תחנות כוח | בלעדי

איך הגיעה תחנת הכוח IPM בבאר טוביה לשווי של 800 מיליון שקל בלי חוזה אחד?

מיזם החשמל הפרטי הצליח גם להשיג מימון בנקאי בהיקף 1.6 מיליארד שקל לצורך הקמת הפרויקט • כיצד זה קורה? ה"סוד" טמון ב"תעריף הזמינות" עם המדינה, שמסדר ל-IPM הכנסה של 240 מיליון שקל בשנה, וצפוי לסייע לעוד מיזמים פרטיים בתחום

תחנת הכוח בבאר טוביה / צילום: מצגת החברה
תחנת הכוח בבאר טוביה / צילום: מצגת החברה

באזור התעשייה באר טוביה לצידי כביש 40 הולכת ונבנית תחנת הכוח הפרטית של IPM. לאחר הפעלתה, המתוכננת לרבעון האחרון של השנה, תוכל התחנה לספק 3.5% מצריכת החשמל של המשק, שהם כ-450 מגוואט. נוחי דנקנר, שרי אריסון, אברהם נניקשווילי ועוד כמה מאנשי העסקים הבולטים במשק היו מעורבים בעבר בקידום הפרויקט, וגם כיום נמצאים שם שמות בולטים כמו מוטי בן משה ויצחק מירילשווילי, קרן נוי, לאומי פרטנרס ומשקיעים פרטיים קטנים שהיו בקבוצת היזמים המקורית של התחנה. מאבקי השליטה בין השותפים סיפקו במהלך השנים חומרים משובחים לעיתונות הכלכלית.

באוקטובר האחרון חשף "גלובס" כי אחד מחברי הקבוצה המייסדת, איש העסקים מייקל מונלייט, מכר את חלקו בתחנה, השווה לכ-4% מהמיזם ב-9 מיליון דולר, אקזיט שמשקף ל-IPM כולה שווי של כ-800 מיליון שקל.

הפחתת תחזית הדירוג של או.פי.סי: "ירידת תעריף ייצור החשמל מקטינה את ההכנסות"

כיצד הגיעה IPM לשווי כזה, עוד לפני שהופעלה ומבלי שחתמה עדיין על הסכם אחד למכירת חשמל ללקוחות בשוק הפרטי? כיצד הצליחה להשיג מימון בנקאי בהיקף 1.6 מיליארד שקל לצורך הקמת הפרויקט? ה"סוד" של המיזם טמון בהתחייבות של המדינה (החלטה 914 של רשות החשמל) לשלם לבעלי התחנה תשלום קבוע לכל אורך חיי הפרויקט (20 שנה) כנגד העמדת זמינות בהיקף 85% מכושר ייצור החשמל של התחנה.

משק החשמל - לא תחרות ולא נעליים | עמירם ברקת, פרשנות

הכנסה גם אם התחנה לא תפעל

ובשפה פשוטה יותר, בעלי IPM התחייבו להקים תחנת כוח שתוכל לספק חשמל למנהל מערכת החשמל הארצית בכל שעה ובהתראה קצרה. המדינה התחייבה בתמורה לשלם ל-IPM תעריף זמינות שמוערך בכ-7.5 אגורות לקוט"ש (הנתון המדויק לא פורסם). חישוב פשוט יראה שההתחייבות הזו של המדינה עתידה לייצר ליצרנית החשמל הפרטית IPM הכנסה שנתית מובטחת של כ-240 מיליון שקל, שתמומן מתעריף החשמל הכללי, כלומר באמצעות צרכני החשמל. ההכנסה הזו, שיש שיכנו אותה בפשטות סובסידיה, מובטחת לתחנת הכוח גם אם זו לא תופעל כלל - די בכך שתצהיר כי יש ביכולתה לספק את החשמל ותציג לרשות החשמל את המסמכים המעידים על-כך (למשל הסכם לרכישת גז).

תעריף הזמינות שהשיגו יזמי IPM אפשר להם להשיג מימון בנקאי להקמת התחנה: 2 מיליארד שקל שמתוכם 1.6 מיליארד גויסו מקונסורציום בהובלת בנק הפועלים ודויטשה בנק. על-פי התוכנית העסקית שהוצגה למשקיעים ולגורמים מממנים, תשלומי הזמינות לצד מכירות ללקוחות פרטיים (מתוך 15% מההספק של התחנה אינו מחוייב לזמינות) אמורים להניב לתחנה הכנסות שנתיות בהיקף של כ-750 מיליון שקל ושיעור תשואה פנימית (IRR) של מעל 16%, לפני מס.

יצרני החשמל הפרטיים מעדיפים לוותר על התשלום הממשלתי הנמוך יחסית בגין הבטחת הזמינות ולמכור חשמל לשוק הפרטי בתעריף גבוה יותר. כך למשל, דליה אנרגיות יצרנית חשמל פרטית שהחלה לפעול ב-2015 ביקשה לאחרונה לצמצם את היקף ההתחייבות לזמינות קבועה מ-85% ל-50% כדי שתוכל לשחרר הספק עבור מכירות חשמל ללקוחות פרטיים. אלא שעבור מיזמים חדשים, שאין להם חוזים חתומים ביד, תעריף הזמינות מעניק רשת ביטחון יציבה שמאפשרת לגייס בקלות את המימון הבנקאי הדרוש להקמת התחנה מבלי להתאמץ ולהתחרות ביזמים האחרים על מחיר החשמל ללקוחות פרטיים.

הסוד העסקי של תחנות הכוח הפרטיות
 הסוד העסקי של תחנות הכוח הפרטיות

תעריף הזמינות יישאר, אבל יפחת

על-פי חן הרצוג, הכלכלן הראשי של BDO, ייבנו בישראל בעשור הקרוב תחנות כוח פרטיות בהיקף של כ-5,500 מגוואט, כלומר כפליים מהיקף התחנות הקיים. לשאלת תעריף הזמינות יש לפיכך משמעות רבה לא רק מבחינת היזמים אלא גם מבחינת הציבור שנדרש לשאת במימון רשת הביטחון הזו.

בעת שתחנת באר טוביה יצאה לדרך, העריכו בשוק כי זו תהיה תחנת הכוח הפרטית האחרונה שתיהנה לרשת הביטחון של תעריף זמינות - וכי להבא יידרשו יזמי החשמל הפרטי להתחרות בשוק תחרותי ללא עזרת הממשלה. החדשות הטובות מבחינת היזמים הן שתחרות אמיתית במשק החשמל אינה נראית באופק ותעריף הזמינות כאן כדי להישאר.

החדשות הרעות הן שהתעריף צפוי לרדת משמעותית: בעסקה האחרונה למכירת תחנת הכוח אלון תבור של חברת החשמל הובטח לזכיינים תעריף זמינות של כ-5 אגורות לקוט"ש ובמכרז הקרוב ברמת חובב צפוי התעריף לרדת לסביבות 4 אגורות. בהמשך השנה מתכנן האוצר לפרסם את כללי ההסדרה להקמת תחנות הכוח הפרטיות הבאות. מדובר במכרזים שינהל החשב הכללי באוצר ולפי הערכות רכיב התחרות המרכזי בהם יהיה גובה תעריף הזמינות - כלומר ההצעה הזוכה תהיה זו שתציע להקים את התחנה בתמורה לתעריף הזמינות הנמוך ביותר. הבוננזה תימשך, אך על אש הרבה יותר קטנה. 

הגידול הצפוי בענף תחנות הכוח הפרטיות הגדולות בישראל
 הגידול הצפוי בענף תחנות הכוח הפרטיות הגדולות בישראל