיליון שקל עבור שבעה סניפים שנרכשו מידיו.

מבחינת ויקטורי, מדובר על תוספת מכירות של כ-360 מיליון שקל בשנה עבור שבעת הסניפים החדשים, זאת בנוסף לדריסת רגל בשש ערים חדשות שבהן לא הייתה קיימת נוכחות לחברה עד היום.

מצעד המרוויחים מהצרות של ביתן

אבל ויקטורי אינה המרוויחה היחידה מהמצוקה אליה נקלע ביתן. במקור, קבוצת פרשמרקט שבבעלות האחים שלומי ויוסי אמיר חתמה על עסקה לרכישת שבעה סניפים של מגה מידי ביתן בתמורה ל-110 מיליון שקל בשטח של 7,000 מ"ר ובמחזור מכירות שנתי של 240 מיליון שקל. ואולם העסקה הזו הצטמצמה בהמשך לשלושה סניפים בלבד, לאחר שהתגלעו פערים בנוגע ליתר הסניפים. כך שבפועל שילמה פרשמרקט לביתן סכום של 40 מיליון שקל בלבד עבור שטח של 2,600 מ"ר. מחזור המכירות השנתי של הסניפים הללו מסתכם ב-93 מיליון שקל והוא כולל את סניפי הרשת בשכונת בבלי בתל-אביב, שכונת מרום נווה ברמת גן ושכונת רבין בחולון.

גם יוחננוף ביקשה לנגוס בנתח מהפעילות באמצעות רכישה של שלוש חנויות בתמורה ל-40 מיליון שקל בשטח של 5,600 מ"ר. לחנויות הללו, בהרצליה, ברעננה ובמתחם האיירפורט סיטי, מחזור מכירות של 140 מיליון שקל. הצדדים חתמו על עסקה בסוף החודש שעבר אך מכירתם טרם הושלמה.

אלא שבכך לא מסתכמת החנויות שנגרעו מהפריסה של ביתן: חנות נוספת הועברה לידיה של רשת קינג סטור בתמורה לשני מיליון שקל במסגרת החלפת חוזה השכירות מולה. בנוסף, לאחרונה הסבה יינות ביתן שתי חנויות של הרשת ל"חנויות שחורות", כלומר כאלה שאינן משמשות לקוחות אלא מיועדות לליקוט עבור פעילות האונליין של הרשת, כמעין מחסן קדמי - סניף נוסף בעיר רחובות וסניף קריית אתא.