ארמקו הסעודית השקיעה 5 מיליון דולר בפלטפורמת בלוקצ'יין למסחר בנפט

ההשקעה תאפשר לענקית הנפט להצטרף לחברות המשתמשות בפלטפורמת Vakt, שפעילותה מתמקדת בשוק הנפט הגולמי המופק בים הצפוני • מחיר הנפט הגולמי ירד מתחילת השנה בכ-13%

שדה נפט של ארמקו / צילום: רויטרס
שדה נפט של ארמקו / צילום: רויטרס

חברת Saudi Aramco Energy Ventures, זרוע ההשקעות של ענקית האנרגיה הסעודית ארמקו, הצטרפה להחזקה בפלטפורמת המסחר בנפט Vakt, המבוססת על טכנולוגיית בלוקצ'יין. על פי הודעתה של Vakt היום, השקיעה החברה הסעודית 5 מיליון דולר ברכישת מניותיה.

עוד נמסר בהודעה כי Aramco Trading Co, חברה בת של ארמקו, תצטרף לחברות המשתמשות בפלטפורמת הבלוקצ'יין של Vakt. המערכת של Vakt מתמחה בתהליכי העיבוד המתנהלים לאחר המסחר (post-trade processing). הפלטפורמה, שהתחילה לפעול בסוף 2018, מתמקדת בשוק הנפט הגולמי המופק בים הצפוני. Vakt לא מסרה מהם היקפי פעילות המסחר בפלטפורמה.

עם מייסדיה של Vakt נמנות חברות האנרגיה הבינלאומיות BP, אקווינור ורויאל דאץ' של, לצד חברות המסחר Gunvor, Koch ו- Mercuria וכן הבנקים ING, סוסייטה ג'נרל ו-ABN Amro. חברות אחרות שהצטרפו להשקעה בפלטפורמת הבלוקצ'יין הזאת הן שברון, רילייאנס וטוטאל.

ענקית הנפט ארמקו הנפיקה לראשונה את מניותיה לציבור בדצמבר האחרון, ב-IPO הגדול בהיסטוריה, שבה גויס סכום של 25.6 מיליארד דולר. מאז ההנפקה ירד מחיר המניה בכ-2.7%, וכיום היא משקפת לחברה שווי שוק של כ-1.78 טריליון דולר. מחיר הנפט הגולמי ירד מתחילת השנה בכ-13%.

טכנולוגיית הבלוקצ'יין, שיושמה לראשונה ברשת המטבע הדיגיטלי ביטקוין בתחילת 2009, מייצרת מסדי נתונים דיגיטליים מבוזרים, הניתנים לשימוש, בין השאר, לצורכי מסחר. בדצמבר האחרון, כפי שפורסם ב"גלובס", הודיעה ענקית המתכות הרוסית נורניקל כי התחילה ניסוי בפלטפורמת בלוקצ'יין לצורך מסחר במטבעות דיגיטליים המגובים במתכות. בעל השליטה בנורניקל הוא האוליגרך ולדימיר פוטנין, הנחשב לגדול עשירי רוסיה.