הפדיחה הדמוקרטית: תוצאות הפריימריז באיווה מתעכבות

"אנחנו בוחנים את המהימנות של ההליך, איתרנו כל מיני בעיות המעידות על חוסר עקביות", נמסר בהודעה רשמית של המפלגה • גם המועמדים המובילים ביידן, סנדרס, וורן, בוטיג'ג' וקלובאשר נאלצו לעלות לנאום בפני קהל תומכיהם כאשר אינם יודעים אם ניצחו או לא ובאיזה פער

ברני סנדרס וג'ו ביידן / צילום: רויטרס, Shannon Stapleton
ברני סנדרס וג'ו ביידן / צילום: רויטרס, Shannon Stapleton

בתום ימים מותחים, אחרי ערב בו הלכו התושבים ברחבי איווה להצביע בכינוסי הערים, ועל אף שחלפו כ-3 שעות מסיום ההליך - המפלגה הדמוקרטית לא סיפקה את התוצאות ואת ההודעה מי מהמועמדים ניצח.

"אנחנו בוחנים את המהימנות של ההליך", אמרו בהודעה רשמית של המפלגה. "איתרנו כל מיני בעיות המעידות על חוסר עקביות", הוסיפו.

ההודעה של המפלגה הדמוקרטית חירבה לשידורי הרשתות את הערב החגיגי, כאשר בשעת חצות בחוף המזרחי של ארה"ב ישבו כל השדרנים והפרשנים באולפנים החגיגיים ולא היה להם על מה לדווח ואיך לנתח את התוצאות.

על פי הנאמר בכלי התקשורת בארה"ב, התוצאות מתעכבות בשל דיווח מן המחוזות השונים באמצעות אפליקציה למערכת השליטה המרכזית של המפלגה. אחת הטענות היא שהאפליקציה הייעודית לא תפקדה הלילה. האירוע מציג את המפלגה הדמוקרטית באור רע במיוחד היום, בערב הראשון של הבחירות.

גם המועמדים המובילים ביידן, סנדרס, וורן, בוטיג'ג' וקלובאשר נאלצו לעלות לנאום בפני קהל תומכיהם כאשר אינם יודעים אם ניצחו או לא ובאיזה פער. שלושת הסנאטורים, סנדרס, וורן וקלובאשר צריכים להיות בוושינגטון בשעות הבוקר. היום יישא הנשיא את הנאום על מצב האומה ומחר תיערך ההצבעה במשפטו, ועליהם יהיה להשתתף.

מוקדם יותר היינו בהיוועדות (קאוקס) בבריכה הציבורית (Aqua Center) של העיר איווה-סיטי. מנהל ההיוועדות כינס 517 קולות, איפשר לתושבי השכונה להתייצב בחלקים נפרדים של אולם הספורט, וניהל את הספירה.

אחרי התחלקות לקבוצות ראשוניות, הסתבר שרק אליזבת וורן וברני סנדרס חצו את רף ה-15%, כשאיימי קלובשאר הייתה קרובה מאוד לרף הדרוש. אך קבוצת התומכים של פיט בוטיג'ג' החליטה לעבור כולה לתמיכה בקלובאשר וכך בסיבוב השני, ניצחה אליזבת וורן עם 220 קולות, ברני סנדרס השיג 138 קולות וקלובשאר 103 קולות.

השנה, החליטה המפלגה הדמוקרטית להיעזר בטופס רישום מיוחד, עליו רשמו המשתתפים את העדפותיהם וזאת כדי להימנע מספירת הראשים באמצעות הנפת יד ולמנוע תופעות של ביצוע הגרלות כדי להגיע להכרעה. הרישום באמצעות טפסים סירבל מעט את ההליך, אך מאות האנשים המתינו בסבלנות במשך כשעתיים עד לסיום ההצבעה.