ירידות חדות בסקטור הנפט והגז, שחוטף מאפקט הקורונה ומשלים נפילה של יותר מ-20% בחודש

הירידות החדות במחיר הנפט בחודש האחרון השפיעו על מניות ויחידות ההשתתפות של החברות במגזר הנפט והגז • מניות החברות המובילות צונחות ב-4%-6% והמדד הענפי רושם ירידה של כ-3%, לאחר שמוקדם יותר היום התאוששו מעט מניות הסקטור, במקביל לעלייה במחיר הנפט בעולם

פלטפורמת הגז של מאגר "תמר" / צילום: בן יוסטר
פלטפורמת הגז של מאגר "תמר" / צילום: בן יוסטר

וירוס הקורונה, שממשיך להתפשט בסין ובמדינות אחרות בעולם, הביא לירידה חדה בביקושים לנפט בעולם בימים האחרונים - ובהתאם, לצניחה במחיר הנפט. מחירה של חבית מסוג "ברנט" (חוזה עתידי לאפריל) צנח מרמה של כ-70 דולר בתחילת ינואר לכ-55 דולר כיום - ירידה של יותר מ-20% בתוך חודש.

הירידות החדות במחיר הנפט השפיעו כמובן גם על מניות ויחידות ההשתתפות של החברות המשתייכות לסקטור הנפט והגז בבורסת תל אביב, ומדד ת"א-נפט וגז צנח בכ-23% בחודש האחרון.

דיווחים אתמול בבוקר על פגיעה בצינור הגז הטבעי מישראל למצרים בשטח סיני הוסיפו "עוד קיסם למדורה" ותרמו לחולשה בניירות הערך הקשורים למאגרי הגז "תמר" ו"לוויתן". הדיווחים אמנם הוכחשו נמרצות על ידי יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק, אבל נראה כי האפשרות של התחדשות פיגועי טרור נגד צינור הגז תמשיך לתפקד כמשקולת מסוימת על החברות והשותפויות הקשורות לשני המאגרים.

נפילות בסקטור הגז והנפט
 נפילות בסקטור הגז והנפט

"תלות גבוהה מאוד במחירים בעולם"

קבוצת דלק ערכה אתמול כנס למשקיעים ואנליסטים, שבמסגרתו ניסו ראשיה, בהובלת תשובה, להרגיע את חששות המשקיעים, בעיקר לנוכח צניחת מחיר הנפט והשפעתו על מצב הקבוצה, שמינפה את עצמה באחרונה בעסקת ענק מול שברון. מדובר בעסקה שבמסגרתה רכשה דלק בנובמבר האחרון את מאגרי הגז והנפט של חברת שברון בים הצפוני, באמצעות החברה הבת איתקה, תמורת כ-1.8 מיליארד דולר. העסקה הגדילה באופן משמעותי את התלות של קבוצת דלק במחיר הנפט.

מניית קבוצת דלק  איבדה כ-30% בחודש האחרון, והחברה נסחרת בשווי של פחות מ-5 מיליארד שקל. יחידת ההשתתפות של דלק קידוחים , שנמצאת בשליטת הקבוצה, צנחה בשיעור דומה; תמר פטרוליום  (שבה מחזיקה דלק קידוחים) צנחה ב-32%; ישראמקו  איבדה 24%; ויחידת ההשתתפות של רציו  צנחה ב-26%. בתחילת היום התאוששו מעט מניות הסקטור, אולם בשעות אחר הצהריים צנחו מניות החברות המובילות ב-4%-6% והמדד הענפי רושם ירידה של כ-3%.

"לסקטור הגז והנפט בישראל תלות גבוהה מאוד במחירים בעולם, אז הצניחה במחירי הנפט ועודפי הגז שנוצרו באירופה באחרונה, הביאו לירידות החדות במניות הסקטור בתל אביב. כמובן שגם נגיף הקורונה משפיע. אבל גם אם נשקלל את כל האפשרויות השליליות, נראה כי הירידות האחרונות היו מוגזמות", אמר ל"גלובס" ערן יונגר, אנליסט האנרגיה של מיטב דש.

מחיר הנפט יכול להמשיך לרדת בחודשים הקרובים.

"זה נכון, אף אחד לא יודע מה יקרה עם נגיף הקורונה ומה תהיה ההשפעה שלו. לדעתי, יש רצפה מסוימת למחיר הנפט, בסביבות 42-45 דולר לחבית נפט מסוג WTI, כך שאנחנו כבר לא כל-כך רחוקים משם. אם המחיר נמוך מזה, חלק מהמפיקות בארה"ב כבר לא רווחיות ומדינות אופ"ק מתערבות בשוק וגורמות להתייצבות. אז הירידות די מוגבלות, ומנגד האפשרות שיהיו עליות במחיר לא ברורה בגלל הקורונה".

לדברי יונגר, "הפיצוץ אתמול בצינור בסיני, גם אם לא היה בצינור הגז הטבעי מישראל למצרים אלא בצינור אחר, מדאיג את המשקיעים".

לשותפות דלק קידוחים יש החזקה ישירה של 22% במאגר "תמר" והחזקה עקיפה בכ-22% מההון של חברת תמר פטרוליום (המחזיקה כ-16.7% במאגר). מניית תמר פטרוליום צנחה בכ-70% מאז שהונפקה בבורסה בקיץ 2017, ושוויה של החברה הצטמק לכ-475 מיליון שקל.

מה יקרה להערכתך עם ההחזקה של קבוצת דלק במניות תמר פטרוליום, ובכלל במאגר "תמר"? 

"קשה לדעת. הם ציינו שיש להם כמה אפשרויות. כרגע מאגר 'לוויתן' מועדף על 'תמר', ויכול להיות שזה יקשה עליהם. בעיקרון, עדיפה השקעה במאגר 'לוויתן' על פני השקעה במאגר 'תמר'. לדעתי, 'תמר' מתומחר כיום בשוק נמוך מאוד. יש להם עוד כמעט שנתיים למכור את ההחזקה, בהתאם להזדמנויות שיהיו להם".

הירידות האחרונות יצרו, לדעתך, הזדמנויות בסקטור?

"כן, אבל זה כמובן תלוי במחירי האנרגיה בעולם, שנמוכים כיום. אלה תלויים בהתפתחויות סביב נגיף הקורונה, וכאן יש כמובן חוסר ודאות גבוה מאוד".