יו"ר מועצת יש"ע: "נדהם שנתניהו מסכים להקמת מדינה פלסטינית"

אלחיאני נפגש אמש עם נתניהו ויחד עם גורמים נוספים החליט להתנגד לתוכנית • גם בצד הפלסטיני מתארגנים לקרב

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: קובי גדעון, לע"מ
ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: קובי גדעון, לע"מ

יו"ר מועצת יש"ע דוד אלחיאני אומר כי בפגישת ראשי המועצות עם ראש הממשלה בנימין נתניהו אמש בוושינגטון עלה כי תוכנית המאה תכלול הקמה של מדינה פלסטינית, וכי נתניהו יסכים לכך. בשל כך החליטה מועצת יש"ע להתנגד לקבלת התוכנית גם במחיר ויתור על החלת הריבונות על שטחים ביהודה ושומרון לרבות בקעת הירדן, שאלחיאני הוא ראש המועצה שלה.

לדברי אלחיאני: "אנחנו מוטרדים מאוד. לא נוכל להסכים לתוכנית שתכלול הקמתה של מדינה פלסטינית שתהווה איום על מדינת ישראל וסכנה גדולה לעתיד. אנו מצהירים כי לא נאפשר הקמת מדינה פלסטינית גם במחיר של ויתור על ריבונות במרחבי יהודה, שומרון ובקעת הירדן.

"אנו דורשים מראש הממשלה, השרים וחברי הכנסת לא לקבל הסכם הכולל בתוכו הקמת מדינה פלסטינית בכל אופן שהוא. אני נדהם שראש הממשלה שלי מסכים להקמת מדינה פלסטינית. זה איום קיומי למדינת ישראל. זה חיסול התיישבות ביהודה ושומרון. אני מוכן לוותר על הריבונות בבקעת הירדן בתמורה להתחייבות שלא תוקם מדינה פלסטינית. צריך לעצור את זה עכשיו".

אלחיאני וכמה מחבריו שנפגשו אמש עם נתניהו קיימו דיון לילי עם חבריהם למועצת יש"ע שנותרו בארץ, ובו קיבלו את ההחלטה להתנגד. כמה מהדוברים בדיון קראו להמתין עם ההתנגדות לשמיעת הפרטים הערב, ומקצתם אף אמרו שיש לשמור על נייטרליות שכן מדובר לראשונה בהסכמה אמריקאית להחלת ריבונות, וכי המדינה הפלסטינית לא תקום בסופו של דבר, אבל בסופו של דבר הוחלט להתנגד.

גם בצד הפלסטיני מתארגנים לקרב נגד התוכנית, יו"ר הרשות אבו מאזן הודיע על כינוס חירום הערב עם בכירים פלסטינים ובהם ראשי ארגונים אחרים לרבות חמאס. בין המשתתפים יהיה נאסר א-דין א-שער שהיה סגנו של אסמעיל הניה בממשלת חמאס ב-2006. הניה המשמש כיום מנהיג חמאס, קרא לכל ראשי הארגונים הפלסטינים להיפגש בקהיר כדי להחליט יחדיו על המשך המאבק.

אמש, לפי מקורות פלסטינים, קרא אבו מאזן לראשי ארגון פתח להוציא להפגנות את פעילי השאביבה ארגון הנוער והצעירים של הפתח, והנחה את זרועות הביטחון שלא למנוע קיומן של הפגנות ולא להגיע לאזורי עימות עם צה"ל. היום פורסמה הכחשה לא רשמית להנחיה כזו, אבל הדברים ככל הנראה נאמרו. גורם בטחוני ישראלי מסר ל"גלובס" כי לפלסטינים הועברו מסרים ולפיהם צה"ל ינקוט בזהירות ובסבלנות אך לא יאפשר להפגנות כאלה להתקדם מעבר לשטחי הערים והישובים הפלסטינים.

בעולם הערבי יש מעט מאוד תגובות רשמיות, ובתקשורת הערבית קיימים פרסומים על שיחות קדחתניות בין נשיא מצרים א-סיסי הרואה את תוכנית טראמפ באופן חיובי, לבין המלך הירדני עבדאללה, בניסיון לשכנעו כי לא יביע התנגדות פומבית לתוכנית.

פירוק חמאס מנשקו, ומה יעלה בגורל ירושלים? 

ומה אנו יודעים על פרטי התוכנית? לפי פרטים שהתפרסמו בתקשורת האמריקאית ולפי גורמים ישראלים שנחשפו לחלקים ממנה, התוכנית כוללת הסכמה אמריקאית להחלת הריבונות הישראלית על ההתנחלויות, באופן הדרגתי. מדובר בכ-30% משטחי יהודה ושומרון, לרבות גושי ההתיישבות אך גם ההתנחלויות המבודדות. שאר השטח מיועד בהמשך להיות של המדינה הפלסטינית, שתוקם בתהליך הדרגתי, ולאחר שיתמלאו התנאים.

מה למשל? פירוק חמאס מנשקו והכפפתו לשלטון המרכזי. פירוק כל הארגונים האחרים מנשקם ובעיקר מארסנל הטילים שברשותם, ופירוז כל שטח רצועת עזה והגדה. הצימוקים לפלסטינים: שליטה על המעברים לירדן ולמצריים, הקמת שדה תעופה ונמל פלסטיני, וכמובן החלק הכלכלי בתוכנית שלפיו בהקמת המדינה ותשתיותיה יושקעו עשרות מיליארדי דולרים לרבות מעבר קרקעי בין הגדה לרצועה, והעמדתה של המדינה שבדרך על רגליים כלכליות יציבות ועצמאיות.

לא פחות חשוב, זכות שיבה לפלסטינים לשטח המדינה הפלסטינית. ככל הידוע, נאמר בתוכנית כי ישראל תפצה את הפלסטינים על אובדן השטח בגדה בשטחים אחרים, חילופים, למשל בעוטף עזה ובנגב.

לפי המידע עד כה ירושלים תישאר בידי ישראל במלואה, אם כי גורל הגבולות בשוליים, קרי הכפרים ומחנות הפליטים שסביבה, לא ברור. מתחם הר הבית אמור להיות בשליטה ירדנית, משמעותית יותר מהמצב היום.

בשורה התחתונה, בעיניים ישראליות התוכנית טובה בהרבה מאלה שהוצעו בעבר על ידי ממשלים אמריקאים קודמים, וגם אם תשמש רק בסיס להתדיינות, משמעה שינוי מהותי בתפיסה האמריקאית של הסכסוך. עבור הרשות הפלסטינית זו מכה, שכן תוכניות העבר נתנו להם הרבה יותר. עם זאת, הגיבוי שהרשות מקבלת היום מהעולם הערבי מצומצם מאוד, ויותר מכך, ספק אם הרחוב הפלסטיני יתגייס למחאה המונית, הן בשל חוסר האמון ברשות עצמה הנתפשת כמושחתת והן בשל המצב הכלכלי הסביר פלוס והחשש שמחאה אלימה תפגע בכך.