רשות התחרות: "פורום פילם סירבה לספק סרטים לקולנוע לב ת"א"

כך עולה מזימון לשימוע לפני הגשת כתב אישום ששלחה הרשות למוקי גריידינגר, בעלי חברת הפצת הסרטים פורום פילם, ולמנהלות בחברה • לפי החשד, פורום פילם סירבה לספק סרטים לקולנוע בדיזנגוף סנטר באופן שיטתי, ובכך הפרה את תנאי המיזוג עם א.ד מטלון

קולנוע לב תל-אביב / צילום: עינת לברון
קולנוע לב תל-אביב / צילום: עינת לברון

החקירה של רשות התחרות נגד חברת הפצת הסרטים של מוקי גרידינגר עולה שלב: רשות התחרות זימנה לשימוע לפני הגשת כתבי אישום את בעל השליטה בפורום פילם, מוקי גרידינגר, וכן שתי מנהלות בחברה.

על-פי כתב החשדות שנשלח למעורבים ביום חמישי האחרון, חברת פורום פילם "סירבה באופן שיטתי לספק סרטים לבית הקולנוע לב תל-אביב", וזאת למרות "פניות חוזרות" של רשת בתי הקולנוע לב לפורום פילם שתאפשר לה להקרין את הסרטים בלב תל-אביב.

חברת פורום פילם שבבעלות גריידינגר מחזיקה בזכויות ההפצה הבלעדיות של ארבעה מתוך ששת האולפנים הגדולים בארה"ב - סוני, פוקס המאה ה-21, וולט דיסני ופרמאונט. בנוסף, גריידינגר הוא גם הבעלים של אימפריה עולמית בתחום הקולנוע. פעילותו בישראל כוללת את הפעילות של רשת רב-חן ורשת יס פלאנט, ובנוסף מחזיקה חברת-האם של פורום פילם, סינוורלד (Cineworld), באלפי בתי קולנוע ברחבי העולם ונחשבת לאחת מחברות בתי הקולנוע הגדולות בעולם.

בשנת 2010 אישרה רשות התחרות את המיזוג בין פורום פילם לחברת א.ד מטלון, במסגרתו ריכזה בידיה פורום פילם את זכויות ההפצה הבלעדיות של שלושה מהאולפנים הגדולים. על-מנת למנוע חשש שפורום פילם תשתמש בזכויות ההפצה הבלעדיות שלה מטעם האולפנים כדי להקשות על מתחריה בתחום בתי הקולנוע, הטילה הרשות על פורום פילם תנאי של חובת אספקה של סרטים גם לבתי הקולנוע המתחרים.

אלא שכעולה מכתב החשדות, פורום פילם הפרה תנאי זה. על-פי כתב החשדות, פורום פילם סירבה לספק לבית הקולנוע לב תל-אביב, שממוקם בדיזנגוף סנטר - במרחק הליכה מכיכר דיזנגוף, שם ממוקם קולנוע רב-חן - סרטים שהוקרנו ברב-חן תל-אביב. על-פי כתב החשדות, במרבית המקרים הסירוב לספק היה ללא כל הסבר.

במקרה אחד הסבירה פורום פילם ללב תל-אביב כי "הסרטים משובצים ברב-חן דיזנגוף, ואנחנו לא רואים מקום להעתק נוסף בתל-אביב".

חקירת הרשות החלה בשנת 2019, ובמסגרתה נחקרו המעורבים השונים, ונתפסו מסמכים. בתום הליך השימוע יוחלט סופית האם להגיש כתבי אישום נגד החשודים.

עורכי הדין נתי שמחוני וטליה סולומון, המייצגים את חברת פורום פילם ואת נושאי המשרה בה, מסרו בתגובה: "לא דבק כל רבב בהתנהלותם של מרשינו, ומשכך נכון היה שלא לזמנם לשימוע כלל ועיקר. יחד עם זאת, אנו סמוכים ובטוחים כי אחרי שנשטח את עמדתנו, תתקבל החלטה מושכלת בדבר סגירתו של התיק, זאת גם בשל היות העניין שולי וקל-ערך".

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר ההחלטה על הגשת כתב אישום בכפוף לשימוע, מוקי גרידינגר ויתר המעורבות הם בגדר חשודים, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.