אפקט קורונה הכה בקרנות הנאמנות: כ-1.5 מיליארד שקל נפדו ביום שני

מאז שעות הצהריים של יום שלישי, ניכרת רגיעה במסחר בשוק ההון המקומי, בעיקר בהשפעת כיוון המסחר החיובי בבורסות בארה"ב

הרכבת התחתית בבייג'ין / צילום: רויטרס
הרכבת התחתית בבייג'ין / צילום: רויטרס

בבית ההשקעות מיטב דש, השחקן הגדול בשוק קרנות הנאמנות המקומי, העריכו היום כי "קרנות הנאמנות ספגו פדיונות גדולים מאוד ביום שני השבוע, בסך של כ-1.5 מיליארד שקל". לכך מצרפים במיטב דש אומדן של הפסדי השקעה, בשל התשואה השלילית ביום זה, בסך כ-1.7 מיליארד שקל.

לדברי צבי סטפק, מייסד מיטב דש, "ירידות השערים החדות שנרשמו בשוקי המניות בעולם בסוף השבוע שעבר, יחד עם הירידות הניכרות שנרשמו בפתיחת השבוע הנוכחי בישראל, ביום ראשון ובמיוחד בשני, הביאו ליציאת כספים גדולה מקרנות הנאמנות".

לדבריו, "תעשיית קרנות הנאמנות המסורתית האקטיבית ספגה פדיונות בסכום כולל של מעט יותר מ-600 מיליון שקל - סכום שכמותו לא יצא ביום אחד מאז דצמבר 2018", ואשר "מהווה כשליש מהסכום שנכנס לתעשייה מתחילת ינואר ועד ליום שני". עיקר הפדיונות התרכזו לדבריו בקרנות המנייתיות ובקרנות אג"ח כללי.

תחילת שבוע המסחר הייתה סוערת, עם ירידות דו-יומיות של כ-2%-3% במדדים המובילים בארץ ובחו"ל, שנרשמו בשל החששות הגוברים מההשלכות השליליות של התפשטות וירוס הקורונה שהתגלה בסין. לגל הירידות הזה קדמה תקופה ארוכה של עליות שמשכה מדדים מובילים בארץ ובעולם לרמות שיא חדשות, או לסביבת רמות השיא. מאז שעות הצהריים של אתמול (ג') ניכרת רגיעה במסחר בשוק ההון המקומי, בעיקר בהשפעת כיוון המסחר החיובי בבורסות בארה"ב.

נזכיר כי בדצמבר 2019 רשם שוק קרנות הנאמנות פדיונות מצרפיים בהיקף של כ-1.7 מיליארד שקל, עיקרם מקרנות הסל ומהכספיות. החודש השלילי שחתם את השנה שעברה, הגיע לאחר שבכל אחד מהחודשים פברואר עד נובמבר נרשמו גיוסים ערים לקרנות. עתה נראה כי פתיחת 2020 עלולה להזכיר את מה שקרה בדצמבר האחרון, או בחודש ינואר אשתקד, אז נפדו כמעט 700 מיליון שקל מהקרנות, בעיקר מהמסורתיות.