מהדרישות של פוגל ועד הוויתור הגדול של נחום ביתן: כך נראו המגעים לחילוץ רשת המזון השנייה בגודלה בישראל

בישורת האחרונה עקפה קרן כלימרק את עדי צים, לאומי פרטנרס ויונה פוגל שניהלו מגעים להשקעה ביינות ביתן • ל"גלובס" נודע כי נחום ביתן, הבעלים, יוותר לראשונה על תפקיד המנכ"ל • מי בין המועמדים להחליפו?

נחום ביתן, בעלי קבוצת יינות ביתן / צילום: שלומי יוסף
נחום ביתן, בעלי קבוצת יינות ביתן / צילום: שלומי יוסף

לראשונה מאז הקים את יינות ביתן והפך אותה לרשת הקמעונאות השנייה בגודלה בישראל, נחום ביתן צפוי לוותר בקרוב על תפקידו כמנכ"ל הקבוצה - כך נודע ל"גלובס". בצל מזכר ההבנות שנחתם עם קרן ההשקעות הפרטית כלירמרק, ביתן צפוי לוותר לראשונה על תפקידו כמנכ"ל הכל-יכול של הרשת, וזאת כשהחברה צפויה למנות בקרוב מנכ"ל מקצועי חיצוני. בד-בבד, אם וככל שעסקת המימון מול כלירמרק תושלם, האחרונה תזכה לנציגות בדירקטוריון רשת קמעונאות המזון וגם תוכל להמיר את החוב של הרשת כלפיה להון מניות.

המגעים עם קרן כלימרק הגיעו כאמור לחתימה על מזכר כוונות, אך עדיין מוקדם לברך על המוגמר, זאת משום שהשלמת העסקה תלויה בתנאים מתלים וגם בבדיקת נאותות.

עוד נודע ל"גלובס" כי לפי שעה יש שלושה מועמדים לתפקיד מנכ"ל יינות ביתן-מגה. לפי הערכות בשוק, יורם אייל, לשעבר סמנכ"ל הקמעונאות של ילו (Yellow) פז, נמנה עם השלושה, וייתכן שהוא אף מועמד מוביל. אייל היה מועמד פנימי בולט לתפקיד מנכ"ל פז במקומו של יונה פוגל, שפרש לאחרונה מהחברה. במסגרת תפקידיו בקבוצת פז אייל היה אחראי על פעילות הקמעונאית של פז - רשת חנויות הנוחות Yellow, אותה הוא קידם בצורה משמעותית. אייל סירב להתייחס לדברים, ומיינות ביתן נמסר: "לא מגיבים על שמועות".

זה חודשים רבים שביתן מחפש מימון לרשת אותה הקים ושנקלעה לקשיים תזרימיים שמאיימים על איתנותה הפיננסית, בעיקר בשל שתי הרכישות האחרונות הגדולות שביצע - רשת מגה ורשת כמעט חינם.

במסגרת זו ניהל ביתן בתקופה האחרונה משא-ומתן לא רק מול קרן כלירמרק, כי אם גם מול רני צים, בעלי חברת האשראי החוץ-בנקאית אס.אר אקורד ובעבר בעלי כמעט חינם, וגם מול קבוצה בהובלת יונה פוגל, מנכ"ל פז לשעבר. ככל הידוע, נושא העברת סמכויות ניהול קבוצת הקמעונאות מידיו של ביתן לידי מנכ"ל אחר עלו על סדר היום גם מול פוגל.

על-פי אותן הערכות, פוגל שאף להיות הדמות שתנווט את יינות ביתן-מגה, ככל שהקבוצה בראשותו הייתה זו שחותמת על עסקת המימון עם ביתן. העסקה עם הקבוצה בראשות פוגל כללה מתווה לפי היא תקבל שליטה מהיום הראשון ותביא הנהלה חדשה, כשנחום ביתן יהיה יועץ, ויוסי ביתן, בנו והמשנה למנכ"ל, ישמש כדירקטור, במקום תפקידיהם הקיימים. עוד נודע היום כי גם לאומי פרטנרס, זרוע ההשקעות של בנק לאומי, בחנה בחודשים האחרונים את האפשרות להשקיע בקבוצת יינות ביתן. 

היום הודיעה יינות ביתן כי היא על סף מציאת גורם שיזרים עבורה הון לחברה. קרן כלירמרק חתמה על מזכר הבנות עם קבוצת יינות ביתן-מגה של נחום ביתן להעמדת מימון של כחצי מיליארד שקל, עם מנגנון המרה למניות.

השלמת העסקה כפופה לבדיקת נאותות ולתנאים מתלים נוספים. ביינות ביתן הצהירו היום כי "השלמת העסקה צפויה בתוך חודש". לפי גורמים המעורים בעסקה, בשלב הראשון מדובר בעסקת חוב, כשהקרן תעמיד לרשת המזון הון שיאפשר לשפר את מצבה הפיננסי. כחלק מתנאי העסקה, לקרן יש אפשרות המרה של החוב למניות קבוצת המזון. מנגנון ההמרה גם מתייחס לאפשרות שבה יינות ביתן תגיע לשוק ההון באופן של הנפקה בבורסה - ואז ככל הנראה כלירמרק תקבל עד 30% ממניות הרשת.

מיונה פוגל טרם נמסרה תגובה.