"לא זו הדרך": כל המתמודדים הדמוקרטים המובילים מותחים ביקורת על תוכנית המאה

כל המתמודדים הדמוקרטים המובילים במירוץ על מועמדות מפלגתם לנשיאות, מותחים ביקורת על התוכנית האמריקאית לשלום בין ישראל לפלסטינים • עיקר הביקורת: ממשל טראמפ לא התייעץ עם הפלסטינים לפני פרסום התוכנית • ביידן: "תעלול פוליטי שיוביל לסיפוח חד-צדדי... לא זו הדרך"

אליזבת’ וורן, ברני סנדרס וג’ו ביידן / צילום: רויטרס
אליזבת’ וורן, ברני סנדרס וג’ו ביידן / צילום: רויטרס

כל המתמודדים הדמוקרטים המובילים במירוץ על מועמדות מפלגתם לנשיאות ארה"ב תוקפים את התוכנית האמריקאית לשלום בין ישראל לפלסטינים. לעומת זאת, מחוקקים דמוקרטים בבית הנבחרים, ובראשם יו"ר הבית, ננסי פלוסי, הביעו תמיכה זהירה בתוכנית.

אפילו המיליארד היהודי מייקל בלומברג, שהקמפיין שלו למועמדות הדמוקרטית מתחיל לתפוס תאוצה, מתח ביקורת על תוכנית השלום. כדבריו: "כל תוכנית שלום ראויה שיינתן לה סיכוי, אבל כל תוכנית בת-קיימא מחייבת ששני הצדדים יהיו מושקעים בה; בשלוש השנים שחלפו הנשיא טראמפ רק הזיק למעמדה של ארה"ב כמתווכת יעילה בסכסוך הישראלי-פלסטיני".

"עתה, עם תחילת התהליך, יש חשיבות קריטית לכך שאף לא צד אחד ינקוט צעדים חד-צדדיים שיהיו עלולים להצית אי-יציבות ואלימות", אמר בלומברג. ראש עיריית ניו-יורק לשעבר נוהג להציג עצמו כאחד מידידיה האמיצים של ישראל בארה"ב.

ג'ו ביידן, סגן הנשיא לשעבר, הנמנה עם השלישייה המובילה במירוץ הדמוקרטי, אמר: "תוכנית שלום מחייבת ששני הצדדים ישבו יחדיו. (תוכנית טראמפ) היא תעלול פוליטי שעלול להניע צעדים חד-צדדיים לסיפוחי שטחים ולהקטין עוד יותר את הסיכויים לשלום. כל חיי פעלתי לקידום ביטחונה וקיומה של ישראל דמוקרטית ויהודית. זו לא הדרך".

אליזבת' וורן, מראשי הפלג הליברלי במפלגה הדמוקרטית אמרה, שתוכנית טראמפ אינה מציעה שום עתיד ריאלי למדינה פלסטינית. "מתן פומבי לתוכנית בלי לנהל תחילה מו"מ עם הפלסטינים אינו דיפלומטיה אלא הונאה", היא הכריזה. "אתנגד לסיפוח חד-צדדי בכל צורה שהיא ואפעל לסיכולה של כל תוכנית שתומכת בסיפוח כזה".

ברני סנדרס, שבסיס התמיכה בו נותר איתן מאז תחילת המירוץ, הביע אף הוא התנגדות לתוכנית, אך לא כמועמד לנשיאות. לשכתו בסנאט היא שפרסמה הודעה על עמדתו: "כל תוכנית שלום קבילה חייבת לעלות בקנה אחד עם החוק הבינלאומי ועם ההחלטות הרבות של מועצת הביטחון ", נאמר בהודעה. "כל תוכנית שלום חייבת לשים קץ לכיבוש הישראלי, שהחל ב-1967, ולקדם הגדרה עצמית ועצמאות לפלסטינים במדינה דמוקרטית, בת-קיימא מבחינה כלכלית, שתתקיים לצידה של ישראל דמוקרטית ובטוחה".

"תוכנית טראמפ, שמתוארת כ'עסקת שלום', בכלל אינה מתקרבת לדרישות האלה", מוסיף סנדרס. "התוכנית רק תנציח את הסכסוך ותחתור תחת האינטרסים הביטחוניים של האמריקאים, הישראלים והפלסטינים. זה אינו קביל".

פיט בוטיג'ג, ראש עיר במדינת אינידיאנה וכוכב עולה במפלגה הדמוקרטית אמר: "שלום מחייב ששני הצדדים ישבו יחדיו. לא מדובר באור ירוק למנהיג של אחד הצדדים לנוע לקראת סיפוח חד-צדדי".

וורן, סנדרס, ומתמודדת דמוקרטית נוספת, הסנאטורית איימי קלובאצ'ר, חתמו, יחד עם תשעה סנאטורים דמוקרטים נוספים, על מכתב לטראמפ, שבו מובעת "דאגה עמוקה" מהתוכנית "החד-צדדית של הממשל".

עם זאת, לא כל המחוקקים הדמוקרטים יצאו נגד התוכנית. יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי, שאך זה סיימה ביקור בישראל, אמרה: "אם יש סיכוי כלשהו לשלום, אנו רוצים לתת לו הזדמנות... על סמך קריאה של תמצית התוכנית, נראה שהיא מספקת בסיס למו"מ".