שיעור העובדים המאוגדים בארה”ב ירד לשפל של 36 שנה

העבודה המאורגנת בארה"ב התכווצה ב-2019 ל-10.3% מכוח העבודה - הנתון הנמוך ביותר מאז 1983

עובדי AT&T מפגינים בשנה שעברה / צילום: Lynne Sladky, רויטרס
עובדי AT&T מפגינים בשנה שעברה / צילום: Lynne Sladky, רויטרס

שיעור העובדים המאוגדים בארה"ב ירד לשפל חדש בשנה שעברה, זאת למרות העלייה הקלה במספר עובדי מדינה מאוגדים ברחבי ארה"ב. בזמן שנוספו למשק העבודה האמריקאי למעלה מ-2.1 מיליוני עובדים ב-2019, מספר העובדים המאוגדים ירד בשנה זו בכ-170 אלף איש. כך ירד שיעור המאוגדים ל-10.3% - הנתון הנמוך ביותר מאז 1983. כך מדווח משרד העבודה הפדרלי.

בעשור האחרון כולו היו שיעורי העובדים המאוגדים בשפל. "התמונה הגדולה מציגה את הסיפור המוכר כעת של ירידה הדרגתית בהתאגדות העובדים במרבית המגזרים", אמר מאריק מסטרז, פרופסור למנהל עסקים באוניברסיטת וויין סטייט בדטרויט, שחוקר איגודים מקצועיים.

ב-2019 היו בארה"ב 14.6 מיליוני עובדים מאוגדים מתוך כוח עבודה של 141.7 מיליון. במובנים מסוימים הירידה בחברות באיגודים משקפת גם את הירידה בכוחה של העבודה המאוגדת וגם האטה בצמיחת התעסוקה במגזרים המאוגדים המסורתיים, כמו ייצור, תחבורה וחשמל ומים, בהשוואה לשירותי בריאות ושירותים אחרים.

התוצאה: גידול רך בשכר העובדים

לירידה במספר העובדים המאוגדים יש השפעה משמעותית על החיים באמריקה. כלכלנים מצביעים על הירידה הזו כעל סיבה לכך שהגידול בשכר היה רך יחסית בשנים האחרונות, וזאת למרות השפל באבטלה והגידול המתמיד בתעסוקה. השכר החציוני השבועי לעובדים מאוגדים במשרה מלאה בשנה שעברה היה 1,095 דולר מול 892 דולר לעובדים לא מאוגדים, לפי משרד העבודה - זו גם סיבה מדוע מעסיקים מעדיפים עובדים בלתי מאוגדים.

החברות באיגודים במגזר הייצור ירדה בשנה שעברה ל-8.6%, שפל חדש. יצרנים רבים שהתרחבו בארה"ב הקימו מפעלים במדינות דרומיות, שבהן האיגודים הם תופעה די נדירה, או עקפו את העבודה המאורגנת במסגרת אסטרטגיה של כושר תחרות בינלאומי.

נקודת אור לאיגודים הייתה עובדי המדינות, ששיעור המאוגדים בהן עלה ב-2019 ל-29.4% מ-28.6% בשנת 2018.

בית המשפט העליון פגע באיגודים

פסיקה של בית המשפט העליון בארה"ב מיוני 2018 אסרה על קיומם של סעיפים בחוזי עבודה שמחייבים עובדי מדינה, שמיוצגים על ידי איגוד, להפריש כסף לאיגוד או לשלם דמי חבר. הפסיקה הזו יישמה בפועל חוקי עבודה בכ-24 המדינות שלא היו להם חוקים מסוג זה, שמאפשרים לעובדים לא לשלם דמי חברות באיגוד.

"האיגודים היו ערוכים לכך, ונקטו צעדים לריכוך האפקט השלילי", אמר מסטרז. לדבריו, איגודי עובדי המדינות הרחיבו את גישתם לעובדים כדי להבהיר להם את הייצוג שהם מקבלים בתמורה לדמי החבר.
למרות העלייה בהתאגדות ברמת עובדי המדינות, החברות הכוללת באיגודים במגזר הציבורי ירדה ל-33.6% בגלל ירידת ברמה הפדרלית וברשויות המקומיות, כולל עובדי הוראה בבתי הספר הציבוריים.

החברות באיגודים במגזר הפרטי ירדה מ-6.4% ל-6.2%, גם כן שפל חדש. ב-1983 היה השיעור הזה 20.1%. במחצית שנות ה-60, כמעט 30% מהעובדים בארה"ב היו מאוגדים, לפי unionstats.com, מאגר נתונים שמוחזק על ידי פרופסור בארי הירש מאוניברסיטת מדינת ג'ורג'יה.