בשורות רעות לאפל: נגיף הקורונה עלול לפגוע בקצב ייצור האייפונים

"אם ההתפרצות בסין תהפוך לנרחבת יותר, זה עשוי להשפיע לרעה על שרשרת הייצור ולהפוך לדאגה מרכזית עבור המשקיעים"

מנכ"ל אפל, טים קוק / צילום: STEPHEN LAM, רויטרס
מנכ"ל אפל, טים קוק / צילום: STEPHEN LAM, רויטרס

התפשטות נגיף הקורונה עשויה להשפיע לרעה גם על ענקית הטכנולוגיה אפל. לפי דיווח באתר החדשות האסייתי Nikkei, תוכניתה של אפל  להגדיל את ייצור האייפונים ב-10% במחצית הראשונה של 2020 עשויה להיתקל במכשולים בשל התפשטות הנגיף בסין.

לפי הדיווח, החברה ביקשה מהספקים שלה, שלרבים מהם מרכזי ייצור בסין, לייצר עד 80 מיליון אייפונים במחצית הראשונה של 2020, בהם עד 65 מיליון יחידות של דגמים ישנים, ועד 15 מיליון יחידות מדגם חדש ומוזל אותו החברה תחשוף בחודש מרץ. אך הייצור המוגבר שתוכנן להתחיל בשבוע השלישי של פברואר עשוי להתעכב בשל נגיף הקורונה.

רוב האייפונים מיוצרים במפעל של פוקסקון בעיר ג'נגג'ואו ובמפעל של פגטרון ליד שנגחאי. שני המפעלים ממוקמים במרחק של מעל 500 קילומטרים מהעיר ווהאן, בה התפרץ הנגיף, אך כבר זוהו מקרים במחוז חנאן, שם נמצאת ג'נגג'ואו, מה שעשוי להוביל את הממשלה לסגירת מפעלים כדי להגביל את ההתפשטות, לפי האנליסט מת'יו קנטרמן מ-Bloomberg Intelligence.

"אני לא יכול לדמיין תרחיש בו לא יהיה שיבוש בשרשרת האספקה", אמר האנליסט פטריק מורהד מ-Moor Insights & Strategy לבלומברג. דן איבס מחברת וודבוש הוסיף כי "שיבוש שרשרת האספקה תהפוך לדאגה אם עובדי פוקסקון ומרכזי הרכבה אחרים בסין יוגבלו. אם ההתפרצות בסין תהפוך לנרחבת יותר, זה עשוי להשפיע לרעה על שרשרת הייצור ולהפוך לדאגה מרכזית עבור המשקיעים".

לפי הדיווח בבלומברג החברה נערכת לתרחישים קיצוניים כאלו באמצעות דאגה מראש לכך שכל רכיב יגיע מיותר מספק אחד ויותר מאזור גיאוגרפי אחד, אך העובדה כי רוב הייצור מגיע מסין עדיין מהווה סימן לדאגה.

אפל תדווח על תוצאותיה הרבעוניות הלילה, ואנליסטים ומשקיעים יצפו לשמוע מטים קוק במהלך שיחת המשקיעים איך הנגיף ישפיע על אפל ואיך החברה נערכת לכך. בסוף השבוע צייץ קוק כי אפל מתכוונת לתרום לארגונים שמסייעים למי שחלה בנגיף.

בתוך כך, ברויטרס דווח כי חברות גלובליות מגבילות את נסיעות העסקים לסין בשל נגיף הקורונה, ביניהן חברות הטכנולוגיה פייסבוק ו-LG. בפייסבוק ביקשו מהעובדים להשהות כל נסיעה שאיננה חיונית, והנחו את העובדים שכבר הגיעו לסין לעבוד מהבית. חברת LG נקטה במדיניות מחמירה יותר, והטילה חרם מוחלט על נסיעות לסין. היא המליצה לעובדים שכבר נסעו למדינה לחזור ממנה מהר ככל הניתן.