הפרידה מישראכרט: ההחזקות בחברת כרטיסי האשראי יחולקו לבעלי מניות בנק הפועלים כדיבידנד בעין

קוטלר הכריע כיצד הפועלים ייפרד מישראכרט: הערב הודיע הבנק כי יחלק כדיבידנד בעין את כל החזקותיו בישראכרט (33%) לבעלי מניותיו, כך שכל מי שיחזיק במניית הפועלים ב-5 במרץ, יקבל 0.04944 מניית ישראכרט

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים / צילום: איל יצהר, גלובס
דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים / צילום: איל יצהר, גלובס

בנק הפועלים ייפרד ב-9 במרץ השנה סופית מהחזקותיו בחברת כרטיסי האשראי ישראכרט, שאותה הנפיק בבורסה המקומית באפריל אשתקד. הערב (א') הודיע הבנק, שמנוהל על ידי דב קוטלר, כי יחלק כדיבידנד בעין את כל החזקותיו בישראכרט (33%) לבעלי מניותיו , כך שכל מי שיחזיק במניית הפועלים  ב-5 במרץ, יקבל 0.04944 מניית ישראכרט.

כבכל דיבידנד ההון גם בחלוקת דיבידנד בעין יש צורך בהפחתה של ההון בגובה הדיבידנד. על פי המצב הנוכחי מדובר על הפחתה של כ-820 מיליון שקל, שהם כ-0.17% מהלימות ההון של הבנק, שגם לאחר ההפחתה תיוותר איתנה ברמה של 11.7%. בכל אופן, בבנק בחרו שלא להמשיך ולחכות לרוכש אסטרטגי שאולי ישלם פרמיה על שווי המניות בבורסה, וזאת משום שלתפיסת הבנק השוק עדיין גבוה ונוח, למרות הירידות במדדים היום, וגם משום שלא נמצאו רוכשים ראויים למרות שהבנק שכר את בנק ההשקעות סיטי שיחפש רוכש. בכל אופן, מכירה לגורם אסטרטגי הייתה מוסיפה מתחרה חזיתי ועוצמתי לבנק, כשכעת ישראכרט נותרת שחקן עצמאי חזק כשהייתה, אך ללא גב של גוף פיננסי אחר.

עם השלמת המהלך תסתיים הפרידה שנכפתה על הבנק מחברת כרטיסי האשראי שלו, כפי שהוכתבה בחוק שטרום. 

בנק לאומי כבר נפרד אשתקד מהחזקותיו בחברת כרטיסי האשראי שהייתה בשליטתו - לאומי קארד שהפכה למקס, ושנמכרה בעסקה אסטרטגית לקרן וברורג פינקוס ושותפות המיעוט שלה, כלל ביטוח, מנורה מבטחים ואלייד.

בנק הפועלים היה רשאי להחזיק ביתרת החזקותיו בישראכרט עד ל-31 בינואר 2021, כשבדוחותיו שיתף שלוש חלופות למכירת ההחזקות - לגורם אסטרטגי, דרך הבורסה או כדיבידנד בעין שיחולק לבעלי המניות בבנק

עתה מתברר כי קוטלר ודירקטוריון הבנק, בראשות היו"ר עודד ערן, בחרו ללכת על האופציה הזמינה ביותר, מבלי להכניס מתחרה ישיר בבנק דרך הפיכת רוכש אסטרטגי לבעלים של חברת כרטיסי האשראי הגדולה בישראל. בפועלים מבהירים הערב כי המניות של ישראכרט שיחולקו לבעלי המניות של הבנק לא תהיינה חסומות, כך שניתן יהיה למכור אותן בבורסה. בכל אופן, בעלת המניות הגדולה בבנק הפועלים, בעלת השליטה לשעבר שרי אריסון, צפויה להפוך לבעלת המניות בולטת ובעלת עניין גם בישראכרט.

למעשה, כבר בינואר 2019 הודיעה אריסון החזקות - אז עדיין בעלת השליטה בבנק וכיום "רק" בעלת המניות הגדולה ביותר בבנק, על מתווה אפשרי של חלוקת מניות ישראכרט כדיבידנד בעין - שהינו דיבידנד המשולם ברכוש ולא במזומן על־ידי חלוקת ני"ע בין בעלי המניות הבנק.

ישראכרט היא חברת כרטיסי האשראי הגדולה בענף, החולשת על כ-47% משוק כרטיסי האשראי, עם מחזור שימוש בכרטיסים העומד על יותר מ-160 מיליארד שקל בשנה. החברה, המנוהלת ע"י רון וקסלר, הנפיקה כ-4 מיליון כרטיסי אשראי ל-3.2 מיליון מחזיקי כרטיס. מדובר בחברה רווחית, שכמו שתי מתחרותיה העיקריות - מקס של ורבורג פינקוס וכאל של דיסקונט והבינלאומי - מחפשת דרך עצמאית חדשה להצפת ערך, גם כמתחרה של המערכת הבנקאית, בעיקר בתחום ההלוואות.

באפריל 2019 מכר הבנק בהצעת מכר לציבור כ-65.2% מהונה של ישראכרט בתמורה כוללת של כ-1.76 מיליארד שקל, ששיקפה לחברה שווי של 2.7 מיליארד שקל, כשלאחר המכירה נותר הבנק עם החזקה של כ-33%. כיום נסחרת ישראכרט לפי שווי של 2.55 מיליארד שקל, כשההחזקה של הפועלים שווה כ-842 מיליון שקל.

כבר לפני מספר שבועות הערכנו ב"גלובס" כי ביחס לחלופה של דיבידנד בעין כי "בעבר האופציה הזו לא נבחרה, אך עתה נראה כי מדובר במהלך אטרקטיבי יותר. ישראכרט כבר הונפקה, כך שאין פה מלכודת נזילות מבחינת אלה שיקבלו את מניותיה. מהלך זה הוא מהיר לביצוע ואין תלות מצד הקונה. מנגד, למהלך של חלוקת דיבידנד בעין יש מחיר חשבונאי משום שמדובר בחלוקת דיבידנד לכל עניין, כך שהמשמעות שלו היא הפחתת הון", כתבנו - וכך אכן קרה.