סרבן הגט ד"ר עודד גז נחת בנתב"ג ונעצר

זאת לאחר שישראל ביקשה מבלגיה את הסגרתו כדי שייגזר דינו בגין עבירות בהן הורשע קודם לבריחתו מהארץ, וכן כדי שיעמוד לדין בגין עבירות שעבר בעת יציאתו מישראל שלא כדין • הנהלת בתי הדין הרבניים: "מסר לכל סרבני הגט – לא תוכלו לחמוק מהדין ולהתעמר בנשותיכם"

מעצר / צילום: שאטרסטוק
מעצר / צילום: שאטרסטוק

המשטרה עצרה אמש (ג') את סרבן הגט ד"ר עודד גז עם נחיתתו בנמל התעופה בן-גוריון. הבוקר (ד') הוא יובא להארכת מעצר, כך לדברי הנהלת בתי הדין הרבניים.

כזכור, לפני כארבע שנים פרסמה ג', אותה עיגן גז, פוסט ברשתות החברתיות ובו החלטת בית הדין הרבני להרחיקו מן הציבור בשל סירובו העיקש לתת לה גט. הפוסט פרסם למעשה את החלטת בית הדין הרבני לנדותו, ובאמצעות "הרחקות רבנו תם" הפך לשיימינג ולקמפיין ציבורי נרחב. בעקבות הפרסום החליטה אוניברסיטת תל-אב שלא לחדש עם גז, ד"ר לפיזיקה, את החוזה. גם אוניברסיטת בר-אילן החליטה לנתק עימו מגע, והוא אף נודה מקהילתו הדתית ברעננה.

גז עתר לבג"ץ נגד בית הדין הרבני, אשר לטענתו חרג מסמכותו כאשר הורה על ההרחקות והשיימינג הציבורי. בג"ץ דן בעתירה בהרכב מורחב של 7 שופטים, ובפסק דין ארוך ומנומק הוחלט ברוב דעות לדחות את העתירה, חרף התנגדות הנשיאה דאז מרים נאור והשופט יורם דנציגר.

לאחר מספר חודשים של לחץ ציבורי, גז חמק וברח מישראל בתחפושת ובזהות בדויה, תוך זיוף דרכון והיתול ברשויות, כך לטענת בית הדין הרבני. לאחר כחצי שנה הוא אותר בבלגיה על-ידי חוקרי אגף העגונות בהנהלת בתי הדין הרבניים, ונעצר בשיתוף-פעולה בין האינטרפול ומשטרת ישראל. המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה ביקשה מבלגיה את הסגרתו כדי שייגזר דינו בגין עבירות בהן הורשע קודם לבריחתו מהארץ, וכן על-מנת שיעמוד לדין בגין עבירות פליליות שעבר בעת יציאתו מישראל שלא כדין.

במקביל פתח הרכב בית הדין הרבני בחיפה בדיונים באשר לתוקף הקידושין של בני הזוג. לאחר דיונים ממושכים, עדויות, חוות-דעת וסקירות מקצועיות, הוחלט בצעד נדיר ביותר "לבטל את קידושיהם של בני הזוג גז ולהתיר את האישה מעגינותה", כאשר המשמעות המשפטית וההלכתית היא כי "מעמדה הוא כשל רווקה שלא נישאה מעולם".

לפני כשבועיים נישאה ג', שהייתה עגונה במשך שנים, לאדם אחר. בהנהלת בתי הדין מעלים השערה כי "ייתכן שצעד זה הוא ש'שבר' את עודד גז להחליט להסגיר עצמו לישראל. האיש נחת אמש בנמל התעופה בן-גוריון ונעצר עם ירידתו מהמטוס. כאמור, במהלך היום יובא בפני שופט לדיון בעניינו".

מנהל אגף העגונות בהנהלת בתי הדין הרבניים, הרב אליהו מימון, מסר: "בתי הדין הרבניים לא מתפשרים במאבק הנחוש נגד תופעת סרבנות הגט. חזרתו של גז ארצה ועצירתו בנתב"ג מעבירים מסר לכל סרבני הגט - לא תוכלו לחמוק מהדין ולהתעמר בנשותיכם. גז סבל במהלך ארבע השנים האחרונות מניתוק מבני משפחתו וילדיו, נכשל במשימתו למנוע חיים חדשים מאשתו, ואף ייתן את הדין במשפט וירצה עונש מאסר בפועל על זיוף דרכון ושימוש בזהות בדויה, ואולי אף הליך פלילי בגין סרבנות גט".