היצוא של אינטל ישראל זינק ב-2019 ב-70%, בהשוואה ל-2018

בחברה לא הסכימו למסור את היקף היבוא, נתון שהיה מאפשר להבין מה הערך המוסף שהחברה יוצרת • מאחורי הזינוק ביצוא – שדרוג המפעל שאיפשר הגדלת היקפי הייצור

היצוא של חברת אינטל מישראל עלה ב-70% ב-2019, בהשוואה לתקופה הקודמת אשתקד, והסתכם ב-6.6 מיליארד דולר, כך הודיעה ענקית השבבים. העלייה החדה ביצוא מיוחסת למהלך שדרוג המפעל שביצעה אינטל בשנים האחרונות, כך שהוא מייצר בהיקפים גדולים יותר.

באינטל פירסמו הודעה חלקית, שלא כוללת את היקף היבוא שלה, נתון שהיה מאפשר להבין מה הערך המוסף שיוצרת אינטל. לבקשת "גלובס", באינטל סיפקו את נתוני היצוא בחמש השנים האחרונות - ב-2015 היקף היצוא עמד על 4.1 מיליארד דולר, ובשנים 2016-2018 הוא נע בין סביב 3.5-4 מיליארד דולר. באינטל ציינו כי היקף היצוא הכולל של החברה ב-46 שנות פעילותה בישראל מסתכם ביותר מ-60 מיליארד דולר. בחברה לא הסכימו למסור לאיזה מדינות מתבצע היצוא.

אינטל ישראל מעסיקה באופן ישיר כ-13.7 אלף עובדים בישראל, כולל עובדי מובילאיי. לפי מחקר של מוסד שמואל נאמן בטכניון, שפורסם במהלך 2018, החברה אחראית להעסקת של 53 אלף איש בישראל בתעסוקה עקיפה. עוד ציינו בענקית השבבים כי החברה ביצעה רכש מחברות ישראליות בהיקף של 1.8 מיליארד דולר במהלך השנה שעברה, מתוכם 75% הופנו לספקים קטנים ובינוניים.

באינטל מדגישים את התרומה שלהם לכלכלה הישראלית כחלק מדיון מתמשך אודות המענקים שהחברה מקבלת כדי להקים מפעלים חדשים או לשדרג את המפעלים הקיימים. על המענק האחרון הוחלט לפני כשנה והוא יהיה בהיקף של כ-4 מיליארד שקל. ההשקעה של אינטל היא בהיקף של כ-40 מיליארד שקל. במדינה ציינו בעבר כי יש תשואה חיובית על המענק, אחרת לא היו נותנים אותו, אך לא מוכנים לספק פרטים נוספים על העבודה שתומכת בהענקת מענקים כאלו, פעם אחר פעם.

שני מהלכים נוספים שביצעה אינטל בשנה החולפת בישראל היו רכישת האבנה לאבס, סטארט-אפ בתחום השבבים, תמורת סכום של 2 מיליארד דולר. הבאנה פיתחה שבבים לעולם הבינה המלאכותית; והקמת אקסלרטור חדש, Ignite, שבראשו עומד צחי וייספלד, לשעבר ממיקרוסופט.