למינוי הזה מנדלבליט יתקשה להתנגד: עו"ד דן אלדד ימונה לתפקיד מ"מ פרקליט המדינה

לאור ניסיונו המשפטי והניהולי של אלדד וההערכה שלה הוא זוכה בקרב חלקים בפרקליטות, ייתכן כי מנדלבליט ייאלץ להשלים עם המינוי, וספק אם הוא יותקף בבג"ץ • שר המשפטים אוחנה: "כולי תקווה כי המינוי יתרום לחיזוק אמון הציבור במערכות אכיפת החוק. זוהי גם מטרתו של עו"ד אלדד"

עו"ד דן אלדד / צילום: שלומי יוסף
עו"ד דן אלדד / צילום: שלומי יוסף

למינוי הזה היועץ המשפטי לממשלה יתקשה להתנגד: אחרי כישלון ניסיון המינוי של עו"ד אורלי בן-ארי לתפקיד ממלאת-מקום פרקליט המדינה, שר המשפטים אמיר אוחנה הודיע הערב (א') כי בחר בעו"ד דן אלדד, מנהל המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, לתפקיד. אלדד ימלא את מקומו של עו"ד שי ניצן שפרש מהתפקיד לפני כחודשיים, והוא אמור לכהן בתפקיד לפחות עד אחרי הבחירות, אז תוקם ועדת איתור שתמנה פרקליט מדינה קבוע.

היועמ"ש אביחי מנדלבליט, שהתנגד למינויה של עו"ד בן-ארי ותמך במינויו של עו"ד שלמה (מומי) למברגר, מתנגד גם למינוי של עו"ד אלדד. עם זאת, לאור ניסיונו המשפטי והניהולי של אלדד וההערכה שלה הוא זוכה בקרב חלקים בפרקליטות, ייתכן כי מנדלבליט ייאלץ להשלים עם המינוי, וספק אם הוא יותקף בבג"ץ.

לאחר מסירת ההחלטה על מינוי אלדד לממלא-מקום פרקליט המדינה, מסר שר המשפטים כי "לאחר תקופה ארוכה בה ראיינתי מועמדים רבים, שקלתי בכובד-ראש את התאמתם ונועצתי בנציב שירות המדינה פרופ' דניאל הרשקוביץ ולמעלה מן הנדרש בחוק גם עם היועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט - הגעתי למסקנה כי הפרקליט המתאים למלא את תפקיד ממלא-מקום פרקליט המדינה בעת הזו הוא מנהל המחלקה הכלכלית, עו"ד דן אלדד".

לדברי השר אוחנה, "כולי תקווה כי המינוי יתרום לתהליך חיזוק אמון הציבור במערכות אכיפת החוק. אני יודע כי זוהי גם מטרתו של עו"ד אלדד. התרשמתי מתחושת שליחות עמוקה המפעמת בו, ואני מאחל לו הצלחה רבה במשימות הרבות שעומדות בפני פרקליטות המדינה".

אלדד: "אחד הדברים המסוכנים הוא האמירה ש'כל הפוליטיקאים מושחתים'"

עו"ד אלדד מכהן כ-27 שנים בפרקליטות בשורה של תפקידים שונים, החל מטרום ההתמחות ועד לתפקיד הרם בו הוא מכהן כעת. משנת 2013 הוא חבר בכיר בהנהלת הפרקליטות מתוקף תפקידו כמנהל המחלקה הכלכלית.

אלדד צבר ניסיון רב ועשיר בעיקר בתחום הפלילי, אך גם בתחומים הביטחוניים, האזרחיים, המינהליים והכלכליים. הוא בוגר ומוסמך (בהצטיינות) של הפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית בירושלים, לימד בפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה וכיהן כחבר בית הדין המשמעתי המחוזי של לשכת עורכי הדין, כחבר הוועדה הדנה בקובלנות משמעתיות נגד רופאים וכחבר הצוות לחיזוק שלטון החוק וטוהר המידות בשלטון המקומי.

במהלך שנותיו בפרקליטות צבר עו"ד אלדד ניסיון ניהולי עשיר. בין היתר הוא בוגר התוכנית לפיתוח מנהלים של משרד המשפטים, בוגר קורס ניהול לחברי הנהלת פרקליטות המדינה ועמית בתוכנית העמיתים לסגל הבכיר של שירות המדינה.

עו"ד אלדד הוא גם סא"ל במיל', בוגר הקורס הממלכתי הבכיר למודיעין וכיום משרת בשירות מילואים בפרקליטות הצבאית כיועץ לעניינים מיוחדים.

אלדד העניק עד כה רק ראיון אחד לתקשורת. הוא התראיין ל"גלובס" באפריל 2015 עם כניסתו לתפקיד מנהל המחלקה הכלכלית בפרקליטות ודיבר בהרחבה על תפיסת עולמו כפרקליט בכיר. בין היתר אמר אלדד באותו ראיון כי "אחד הדברים שמשפיעים על היכולת של מערכות האכיפה להתמודד עם השחיתות השלטונית היא המנהיגות המשפטית שמגלה ראשות המערכת. זה שאני, כפרקליט, יודע בבית המשפט או במהלך ליווי חקירה, כי מה שאני עושה הוא בידיעה ובמעורבות של היועמ"ש ופרקליט המדינה (יהודה וינשטיין ושי ניצן באותה תקופה. ח' מ'), שאני לא לבד - זה מאפשר לי לעשות את עבודתי. שלא כמאמרו של אלתרמן: 'אומתם לא ידעה בצאתם לדרך', היועמ"ש בהחלט יודע מה אנחנו עושים בצאתנו לדרך".

עו"ד אלדד הוביל בשנים האחרונות את ניהול תיק 242 המכונה "פרשת ישראל ביתנו". באותו ראיון הטחנו באלדד כי הפרקליטות והמשטרה נלחמות בשחיתות השלטונית עשרות שנים. נבחרי ציבור בכירים ביותר - אולמרט, קצב, הירשזון, דרעי - נשפטו ונענשו. ועדיין, כל כמה חודשים עולה מקרה שחיתות חדש וחמור מקודמיו. שאלנו את אלדד: האם השחיתות היא חלק בלתי נפרד מחיינו?

אלדד השיב: "כאזרח, יש לי מחשבות בנושא הזה, אבל כפרקליט אני מתייחס רק לפרשיות ולתיקים שאני מטפל בהם. אחד הדברים המסוכנים הוא האמירה ש'כל הפוליטיקאים מושחתים'. אני מסתייג מזה. אני מכיר כמה וכמה אנשים שגדלו איתי, עבדו איתי, שכנים וחברים פוליטיקאים, שנמצאים בעיסוק הציבורי מאותה סיבה שאני נמצא - לקדם את החברה והמדינה. אני לא יותר טהור ונקי מהם".

אלדד דיבר באותה הזדמנות על ההבדלים בין ניהול תיקים של נבחרי ציבור לבין ניהול תיקים פליליים "רגילים", ואמר: "בניגוד לעברייני רחוב ואלימות, אחד המאפיינים של ניהול הליכים נגד עברייני צווארון לבן, הוא שיש להם לא רק 'חזקת חפות' אלא גם 'חזקת מכובדות'. כאילו התביעה נאלצת להוכיח דבר מה מקדמי כדי לתקוף בכלל את האנשים האלה. מאפיין אחר הוא שיש חלקים בציבור שנמצאים בצד של סימפתיה לנאשם. זה לא קיים בעבירות מין, בעבירות רצח ובעבירות ביטחוניות".