קרן הגידור הרווחית בעולם הופכת לאקטיביסטית אקלים

קרן הגידור TCI, המנהלת 30 מיליארד דולר, מתכננת לאלץ חברות להשתנות נוכח איומי משבר האקלים

קרן הגידור הרווחית בעולם TCI, המנהלת נכסים בסך 30 מיליארד דולר, תדחוף את חברות הפורטפוליו שלה באופן אקטיבי להפחית דרמטית את פליטת גזי החממה ולחשוף את טביעת הרגל הפחמנית שלהן. כעת, לפי רשת "בלומברג", מאיים כריס הון, מנהל הקרן, כי חברות שלא יעשו זאת, יובילו לכך שהוא יאלץ להחליף חברי דירקטריון שלהן או להיפטר ממניותיהן.

עד כמה מחובר כריס הון לנושא? בסתיו שעבר, תרם המיליארדר הבריטי 200,000 ליש"ט באמצעות קרן הצדקה שלו לתנועת "המרד בהכחדה", תנועה אקטיביסטית הנאבקת ברחבי העולם כדי לדחוף את הפוליטיקאים, התקשורת ואנשי העסקים ליישם באופן מיידי פתרונות למשבר האקלים. בלונדון, חברי התנועה חסמו לא אחת את צירי הדרך בעיר ואף הדביקו עצמם למטוסי סילון ולכבישים. עבור הון, הקמפיין שלו בנושא הוא רק צעד ראשון שמטרתו לטלטל את ענף ניהול הנכסים שלדבריו התעלם מהמשבר שבו מצוי כדור הארץ. הוא קורא כעת למשקיעים לפטר מנהלי כספים שלא לוחצים על חברות להפחית את טביעת הרגל הפחמנית, ורוצה שהבנקים יפסיקו להעניק להלוואות לחברות שמתעלמות משינויי האקלים.

יחד עם זאת, המבקרים טוענים כי בפעילותו של הון יש חוסר עקביות אידאולוגית, שכן לקרן הגידול שלו היו אחזקות בהפקת פחם בהודו, בבעלותה מניות בשלוש מסילות ברזל השורפות טונות של דיזל ומשנעות דלקים מאובנים, לרבות פצלי שמן - דלק מאובן הפולט את הכמות העצומה ביותר של גזי החממה בעולם. בנוסף, לחברה שלו אחזקות בשדות תעופה. לדברי הון, הרבה יותר יעיל לעבוד יחד עם חברות הפולטות כמויות עצומות של פחמן, מאשר להתעלם מהן. ב-30 בנובמבר שלחה TCI מכתבים למנכ"לי 17 חברות בפורטפוליו שלה, עם הוראות ספציפיות לגבי פגמים שעליהן לתקן, והודיעה כי תצביע נגד דירקטורים בחברות שלא יעמדו ביעדיה, וגם מבקרי החברות שלא ידווחו כיאות על "סיכוני אקלים מהותיים", והיא עשויה אפילו למכור את כל מניותיה בחברה.

גימיק הגרינוושינג

מנהיגים עסקיים מרחבי העולם קוראים לחברות לעשות יותר בכדי להתמודד עם משבר האקלים, והנושא הפך לנושא המוביל בפורום הכלכלי העולמי בשבוע שעבר בדאבוס. כעת, הון מסמן את הדרך לעסקים רבים, ולוקח חלק במגמה הולכת ומתרחבת של חברות המקדישות תשומת לב למשבר האקלים. בעבר, קרנות הון סיכון גדולות אמרו שהן מאמצות מודל השקעה סביבתי וחברתי (ESG), אבל בסופו של דבר עדיין העדיפו ערך כספי על פני לדחוף את החברות שבהן הן משקיעות לאימוץ אמיתי של ערכים סביבתיים.

יותר מ-30 טריליון דולר הוחזקו בנכסים המסווגים כברי קיימא או ירוקים בשנת 2018, יותר משליש מאלו שהוחזקו בשנת 2016, על פי ה- Global Sustainable Investment Alliance. כעת, פעילי אקלים אומרים שהגיע הזמן לפעול אחרת, לאור המצב המבלבל שיוצרות השקעות ה-ESG. לדברי המבקרים, השקעות ESG הן לרוב גימיק יחסי ציבור המיועד לצרכי "גרינוושינג", היות שאין שאין סטנדרט מובהק בנושא, ולכן אין אפשרות להשוות חברות אל מול מדדים אוניברסליים. בנוסף לכך, אימוץ גישה זו, לא אומרת בהכרח שהמשקיעים יידחפו את חברות הפרוטפוליו להפחתת הפליטות. פירמת ShareAction הלונדונית, פרסמה בנובמבר האחרון מחקר לפיו החברות בלאקרוק, קפיטל גרופ וט. רו פרייס תומכות בפחות מ-7% מהחלטות בעלי המניות בנוגע לסיכוני אקלים בשנים 2017-2018, למרות שהן כולן טוענות כי הן מבצעות השקעות ESG .